Scrum ותורת האילוצים

מה זה "ערכה מלאה?" מהי מתודולוגיית Scrum? ומה צריך לעשות ה-Scrum master? על שאלות אלה ואחרות - במאמר זה

עדכון לוח משימות ספרינט. צילום אילוסטרציה: BigStock

אחת מאבני היסוד של Scrum היא לצוות את כל האנשים והמשאבים הדרושים כדי להשלים את סיפורי המשתמש בזמן שהוקצב לכך (Timebox). אין להתחיל Scrum אלא אם כן קיימים האנשים והמשאבים הדרושים להשלמת המשימה. בתורת האילוצים זה נקרא ״ערכה מלאה״.

בעולמנו, במיוחד בארגונים גדולים, פעמים רבות המשאבים הדרושים מוגבלים – אנשים נחטפים למשימות אחרות, מיומנויות לא תמיד זמינות או מתוכננות בעת הצורך, מכונות אינן זמינות או שבורות ועוד׳. כלומר, ההנחה שלפיה ה-Scrum מהווה ״ערכה מלאה״ לא מחזיקה מים.

מתודולוגיית Scrum סטנדרטית לא מטפלת כלל בבעיה זו, שהיא אחת הסיבות שקשה ליישם פיתוח תוכנה זמיש בארגונים בעלי תנאים התומכים במספר רב של מוצרים ושירותים בעלי צרכים סותרים.

איך מתמודדים?

הדרך להתמודד עם זה בספרינט ולשמור על זה מעודכן, כחלק מעדינות ה-Backlog עבור כל ספרינט, מחולקת לשניים:

ראשית, הצוות מוכרח להגדיר את ״הערכה המלאה״ עבור כל סיפור משתמש שנבחר מה-Backlog. למשל, זמינות של סביבות ומומחים עסקיים.

שנית, זוהי האחריות של ה-Scrum master להכפיף משימות סיפורי משתמש למשאבים זמינים ולתכנן מראש להקצות סיפורי משתמש לספרינטים עתידיים, כדי לתת דין וחשבון על זמינות משאבים צפויה. מדובר באחריות קריטית, שכן אם היא לא תטופל כראוי, הפרויקט יהיה ״מורעב״.

מה צריך לעשות כשיש סיפורי משתמש שתלויים במשאבים חיצוניים? התשובה היא: לפעול בצורה מעט שונה במהלך תכנון הספרינט, על ידי הכפפת סיפורי משתמש ספציפיים לזמינות משאבים.

קודם כל, צריך לבדוק האם יש סיפורי משתמש שסומנו כ-"בעלי אילוצים". אם כן, הם מקבלים עדיפות על פני סיפורי משתמש רגילים. עבור כל אחד מסיפורי המשתמש הללו צריך לבדוק האם האילוצים עדיין מחזיקים ויכולים להתממש ואם כן, יש לבחור בסיפור. אם האילוצים לא מחזיקים, צריך לשים אותם ב-Backlog נורמלי ולהמשיך כרגיל.

שנית, יש לבחור ולנתח כרגיל כל סיפור משתמש מסומן שנבחר – אם לא מתקיימת תלות חיצונית. אחרת יש לסמן את סיפור המשתמש ככזה שיש לו מגבלות. סיפורים אלה דורשים ניתוח קצת יותר מעמיק כדי לראות אם הם יכולים להיות מחולקים לשני סיפורים – אחד הדורש את התלות ושני שלא. את סיפור המשתמש ללא התלות מוסיפים לספרינט הנוכחי ובזה עם האילוצים מטפלים בהמשך.

שלישית, בנוגע לסיפורים בעלי התלות, ה-Scrum master מוכרח לעבוד עם ההנהלה על מנת לתזמן ולהקצות את הסיפור לספרינט עתידי מסוים (בתלות בזמינות המשאב).

שיטת Scrum עובדת מצוין בצוותים, כאשר המשאבים ללא אילוצים. לעומת זאת, כשמדובר על משאבים שהזמינות שלהם לא מיידית, Scrum ופיתוח תוכנה זמיש עלולים להיכשל. ככל שהארגון גדול יותר, כך הזמינות של המשאבים פחות מיידית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים