מה על ארגונים לעשות כדי להשתלב בעולם המטאברס, ומדוע?

בין אם כבר שמעתם עליו והתחלתם להתעמק בפוטנציאל שלו, ובין אם לאו - המטאברס הוא הדבר הבא בחיינו, ואולם האם הוא יתאים גם לפעילות של חברות וארגונים, או רק לבילויים של בני דור ה-Z? ואם יתאים - כיצד?

צבי טובול-לביא, חוקר Web 3.0 ומטאברסים, Inverse.city, דוקטורנט ב-EIASM.

המטאברס שנכנס לחיינו – כאן כדי להישאר. אנו חווים את תחילתה של תקופת הזדמנויות חדשות, כשם שחווינו כשהאינטרנט נכנס לחיינו. יהיו ארגונים סקפטיים שיצטרפו בעוד כמה שנים, וייתכן שאי נוכחותם במרחב הווירטואלי המטאברסי יפגע בפעילות הארגון. מאמר זה יציג את ההזדמנויות שנוצרות ממש כאן ועכשיו לארגונים חדשניים ומאמצים מוקדמים, שיביאו לייתרון יחסי והבנת השפה המטאברסית.

דור ה-Z, שכבר נולד לעולם הזה, מייצר לעצמו הזדמנויות פז שרבים מבני דורות ותיקים יותר לא מסוגלים אפילו לתאר. קצר המקום בשביל להסביר טכנולוגית כל מקצוע והזדמנות, אך ראוי שהארגונים הותיקים ילמדו מהדורות הצעירים יותר על הזדמנויות. לא מדובר בשינוי הארגון, אם כי באפיק פעילות נוסף או מקביל, שיש לתת עליו את הדעת.

"באצטדיון ענק יכולים אמנים לארח כמה עשרות אלפי צופים, אך לעומת זאת במטאברס כמעט אין הגבלה, וכך לדוגמה הגיע האומן מרשמלו בנובמבר 2018 לקהל של כ-200 מיליון צופים בתוך פלטפורמת המטאברס 'פורטנייט'

כלי השיווק, הפרסום והחסויות עדיין קיימים, אך משנים מעט את צורתם, אין עדיין חוקים או סטנדרט – אך הראשונים שיכנסו גם יעצבו את הסטנדרטים לכלים אלו.

צעירים ישקיעו מכספם בקניית מוצרים דיגיטליים למען האווטר שלהם בו. המטאברס.

צעירים ישקיעו מכספם בקניית מוצרים דיגיטליים למען האווטר שלהם בו. המטאברס. צילום: BigStock

ניגע במספר אפשרויות לטרנספורמציה חלקית, בכדי להתחיל לאמץ ולבדוק את השטח לפני ביצוע טרנספורמציה דיגיטלית רחבה בארגון:

פרסום בשלטי חוצות בתוך המטאברס והנחת מודלים תלת ממדיים של מוצרים – כחלק מהמעבר מפרסום ב-WEB 2.0 כפרסומות או באנרים, במטאברס הכל חוויתי ומוחשי, ולכן במקום למשל לשים פרסומת של דמות או פרזנטור שמדבר איתנו, נוכל לראות צורה שונה של פרסום שם. למשל יכול להתקיים אווטאר (דמות וירטואלית) שיסתובב פיזית עם המשתמשים, ינחה וידריך אותם לאורך החוויה.

חסויות – בעולם המטאברס, בשל ההשפעה הרבה שיש לקהילה, רבים המותגים שיוצרים קשר עם פלטפורמות, על מנת לתת חסויות על אירועי קהילה. כך למשל מותג יבקש לתת חסות לאירועי קהילה והופעות במטאברס, מתוך ידיעה לגבי אופי הקהל והפוטנציאל האינסופי שהעולם הווירטואלי יכול להכיל. כהסבר על הפוטנציאל נניח שבאצטדיון ענק יכולים אמנים לארח כמה עשרות אלפי צופים, אך לעומת זאת במטאברס כמעט אין הגבלה, וכך לדוגמה הגיע האומן מרשמלו בנובמבר 2018 לקהל של כ-200 מיליון צופים בתוך פלטפורמת המטאברס 'פורטנייט'.

מכירת מוצרים דיגיטליים – כל ארגון שמוכר מוצרים פיזיים יוכל למצוא מקום למכור את אותם מוצרים, ואף מוצרים משודרגים בצורה דיגיטלית לקהל לקוחותיו, וכן למצוא קהל חדש שמעוניין במוצרים הדיגיטליים בלבד. הידעתם? לילדי דור ה-Z אכפת מהדימוי הדיגיטלי שלהם (האווטאר) יותר מהדימוי הפיזי שלהם בעולם האמיתי, ולכן ישקיעו את כספם ברכישת מוצרים ואביזרים לדמויות הווירטואליות שלהם.

אריאנה גרנדה במופע במטאברס של פורטנייט. צילום: אפיק גיימס

אריאנה גרנדה במופע במטאברס של פורטנייט. צילום: אפיק גיימס

עבודה מרחוק – כבר היום, ארגונים עושים שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה במטאברס, על מנת להכשיר עובדים מרחוק או ליצור סביבות עבודה מרתקות וחדשניות, בהן יש למשתמש כלים ליצור גם בתלת ממד, בכדי להעביר מסרים ולהציג דברים שבעולם האמיתי יהיו אף קשים יותר להסבר. יתרה מכך יעילות תפעולית וחיסכון במשאבים לארגונים תתבטא כאן בעשרות אחוזים.

עולם המשחקים – מאחר שהמטאברס כולו מבוסס על חוויות ומשחקיות, יש צורך בפונקציות חדשנות בארגון שיאפשרו הבנה עמוקה של העברת ידע או יצירת אינגייג'מנט בשפה החדשה. זה לא אותם עובדים שחוו במשך 30 שנה את התפתחות האינטרנט, אם כי מדובר באנשים מתחום הגיימינג שיבינו יותר את השפה שבה יש ליצור קשר עם הדורות הבאים ולתת להם ערך.

נותני שירותי מטאברס – כמו בכל רשת חברתית, כמו פייסבוק או אינסטגרם, יווצרו להם מקצועות העתיד ויועצי בניית עולמות וירטואלים יצוצו להם כמו פטריות אחרי הגשם, בשל הפוטנציאל האדיר שגלום בטרנספורמציה הדיגיטלית של ארגון לתוך המטאברס. לא כמו רשת חברתית, ששולחת זרוע לקיימות במדיה החברתית, כאן יש ממש מעבר של הארגון לפעילות בתוך עולם המטאברס, ויש לתת על כך את הדעת בעזרת מקצוענים מנוסים בתחום.

שיפור תהליכים בארגון בעזרת יצירת Digital Twin. שם ניתן לערוך בדיקות, טעויות ושינויים דיגיטליים, בטרם יוצאים לשינוי ועבודה בעולם האמיתי. תהליכים שיכולים לחסוך מאות מיליוני דולרים.

לסיכום, טרנספורמציה דיגיטלית מלאה תתרחש על פני כמה וכמה שנים, בהתאם לגודל הארגון, אך עם זאת יצירת פיילוטים לקיימות במטאברס היא המלצה חמה. בדיקת השטח והחיבור עם הארגון תוכל לתת למקבלי ההחלטות מושג על האפשרויות הגלומות במטאברס ועל היכולות של הארגון לבצע טרנספורמציה חלקית או מלאה, בכדי לייצר ערך גם מצד הארגון וגם מצג הלקוח.

הכותב הוא חוקר Web 3.0 ומטאברסים, Inverse.city, ודוקטורנט ב-EIASM

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים