איך אותר מידע על הרופא היהודי מיוון שהציל יהודים בשואה?

שילוב של ארכיונים ממוחשבים, פייסבוק והתוכנית הוותיקה "המדור לחיפוש קרובים" הביא לאיתור פרטים וקרובי משפחה של רופא אף אוזן גורן, שהציל יהודים יוונים ולא יהודים מצרפת ● מחר (ב') הוא יקבל אות הוקרה מבני ברית

ד"ר ליאון קואנקה (במרכז). צילום משפחתי

תיעוד השואה, עדויות הניצולים וסיפורים על אנשים שלא שרדו את הזוועות קיבלו תאוצה בזכות המדיות החברתיות, למשל קבוצות ייעודיות בפייסבוק (Facebook). המגמה הזו מונעת בין היתר על ידי יוזמות שונות של בני הדורות השני והשלישי, שרוצים להנציח את מה שעבר על קרובי משפחתם ועל אחרים בשואה, ולהנציח את זכרם של אלה שנספו בימים הנוראים ההם.

אחת הקהילות שבה פעילים בני הדורות השני והשלישי לשואה היא קהילת יוצאי יוון בכלל וסלוניקי ב]רט. הם זוכים לתאוצה ותהודה מחודשת בין היתר בזכות פעילותם הציבורית של שני אנשי היי-טק מבני הקהילה, דור שני לניצולי שואה: שבתאי (סבי) חנן, מנהל התפעול הראשי של גלובל דטה סנטר, וד"ר אברהם חולי, לשעבר סמנכ"ל איכות במוטורולה (Motorola) וקצין בכיר במילואים. חנן הקים קבוצת פייסבוק בשם גם אני נצר ליהדות יוון וד"ר חולי עומד במרכזו של סיפור מרתק על איתור רופא יהודי בשם ד"ר ליאון קואנקה, שנלקח נגד רצונו לעבוד עבור הנאצים, אבל הציל לא מעט יהודים ולא יהודים ממוות. הוא עצמו שרד את השואה.

בקבוצת הפייסבוק שייסד חנן יש 2,000 חברים. הוא אמר כי "הדף משמש כאמצעי חי ותוסס להעברת מידע על יהדות סלוניקי. יצרנו כלי שקושר חוטים, מאתר בני משפחה ומספק מידע על אלה שכבר לא איתנו".

"בתקופת השואה, קהילת יהודי יוון הושמדה באחוזים הגבוהים ביותר. רק 15% מיהודי יוון שרדו את השואה ומקרב יהדות סלוניקי עומד הנתון על 4% בלבד – כ-2,000 ניצולים מתוך כ-50 אלף איש", ציין חנן. "מצב זה יצר פירוק ואיבוד של משפחות שלמות, יתומים ושכולים. עם קצב לכתם ההולך והגובר, לצערנו, של דור הניצולים, הדורות השני והשלישי מרגישים אובדן של ידע, והאתר משמש כדי להתגבר על האובדן הזה".

רופא יהודי שהציל יהודים – ולא יהודים

המיזם שאותו מוביל ד"ר חולי, במסגרת הפעילות של ארגון בני ברית, הוא איתור בני משפחה או מוסרי עדות מהימנה על יהודים מיוון שהצילו יהודים אחרים בתקופת השואה. הוא עושה זאת בין היתר באמצעות אתר ייעודי.

החוק קובע הכרה של מדינת ישראל בלא יהודים שהצילו יהודים כחסידי אומות העולם. ב-1986, חיים רוט, ניצול שואה מהולנד, לשעבר בכיר באוצר ובשירות הציבורי בכלל, הקים ועד פעולה להוקרת מצילים יהודים בשואה. אחת המטרות הייתה להוכיח שיהודים רבים סיכנו את חייהם וסייעו בדרכים שונות לאחיהם היהודים, על אף שגויסו לעבוד אצל הנאצים. עדויות רבות שהצטברו במקומות שונים הוכיחו זאת ורוט, מיוזמי מפעל לכל איש יש שם, החליט לנקוט יוזמה כדי להנציח את זכרם של יהודים אמיצים אלה.

ב-2003 הוא שכנע את בני ברית להעניק בכל שנה תעודת הוקרה למצילים יהודים, בטקס שמתקיים ביער הקדושים של הארגון בירושלים .לפני ארבע שנים הצטרף למיזם ד"ר חולי והחל לחקור כדי לאתר בני משפחות של יהודים שהצילו יהודים בשואה. המחקר הסתמך לא מעט על רשתות חברתיות וחיפושים בארכיונים ממוחשבים, כולל זה של יד ושם.

מחר (ב'), יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ישתתף ד"ר חולי בהענקת תעודת הוקרה לבני משפחתו של רופא יהודי מסלוניקי, ד"ר ליאון קואנקה, שעבד בשירות הנאצים במחנות ריכוז, וסייע ואף הציל חיי יהודים.

סיפור איתור העדויות על ד"ר קואנקה מרתק. הוא החל באמצעות תוכנית הרדיו הוותיקה המדור לחיפוש קרובים של קול ישראל, שמשודרת גם באינטרנט ויש לה דף פייסבוק.

ד"ר חולי רואיין על ידי עורך ומגיש התוכנית, איזי מן, וסיפר את מה שידוע לו על הרופא היהודי מסלוניקי, על סמך ציטוטים מספרים שונים. הוא ביקש את עזרת המאזינים והגולשים לאתר עדות או בני משפחה ממעגל קרוב, שיאששו את הסיפורים על הרופא. כעבור כמה שבועות, הוזמן ד"ר חולי שוב לתוכנית, ומן סיפר לו בהתרגשות שהוא לא זוכר תגובות רבות כל כך לשידור, באמצעי המדיה השונים, כמו אלה שהגיעו למערכת התוכנית בעקבות הסיפור הזה.

לאחר מכן החל ד"ר חולי לאסוף את הפרטים, הצליב מידע, שוחח עם אנשים ואחרי מאמצים רבים, ממש בימים האחרונים, הצליח להגיע לשניים מבני משפחתו של הרופא. אחד מהם הוא ד"ר דוד טלמור סטרומזה, קרוב משפחה דרך האימא והסבתא שלו. הפרט המעניין יותר שד"ר טלמור הוא גם רופא אף אוזן גרון, בדיוק כמו שד"ר קואנקה היה, והוא אף קיבל ב-1978 כלי בדיקה רפואיים מתוך המזוודה המקורית של ד"ר קואנקה, שבעזרתה הוא הציל לא רק יהודים אלא גם צרפתים רבים. על כך הוא קיבל אות הוקרה ממשלת צרפת.

יצוין כי מחר ישתתף ד"ר טלמור סטרומזה בטקס של בני ברית בירושלים. בשידור סיפר ד"ר חולי כי לאחר המלחמה שב ד"ר קואנקה לסלוניקי, שם חי עם אשתו, ילידת שווייץ, עד יום מותו.

ד"ר קואנקה הוא אחד מתוך שלושה מצילים יהודים שקיבלו תעודת הוקרה בשלוש השנים האחרונות. הדבר התאפשר בזכות ההנצחה ברשת, הטכנולוגיה והמודעות ההולכת וגוברת של בני הדורות השני והשלישי לשמור על הגחלת ולהמשיך לספר את הסיפור של יהדות יוון.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלמה בן פורת

    כל הכבוד לחולי אברהם על חשיפת האנשים הנהדרים שהצילו יהודים בתוך התופת של השואה.אסור לתת למעשיהם להישכח.הם גיבורים אמיתיים.

  2. מטי שלם

    הרעיון והנושא נפלא. כל מעשיהם של הוגי הרעיון יבורך. הצצילחם היהדיים ראויים לכבוד והערכה הראויים לו.וכן העושים במלאכה וטורחים ללא לאות לאתר את המצילים.

  3. מיכל

    יהודה בוקר טוב כל הכבוד לך ותודה על מעשיך ולכל העוסקים בנושא. אסור לשכוח. מיכל

אירועים קרובים