שההיי-טק והמדע יחכו – העיקר זה הפוליטיקה

היעדר מינוי יו"ר לוועדת המדע מטיל צל על הצהרות הממשלה החדשה שהבטיחה לקדם את היי-טק, וגם על האופוזיציה, שעד לא מזמן הייתה בשלטון ושריה לשעבר דיברו על חשיבות ההייטק ● מסתבר שלא

לא מתפקדת בינתיים. ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. צילום: טאריק אבג'וטו, ויקיפדיה

הוועדה המסדרת של הכנסת, שתפקידה לאייש את ועדות הכנסת השונות עם חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה, הצליחה אתמול סופסוף למנות יו"רים לוועדות. רק שלוש ועדות לא אוישו: אחת מהן היא ועדת המדע והטכנולוגיה. זו ועדה שבכל פעם שמוקמת ממשלה, יש מעט מאוד חברי כנסת שחושקים בה, ושחלק מהח"כים רואים בשותפות בה פחיתות כבוד. רק לאחר שהם נחשפים לפעילותה, והנושאים הרבים שבהם היא דנה, מבינים חברי הכנסת עד כמה שגויה התדמית שלה.

משחק פוליטי משתק

הפעם המצב הרבה יותר קיצוני. האופוזיציה, שקיבלה את ראשות הוועדה, וסוכם כי מרבית חבריה יהיו ממנה, מסרבת להעביר את שמות חבריה ולמנות יו"ר. בכך היא מעכבת את תחילת הפעילות של הוועדה, שעל שולחנה מצטברת שורה ארוכה של נושאים, ששום וועדה אחרת לא נותנת להם מענה.

הסיבה להתנהגות זו הן חלק מפעילות מחאה נגד הקואליציה על חוסר שוויון, לטענת האופוזציה, בחלוקת יו"רי הוועדות וחברי הכנסת.

למעשה, ועדת המדע היא הוועדה היחידה בכנסת שמתייחסת לענף ההייטק וה-IT וכל מה שמסביב לו. במשך שנים היא נחשבה ללובי שמייצג את הענף בפני הממשלה, ללא קשר לזהות חבריה מאופוזיציה או מהקואליציה. 

בארבע השנים האחרונות מעמד הוועדה שודרג, בין היתר בזכות היו"ר הנמרץ שלה, ח"כ אורי מקלב, שעמד בראשה עד לכינון הממשלה הקודמת, עת עזב לטובת תפקיד סגן שר. הוועדה בתקופתו של מקלב קיבלה אישור לדון בהצעות חוק שונות, קיימה דיונים ואף אישרה אותם. למרות שח"כ מקלב היה חלק מהקואליציה, הדיונים בוועדה היו עניניים, והוא לא עשה הנחות לאף אחד, גם לא לשרים וחברי כנסת מהקואליציה. הדיונים בוועדה, התנהלו בנועם, השיח בין חברי קואליציה ואופוזיציה היה נינוח וענייני, וההצבעות היו בהתאם.

כך גם היה בתקופה הקצרה שבה כיהנה ח"כ לשעבר עינב קאבלה מכחול לבן כיו"ר הוועדה. היא הפכה את הוועדה לאחד המוקדים היותר מרכזיים בכנסת, בו עסקו בקורונה – בעיקר בנושאים של שמירה על פרטיות – וכן בהנגשת שירותי ממשלה, סייבר ואינטרנט, לצד נושאים הקשורים למדע.

עיון קצר ברשימת העניינים בהם עסקה הוועדה רק בשנה האחרונה מעלה את הנושאים הבאים: הגנת הפרטיות, מחקרים ביולוגיים, נושאים שקשורים לקורונה, אפליקציית השב"כ, התו הירוק, אפליקציית המדגם, הכשרת כוח אדם בהיי-טק, החינוך הטכנולוגי, המאגר הביומטרי, ועוד.

למה לא למנות את ח"כ אורי מקלב? יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בעבר. צילום: אחיקם בן יוסף

למה לא למנות את ח"כ אורי מקלב? יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בעבר. צילום: אחיקם בן יוסף

בהיעדר יו"ר – גם רשות החדשנות אינה מפוקחת על ידי הוועדה

ועדת המדע היא זו שמפקחת על משרד המדע. בעקבות הקמת הממשלה החדשה, כיום בראשות המשרד עומדת אורית פרקש הכהן. המשרד שודרג והוא אחראי כעת על פעילות רשות החדשנות – גוף מרכזי וחשוב ביותר, בקידום ההיי-טק, שאחראי ל-45 אחוז מהייצוא של ישראל. העובדה שגוף זה אינו מפוקח ומלווה על ידי הוועדה לבדה, היא הרבה יותר מחוסר תקינות. 

וכך יוצא שמשרד המדע, עם הסמכויות החדשות שלו, אינו מפוקח על ידי הוועדה, אינו שותף לתכניות שלה, ולא מאפשר לגורמים שונים להיות שותפים לתהליך.

המדור מוכן לסייע לאופוזיציה, ומציע למנות את ח"כ מקלב שוב ליו"ר הוועדה, שהוא מאוד מעריך עד היום, ושאמר למקורביו שישמח לקבל את התפקיד.

בשורה התחתונה: היעדר איוש ועדת המדע הוא תופעה מצערת ומקוממת, שאינה מכבדת את חברי הכנסת מכל סיעות הבית. במיוחד תופעה זו מטילה צל על הצהרותיה של הממשלה החדשה להשקיע יותר בהיי-טק, במדע ובטכנולוגיה. בנוסף המצב מוכיח גם שכשהאופוזיציה, שעד לא מזמן הייתה בשלטון, יצאה בהצהרות, וכשבכל נאום שבו שר או ראש ממשלה נשא את שם ההיי-טק, טען שהנושא בראש מעייניו, והבטיח לקדם אותו – היו אלו דברים בעלמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים