תפקידו של המנמ"ר בעיר חכמה

האם יגיע היום בו ראשי הערים יבינו את ההזדמנויות להפיכת ערים לחכמות יותר ואת התועלות הרבות הקיימות בשימוש בטכנולוגיות ובמידע הקיים, וכך יובילו תהליך של שדרוג מעמד המנמ"ר ברשויות?

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: יח"צ

עד לפני עשור, עיקר תפקידו של מנהל מערכות המידע בעיריה היה לרכוש מחשבים, לדאוג לתקשורת לאינטרנט, לרכוש תוכנות ומערכות תקשורת לכל מחלקה בעיריה ולדאוג לתפעול ותחזוקה של המחשבים, התוכנות, ומערכות התקשורת.

לכל מחלקה בעיריה היתה את המערכת הפנימית שלה שהתחברה (או שלא התחברה) למחלקות אחרות בעיריה. עם הגעת הטלפונים החכמים התבקש מנהל האגף למערכות מידע לדאוג גם לרכש הטלפונים הניידים ולדאוג שהמערכות, כולל הדואר האלקטרוני, של כל עובד בעיריה יהיו נגישות ויופעלו גם במערכות הטלפונים החכמים.

עם התפתחות הטכנולוגיה והשימוש הגובר במערכות מידע וטלפונים חכמים, התגברו גם איומי הסייבר ואבטחת המידע. תפקידו של מנהל/ת מערכות המידע התפתח אף הוא לתחומים אלה ואחריותו התרחבה ביתר שאת בתחום אבטחת המידע, כגון הגנה מפני איומי חדירות וגניבת מידע.

בשנים האחרונות עלתה רמת האחריות המקצועית של מנהלי מערכות המידע. הוא האיש שאמון על איסוף כלל המידע בעיר, אחסנתו, ניתוחו והנגשתו למקבלי ההחלטות כמו גם לתושבי העיר והשותפים העסקיים של העיר. אולם, בכל השנים הללו, מעמדו של מנהל מערכות המידע ברשויות המקומיות לא התקדם בהרבה, בלשון המעטה, וברוב הרשויות מנהל מערכות המידע הינו, במקרה הטוב, מנהל אגף הכפוף לראש מינהל ואינו שותף לישיבות הנהלת העיריה.

לשרוד ולנצח את המתחרים

לעומת זאת, במהלך העשור האחרון, עם התפתחות הטכנולוגיה בארגונים עסקיים, הכנסת מערכות מידע חכמות כמו ERP ,CRM ,BI ומערכות תפעול חכמות אחרות, ברוב הארגונים העסקיים בישראל ובעולם השתדרג מעמדו של מנהל מערכות המידע. יותר ויותר מנהלי מערכות מידע הפכו להיות חברי הנהלה הסמוכים על שולחנו של המנכ"ל אשר הבין את חשיבותו הרבה של מנהל מערכות מידע מקצועי, הבקיא באסטרטגיה של הארגון ושותף לכלל ההחלטות.

בעולם העסקים התחרותי כיום, ארגון שאינו משתמש במערכות מידע מתקדמות, שאינו מסוגל לתרגם את המידע לידע במהירות ולקבל החלטות בזמן אמת, מאבד את סיכוייו להתקיים לאורך זמן, וככל הנראה ייעלם בתוך מספר שנים. התחרות בין הארגונים על צרכנים הינה עצומה וככל שהארגון יותר מתוחכם, משתמש במידע בחוכמה רבה יותר ומפעיל טכנולוגיה במערכות הייצור ולחיזוק הקשר עם הלקוחות, תוך חסכון במשאבים (כגון אנרגיה וכוח אדם) – סיכוייו לשרוד ולנצח את המתחרים גבוהים יותר.

ערים חכמות מתחרות על תושבים ועל עסקים. מצד אחד, עיר חכמה רוצה להביא אליה ולשמר בה יותר עסקים כדי להגביר את הפעילות העסקית ואת הכנסות העיריה על מנת לשפר את השירות ואיכות החיים של תושביה. מצד שני, עיר חכמה רוצה להביא אליה יותר תושבים ולשמר את התושבים הקיימים כדי לגדול ולקיים מערכות חיים בעיר. כל עיר נמצאת בתחרות על עסקים ותושבים וכל עיר חייבת לנצל את משאבי הידע שלה ואת הטכנולוגיה כדי ליצור לעצמה יתרון תחרותי מול ערים אחרות, ממש כמו בעולם העסקים.

לצמצם את הנזקים לסביבה

הפיכת עיר לעיר חכמה אינה רק שינוי טכנולוגי אלא גם שינוי אסטרטגי ושינוי חשיבה ברמת הנהגת העיר בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיות תקשוב לניצול יעיל של משאבים, חיסכון בעלויות ובאנרגיה, שיפור השירות לתושבים ושיפור איכות חייהם. בנוסף לכך מאפשרת טכנולוגיית התקשוב לצמצם את הנזקים לסביבה, תוך דאגה להגברת החדשנות, הפעילות הכלכלית והתעסוקה של תושבי העיר.

כדי לאפשר שימוש מיטבי בטכנולוגיית המידע, יש לשדרג באופן משמעותי את מעמדם של מנהלי מערכות המידע ברשויות המקומיות לדרגת ראש מינהל וחבר הנהלת הרשות המקומית, הכפוף למנכ"ל. כתוצאה מכך, מעמדו המקצועי של מנהל מערכות המידע יקבל הכרה מקצועית טובה יותר. שיתוף מנהל מערכות המידע בניהול השוטף של העיר, ביחד עם שאר חברי ההנהלה של העיריה, ישפר את ניהול העיר ויחבר את כלל חברי ההנהלה לטכנולוגיה, למידע, לצרכים ולהזדמנויות הקיימות בעיר. הדבר ישפר את התקדמותה של העיר למעמד של עיר חכמה יותר.

כדי למשוך אנשי מקצוע טובים בתחום הטכנולוגיה לעיריה, יש לדאוג לתנאי שכר טובים ולמעמד מתאים, שכן אנשי הטכנולוגיה הטובים מחוזרים על יד השוק הפרטי, ובדרך כלל העיריות לא יכולות להתמודד עם התנאים והמעמד שחברות כלכליות מעניקות למנהלי מערכות המידע שלהם.

למען ערים חכמות יותר ולמען מדינה חכמה יותר, אני מקווה כי ראשי הערים, השרים האחראים לתהליכים המבניים והארגוניים בתוך הרשויות וחברי הנהגת השלטון המקומי יפנימו את המהפכה הטכנולוגית שמפעמת בתוכנו. אני מקווה כי הם יבינו את ההזדמנויות להפיכת ערים לחכמות יותר ואת התועלות הרבות הקיימות בשימוש בטכנולוגיות ובמידע הקיים, יובילו תהליך של שדרוג מעמדו של מנהל או מנהלת מערכות המידע ברשויות, ויקדמו אותם לתפקיד של ראש מינהל וחבר הנהלת העיריה.

בהצלחה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילן אלתר

    אורי הפיכת עיר לעיר חכמה הינה בראש ובראשונה שינוי אסטרטגי ושינוי חשיבה ברמת הנהגת העיר בכל הקשור לשיפור השירות לתושבים, שיפור איכות חיי התושבים, ניצול יעיל של משאבים וחיסכון בעלויות. טכנולוגיות התקשוב הינה אמצעי להשגת המטרה ולא המטרה עצמה. אילן אלתר - יועץ בכיר לראשי ערים ולרשויות בנושא IoT וערים חכמות

אירועים קרובים