ה-Acer Aspire Vero 15: מחשב סביבתי

אייסר ייצרה את המחשב תוך מחשבה על הסביבה ● האם זה מאפיל על ההיבטים האחרים, והלא פחות חשובים, בעבודתו?

מחשב ירוק, גם אם הצבע שלו הוא אפור. ה-Acer Aspire Vero 15.

אני לא מומחה לשמירה על איכות הסביבה, אבל אם אני לא טועה, אחד הכללים של הקיימות אומר שאם אין ברירה – עדיף למחזר. אלא שמחזור ממש לא נמצא בראש הרשימה של השמירה על הסביבה, גם אם הוא חלק ממנה. מידיעותיי המעטות אני יודע שעדיף להשתמש בכלים ומכשירים שאפשר להשתמש בהם שוב ושוב, ללא צורך בכלל שיגיעו לאשפה. אבל למרות הניסיונות הרבים, מחשב זה מוצר שבסופו של דבר מגיע לקצה חייו, וזה אומר שמתישהו כדאי לפנות לחברה שממחזרת ממנו כמה שיותר, כדי שלא יזהם את הסביבה. במחשב ממוצע יש כמה וכמה רכיבים מזהמים, למשל הסוללה, שהיא לבדה גורמת לזיהום לא קטן.

אבל למה לא לעשות מראש – למה לא פשוט לבנות מחשב שמיוצר מחומרים ממוחזרים? זה לא רעיון שלי, ואם חשבתי על זה אי פעם זה, היה בערך לכמה שניות וחצי. אבל באייסר, יצרנית המחשבים הטייוואנית, חשבו על זה והרבה, הבינו שאפשר והשיקו את Acer Vero. וכן, Vero זה קיצור של סביבה בלועזית. כאן אני סוקר את ה- Acer Aspire Vero 15.

אייסר היא אחת החברות הנועזות ביותר בשוק המחשבים, במיוחד בניידים. היא אולי לא ברשימה של הגדולות באמת, וייתכן שזו הסיבה שמאפשרת לה לאמץ ולייצר מחשבים שלפעמים לא ממש מסתדרים עם הקו העיקרי של השוק. החברה הזו הייתה מהראשונות לאמת את ה-Chrome OS של גוגל והיא ממשיכה לשחרר בכל שנה מחשבים שמבוססים עליה. היא גם הייתה מהראשונות להשיק ניידי Windragon עם המעבדים של קוואלקום, והיא גם מציעה לא מעט עיצובים מיוחדים והרפתקניים – ועכשיו, כאמור, גם מחשב סביבתי.

במה התרומה לסביבה באה לידי ביטוי?

הייצור של ה-Vero תרם לסביבה בכמה אופנים, למשל שלא נעשה בו שימוש בצבע אלא מדובר בחומר עצמו – כדי לחסוך בפליטת פחמן דו חמצני, וזאת מעבר להימצאותם של חלקיקי הצבע באוויר. בהיבט של החומרים שמהם מיוצר המחשב, באייסר מספרים שהשימוש בפלסטיק צרכני ממוחזר (PCR) חסך אצלם 21% מהפליטה של הגז שגורם לאפקט החממה לעומת ייצור של מחשב דומה רגיל.

השלדה מכילה 30% פלסטיק ממוחזר, כולל המסגרת של המסך, והמקשים של המקלדת מיוצרים מ-50% מאותו פלסטיק. פאנל ה-IPS של המחשב, שגודלו 15.6 אינץ' ברזולוציית FHD, ניתן למחזור, על פי החברה, ברמה של 99%. הברגים בחלק התחתון הם סטנדרטיים למדי, נפתחים בקלות ואמורים להחזיק מעמד שנים ארוכות מאוד ללא שחיקה – וגם זה סביבתי.

ה-Acer Aspire Vero 15.

ה-Acer Aspire Vero 15. צילום: יח"צ

אפילו הקופסה מיוצרת מקרטון ונייר משוחזר, ומיועדת למחזור ברמה של 85% עד 100%, ועם הוצאה מהתמונה של שקיות הפלסטיק שבהן משתמשים בדרך כלל כדי לארוז את המטען ואת כבל החשמל, לדוגמה. אפילו ההדפסה נעשית באמצעות דיו מיוחד שלא פוגע בסביבה.

העיצוב כתוצאה מכך הוא כבר עניין של טעם וריח. המראה ייחודי מאוד, והיו חלק שהתלהבו ממנו, אבל חלק שלא – אולי בגלל הצבע הכל כך ישראלי/צבאי שלו. גם המראה המרובע, החזק, וגם היותו כבד משהו – עם משקל של 1.8 ק"ג ועובי של 17.9 מ"מ – קצת הרתיעו חלק מהאנשים שהראיתי להם את המחשב. עם זאת, הנגיעות הקטנות שהוסיפה אייסר, כמו הלוגו של PCR בצד ימין – והרבה פחות הלוגו של אינטל בצד השני, וכן הצביעה וההפיכה של המקשים E ו-R מוסיפים מעט חן לעיצוב הכולל. גם המראה הכללי של משטח השליטה עם חיישן טביעות האצבע בקצה שלו בצבע בולט, אך לא שחור, נחמד מאוד.

מה עם המחשב עצמו?

המסך של ה-Acer Aspire Vero 15 היה יכול להיות מעט יותר בהיר, אבל אולי גם בכך יש היבט מסוים של שמירה על הסביבה. לדעתי, זה עוד מחשב מהסוג שמסך כזה גדול לא מתאים להם, והיה לאייסר עדיף לשמור במקרה זה על גודל של עד 14 אינץ'.

מבחינת ביצועים, עם Core i7-1195G7 המעודכן מהדור ה-11 של אינטל הם טובים קצת יותר מרוב המחשבים שהושקו עם מעבדי ה-Core U של החברה – כלומר, עם TDP של 28 וואט. זה בא לידי ביטוי בכל המבחנים, גם בזכות השילוב של שבב ה-Iris Xe הגרפי. עם זאת, זמן העבודה של המחשב במבחן הרגיל שלי הגיע לקצת יותר מתשע שעות, וזה אולי לא רע, אבל שלוש עד ארבע שעות פחות ממחשבים דומים שבדקתי באחרונה. אלא שעדיין אפשר לסיים אתו את יום העבודה די בקלות.

אחד הדברים שתפס את תשומת הלב שלי די מהר היה שיש יציאה אחת – רחבה אבל אחת – לאוויר חם מאחור. אולי זו הסיבה שהמאוורר מתחיל לעבוד מהר מאוד גם בעומסים לא לגמרי כבדים, והוא מרעיש. אמנם, יש תוכנה בשם VeroSense שמאפשרת, בשם החיסכון באנרגיה, קצת להרגיע את השימוש בו על חשבון ביצועים, אבל ברגע שעוברים למצב אוטומטי או ביצועים הוא מתחיל לעשות רעש לא מועט.

בסופו של דבר, ה-Aspire Acer Vero הוא מחשב שהסביבה היא המסר העיקרי שלו. הביצועים, המסך, המקלדת הבינונית והסוללה לוקחים אותו לכיוון השני, והעיצוב, כאמור, לפי טעם וריח.

המחשב הגיע לבדיקה עם 16 גיגה-בייט זיכרון מסוג DDR-3200 ועם אחסון SSD בנפח של 1 טרה-בייט. בתצורה כזו, המחיר שלו הוא 4,199 שקלים.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים