נשים ומחשבים: לירז גולן, פייאם

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● והפעם: לירז גולן, מובילת קבוצת הפיתוח החדשה של חברת PayEm בשדרות

לירז גולן, מובילת קבוצת הפיתוח החדשה של חברת PayEm בשדרות.

שם ותפקיד: לירז גולן, מובילת קבוצת הפיתוח בפייאם (PayEm) נגב, בשדרות.

ותק בתפקיד: טריה בתפקיד הזה.

השכלה ושירות צבאי: בוגרת בהצטיינות תואר ראשון B.Sc בהנדסת תוכנה במכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון בבאר שבע. בוגרת בהצטיינות עיצוב גרפי במכללת ספיר.

בשירותי הצבאי התגייסתי למסלול ייעודי לקצונה בחיל משאבי האנוש, מבין כל התפקידים האמונים על המשאב האנושי נבחרתי להיות קצינת מחשב ולנהל חדר מחשב במרכז הגיוס של פיקוד הדרום, בשל רקע לימודיי מהתיכון. אהבתי לשרת בצבא, השירות המשמעותי היווה עבורי שליחות מהיום שבו לבשתי מדים. הצבא לא היה זר עבורי כלל, אמא שלי שירתה בחיל האוויר כ-27 שנים, בשבילי זו הייתה המשכיות. הדבר העצום ביותר לו אתה זוכה בצבא הוא היכולת להכיר עשרות סוגים של אנשים ולמצוא את היכולת להתמודד עם כל אחד ואחת בצורה המיטבית. אף אדם אינו דומה למשנהו ובאמצעות גישה מכבדת, שיח בגובה העיניים והקשבה  – הייתה בי היכולת לגלות בפני אנשים עולם ומלואו.

התקדמתי בתפקידים שונים בצבא, ועם סיום תפקידי כראש מדור גיוס וכוננות של פיקוד הדרום, השתחררתי בדרגת רב-סרן ויצאתי לחיים האזרחיים, ללמוד לא אחרת מאשר הנדסת תוכנה.

סיימתי את לימודי ההנדסה בהצטיינות. לאחר תפקידים בתעשייה שבהם נחשפתי לעולם

ה-User Experience, חזרתי ללימודי האקדמיה, שם סיימתי בהצטיינות לימודי עיצוב גרפי במכללת ספיר, מה שאפשר לי להגביה-עוף במחשבה היצירתית ולהבין את הלקוח מהצד השני של המסך.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה? הזמנים היו שונים. היום, כמעט כל ילד חובק iPhone, iPad וזוג לפטופים.

בימים שבהם לא לכל ילד היה מחשב בבית, כשעוד היו מכסים אותו בכיסוי ניילון בסוף היום, כבר מכיתה ד' היה לי מחשב, והייתי מבלה עליו את רב שעות היום ביצירת קבצי דוס לבן על גבי שחור. בתיכון למדתי מחשבים ובצבא התחלתי את מסעי בתפקידי כקצינת מחשב, מה שחיבר אותי למערכות המידע ולקחת חלק בהסתכלות על המערכת כולה והשתתפות בפורומים לפיתוחה.

לימודי הנדסת תוכנה היו מרגשים עבורי, התאהבתי בקוד בשפות שונות ובהווי הסטודנטיאלי. אבל ידעתי שעליי לצאת ממערכת כל כך מאורגנת לחיים אזרחיים, אותם עליי להוביל כבר כאשת משפחה. את לימודיי סיימתי נשואה עם שני ילדים והתחלתי לחפש את דרכי בתעשיית ההיי-טק.

התחלתי באמדוקס כמפתחת Java, לאחר ארבע שנים התקדמתי לתפקיד ראש צוות פיתוח. תפקיד מדהים ומאתגר מבחינה מקצועית ובינאישית. למדתי מהימים הטובים, וגם את מאלו שפחות. ההארה הגדולה ביותר היא היכולת ליצור תמהיל מובהק של מקצועיות ורגש, כך אתה הופך להיות מנהל טוב יותר.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה? לא הייתי משתמשת בטרמינולוגיה זו. אני חושבת שעדיין לא קיים איזון תקין. קהילת ההיי-טק סופגת לתוכה מגוון תפקידים, המאפשרים לנשים לקחת חלק מהותי וקריטי בקיומה. ההתפתחות בתפקידים היא זו שהופכת מורכבת יותר כאשר יש משפחה וילדים.

מה שהשתנה בשנים האחרונות לטובה, זו המודעות וההבנה שניהול חיי משפחה ועבודה יכולים להתקיים גם יחד, ובנוסף שזה הפך משמעותי לנשים ולגברים כאחד.

כחלק מהתנדבותי בתנועת נוער היום, אנו מדברים על ההבדלים הקיימים, על הדרכים להכיל ולאזן אותם על מנת לתת שוויון הזדמנויות לילדים ולילדות מהפריפריה. החשיפה לכך מגיל צעיר תאפשר להם לראות את הדברים אחרת ולקחת חלק בשינוי המשמעותי הזה כשיהיו חלק מהעולם הגדול.

האם נתקלת אישית באפליה נגדך בתעשייה על רקע היותך אישה? לא חוויתי אפליה כזו. האמת, שגם עשיתי מאמץ כפול לפעמים, על מנת להראות שלא רק שאין הבדל ביני לבין קולגות שלי, אלא גם שאני נותנת 200% מעצמי לטובת הצלחת הפרויקטים.

כן, לעיתים זה בא על חשבון המשפחה. אני בטוחה שללא עזרתם של בעלי ושל המשפחה הסובבת אותי לא הייתי מצליחה להוכיח את יכולת הזמינות שלי, לעיתים אף ללא גבולות.

נשים שבוחרות לקחת חלק בתפקידי מחקר ופיתוח, מבינות היטב שיש הבדל בין גברים לנשים בהתנהלות היומיומית, בתקשורתיות ובהתנהגות. ברגע שסביבת העבודה תלמד להכיל את השינויים האלו, ואף להשתמש בהם נכונה, נשים רבות יותר לא יפחדו לקחת סיכונים ולבצע שינויים מקצועיים לקידומן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים