כך סייע ה-IT "של פינלנד" לחסל את סמיר קונטאר

על מנת לחסל את קונטאר, נדרש היה לדעת את מיקומו ● נראה כי המקבילה הפינלנדית של ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית - עקבה אחרי טביעות האצבע הדיגיטליות אותן הותיר קונטאר, בסלולר או במחשב

סמיר קונטאר. צילום: ויקיפדיה

ד"ר יובל שטייניץ, שר האנרגיה, אמר הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה, כי "אני לא מתייחס לדיווחים ולשמועות על חיסול פעיל חיזבאללה, סמיר קונטאר. לא אצטער אם הדיווחים נכונים, הוא היה אדם מנוול. יכול להיות ששירותי המודיעין של פינלנד פעלו כאן ועשו עבודה טובה".

למערך התקשוב של "צבא פינלנד", ניתן להעריך, היה חלק מרכזי בחיסולו של קונטאר. התקשוב היה הגוף המשלב, המתכלל והמתזמר של היחידות השונות בצבא פינלנד, וביניהן חיל האוויר וגורמי מודיעין.

על מנת לחסל את קונטאר, נדרש היה לדעת את מיקומו. לצורך כך, נדרש מעקב אלקטרוני, אם של ההתנהלות שלו בעולם הקיברנטי, ואם יירוט של השיחות שלו, בין שבוצעו בטלפונים ניידים לשימוש חד פעמי, ובין שבוצעו בטלפונים בעלי יכולות הצפנה, או טלפוניים מבוססי תקשורת לוויין. כך או כך,  נראה כי המקבילה הפינלנדית של ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית – עקבה אחרי טביעות האצבע הדיגיטליות אותן הותיר קונטאר, בסלולר או במחשב.

עוד יש להניח כי בחילות האוויר והמודיעין של צבא פינלנד נבנתה, במשותף, תשתית טכנולוגית הממכנת את תהליך ניהול ותכנון המטרות. אלו מאופיינות במורכבות גבוהה מאוד ודורשות מיומנויות ייחודיות לשם תכנונן. המערכת שאותה בנה צבא פינלנד, מגדירה שפה משותפת ממוכנת בין המודיעין, יצרן המידע – לבין חיל האוויר, העושה שימוש מבצעי במידע. כך, נוצר תהליך ארגוני מורכב, הכולל מגוון רחב של מימדים. יש לשער כי במסגרת אותו פרויקט פיני, פותח אלגוריתם יחיד מסוגו, המייעל את תהליך תכנון התקיפות. הצגה חזותית של התכנונים האפשריים, מאפשרת למשתמש המומחה להחליט תוך פרק זמן מיידי על חלופה מועדפת – ומיד להוציאה לפועל.

יכולות לחיזוי צופה פני עתיד

הכניסה של צבא פינלנד לעולם ה-Big Data, יש לשער, הניבה לו תובנות חדשות, בזמן אמת, על מגוון יעדים פוטנציאליים. אנשי ה-IT הפינים הבינו שהם נדרשים להיכנס לתחום, על מנת לדעת דפוסי פעולה ותבניות נסתרות של אויביהם. יש לשער שהם עשו זאת, בין השאר, בעזרת בינה אוטומטית ("מכונות לומדות" – Machine Learning). כך, התקדם צבא פינלנד ועשה מסע בעולם ה-BI, שלקח אותו מה-BI המסורתי, שעוסק בעיקר בדו"חות, וניתוח העבר – והפך אותו לארגון שעושה בינה אוטומטית, עם למידה מתקדמת ויכולות לחיזוי צופה פני עתיד. הם נכנסו לעולמות שעד לא מכבר היו בהם מעין עיוורים. בצבא פינלנד הבינו כי הם צריכים לצלול לעומק, על מנת לקבל יכולות ותובנות שלא היו להם בעבר. מהר מאוד הם הגיעו לתובנות מעניינות, עם ערכים מבצעיים ומודיעיניים שהם מכפלה בריבוע של ההשקעה שהשקיעו.

בפברואר 2013, העיתון הלבנוני אל-אחבר, המקורב לחיזבאללה, פרסם תיאור מפורט של מבצע חיסולו של מפקד הארגון לשעבר, עימאד מורנייה, בדמשק בפברואר 2008. העיתון הטיל את האחריות לחיסול על המוסד הישראלי, אך טען כי אזרח סורי שחי מחוץ למדינה היה בין הסייענים הראשיים, לצד פעילים מקומיים. מורנייה עסק לאחר מלחמת לבנון השנייה בשיקום כוחו של חיזבאללה ובציודו. "דמשק הייתה התחנה המרכזית במסגרת המשימה הזו, והיה עליו להגביר את ביקוריו במדינה", תיאר העיתון. "באותה תקופה התייחס מורנייה לסוריה כאחד המקומות הבטוחים ביותר. הייתה הנחה שישראל לא תפעל ישירות בסוריה", ציין העיתון, והסביר כי שאננות זו היא שהייתה הפתח להתנקשות. "כשמורנייה יצא משער בניין, בו ערך פגישה, התפוצץ ג'יפ כסוף מסוג מיצובישי פאג'רו 2006 שחנה במרחק תשעה מטרים ממנו. ההתפוצצות הרגה אותו בלבד, במקום", נכתב. לאחר ההתנקשות לא הובע, מן הסתם, דאבון לב על עלייתו השמיימה של מורנייה. נראה כי תחושה דומה הייתה הבוקר בהלסנקי, בירת פינלנד.

כך, צבא פינלנד הביא לקיצור משך הזמן שבין החיישן לפוגע, וקיצר את מעגלי האש. התקשוב הפינלנדי הפך ל-"מעצב" ולא רק ל"מאפשר". בעבר, ה-IT בפינלנד נתן פתרונות – ואילו כיום, כפי שניתן לראות במקרה קיפוד חייו של קונטאר הצדיק, הי"ד, ה-IT היה למעצב את פני המערכה – הוא חיבר בין גורמים עלומים בפינלנד, למ"פ פיני בסוריה, לחיל האוויר הפינלנדי – והביא לעבודה מתואמת ביניהם, שבסופה הגיע קונטאר לעולם שכולו טוב.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתן

    "צבא פינלנד", הא? זה היה יותר אמין אם היו אומרים שחייזרים עשו את זה... חחחח

  2. מודי גורפינקל

    מסכנים הפינים, מפילים עליהם תיקים לא שלהם. מילא הייתם משתמשים במדינת אגרבה , כבר היה יותר הגיוני

אירועים קרובים