מנהיגות בעסקים – מתכנון ליישום מוצלח

בסדרת מאמרים חדשה מסביר ד"ר איתן לסרי מהי מנהיגות בעסקים, מהם תכנון ויישום מדיניות ואיך היוועצות עם עמיתים עוזרת לכך ● חלק א'

ד"ר איתן לסרי

"ההצלחה היא מורה גרועה. היא מפתה אנשים חכמים לחשוב שהם לא יכולים להפסיד… זה בסדר לחגוג את ההצלחה, אך זה יותר חשוב לשים לב ללקחי הכישלון", כך התבטא אחד המנהלים והיזמים המוצלחים ביותר בהיסטוריה, ביל גייטס. אוסיף על כך ציטוט של ג'ק וולש, המנהל האגדי של ג'נרל אלקטריק (GE), שאמר: "על פניו, ערך לבעלי המניות הוא הרעיון המטומטם בעולם. ערך לבעלי מניות מהווה תוצאה, לא אסטרטגיה. ציבור הבוחרים שלך הם העובדים שלך, הלקוחות שלך והמוצרים שלך".

השילוב של שני המסרים הללו מהווה נדבך חשוב להבנה כיצד לנהוג בתבונה לתכנון מדיניות לקראת יישום מוצלח יותר בשטח העסקי. כמנהל, דחף וולש בהתמדה את המנהלים שהיו תחתיו להמשיך ולשפר את הפרודוקטיביות שלהם. הוא פעל לבער חוסר יעילות באמצעות גיזום המלאי ונטרול הביורוקרטיה, שכמעט גרמה לו לעזוב את החברה בעבר. גייטס בחר להתקדם ולצאת לשוק עם מוצריו, שכבשו את העולם, ולא להמתין עד שהמוצרים שלו יהיו מושלמים.

יש מנהלים שעובדים תקופה ארוכה על גיבושן של אסטרטגיות לפעולה מתוך חשש שחלילה יחמיצו משהו, אולם בעוד הם עסוקים בגיבושה של אותה אסטרטגיה מושלמת, הם מגלים שתנאי השוק השתנו ושנדרשת להם אסטרטגיה חדשה ומעודכנת יותר!

ההתלבטות אם לנהל, ואיך לנהל, מוּכרת לנו אולי עוד מגן הילדים. כשהגננת שאלה מי רוצה להיות אבא או אימא של שבת, אותם ילדים שהתנדבו אז היו לרוב גם אלה שהובילו את חבריהם בהמשך בניהול טקסי הגן, דרך פעילות בוועד הכיתה, במועצת התלמידים, בהדרכה בתנועת הנוער ועד הפיקוד בצבא. בעצם, רובנו גדלנו בהשפעת הנחת העבודה שניהול ומצוינות חד המה. ניהולם של אחרים נתפס כהמשך ישיר של מצוינות אישית ושל מקצועיות. כדי להצליח בעולם העסקי של היום נדרש המנהל להפגין יכולות מנהיגות. מנהלים המקפידים לפתח את הפוטנציאל המנהיגותי הטמון בהם יגיעו לביצועים עסקיים גבוהים יותר מעמיתיהם המשקיעים בניהול השוטף בלבד.

מהי מנהיגות עסקית?

המילה "מנהיגות" נקשרת לרוב לדמויות מן ההיסטוריה, למצביאים צבאיים או לעומדים בראש מדינה. עם זאת, המינוח "מנהיגות עסקית" מתייחס להובלה והנהגה של חברה או ארגון, לבניית אסטרטגיה והתוויית מדיניות בכל תחום אפשרי, כשהמושג "מנהיגות" מקבל משמעות שונה מזו שהורגלנו אליה.

למעשה, מטרת מנהלים רבים, כמנהיגים עסקיים, צריכה להיות בראש ובראשונה להוציא את המיטב לא רק מהעסק שלהם, אלא קודם כל מהעובדים שלהם. משימה זו אינה פשוטה כלל, אולם אפשר ליישם אותה אם פועלים נכון.

בעיניו של רודי ג'וליאני, מי שהיה ראש העירייה המוצלח של ניו-יורק, מנהיגות היא יותר נרכשת מאשר מולדת, היא כמו "רחוב דו-סטרי'. זוהי אמנם זכות יתר, אבל היא מטילה גם אחריות כבדה – החל מעיצוב מבנה ארגוני התואם את מטרות הארגון, דרך גיוס צוות מצליח וכלה בסיכונים הנחוצים ברגעים בלתי צפויים". מנהיגות עסקית היא כינוי לצורת מנהיגות מתגמלת, שנועדה להשיג שליטה בביצועי הכפופים. למנהיגים עסקיים יש תפקיד מרכזי בעיצובה של תרבות ארגונית בארגון שבו הם נושאים בתפקיד. כדמות מובילה בארגון, עליהם להיות בעלי תפיסה רחבה ובעלי רעיונות מעמיקים, וכן בעלי רקע היסטורי, תרבותי ואישיותי שיאפשר להם לתפקד בעמדת המנהיגות של הארגון, ובמטרה להשיג את יעדיו העסקיים. על המנהיג העסקי חלה חובה לקבל על עצמו את מטרות ויעדי הארגון בו הוא פועל על מנת שיוכל להוביל אותו לתוצאות הרצויות ולהשגת המטרות והיעדים שנקבעו לו על ידי הבעלים.

יש הטוענים שאנחנו נמצאים בעיצומו של משבר מנהיגות, שבדורנו המורכב והשונה איננו מצליחים לגדל מנהיגים מוצלחים כמו בעבר. אך אם נבחן את העבר נראה שמנהיגינו הגדולים צמחו וגדלו לתוך מציאות שעיצבה את מנהיגותם. המשפחה המלוכדת, ההורים "החזקים", החינוך בבית לערכים של כבוד הדדי, אכפתיות לזולת, שיתוף וחלוקה בנטל, ערך גבוה לעשייה, יצירה ובנייה – כל אלה היו בסיס איתן לצמיחתה של מנהיגות בישראל. מנהיגות זו באה לידי מימוש עם התמודדותם של אתגרים גדולים וקשים, כגון: לקחי השואה, העלייה והקמתה של המדינה, האתגרים הגדולים והכורח למציאת פתרונות, בשילוב עם התשתית החינוכית החזקה הביאו לפריחתה של המנהיגות המובילה של עמנו בעבר ובימים אלה.

רבות הן התכונות האישיות של מנהיג, אך קיימות כמה תכונות בולטות הבאות לידי ביטוי, כגון: הבלטה עצמית או על ידי הקבוצה סביבו, יכולת הקשבה והבנה לצד מיומנויות ביחסי אנוש עם אוריינטציה רגשית גבוהה, שאיפה לניעות ומובילות של אנשיו, חיבור מתמיד ואוריינטציה למציאות וכמובן מהירות בקבלת החלטה ותגובה ליישום בשטח. מנהיגים מבינים שהצלחתו של כל ארגון טמונה באנשיו. הם רואים את עצמם כמשחררים של כישרון אנושי, ופיתוח מלוא הפוטנציאל הגלום באנשיהם עומד בראש מעייניהם. הם מבינים שמשימתו של מנהיג עסקי היא להפוך את מקום העבודה למקום שבו מממשים כישרונות.

מנהיג בעל חזון מבין שהחברה שלו חייבת להיות בראש ובראשונה מקום והזדמנות להתפתחות עצמית ולהגשמה אישית שלו ושל עובדיו יחד. ניהול עסקי מוצלח מצריך כישורים ניהוליים בנושאים ספציפיים בנוסף לכישורי ניהול הלכה למעשה. כל ארגון זקוק לניהול עסקי מוצלח על מנת לעמוד ביעדים העסקיים שלו, בין השאר בתוכנית עסקית, קביעת מחירים, ניהול כספים, וגיוס וניהול עובדים. כיום, קיימים חוקים רבים, כתובים ובלתי כתובים, לניהול עסקי אפקטיבי של כל ארגון.

במאמר הבא אסביר מהם תכנון ויישום מדיניות.

ד"ר איתן לסרי משמש כמנכ"ל ומייסד אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי של קבוצת התוכנה הפיננסית העולמית סאנגארד בישראל, ויועץ אסטרטגי שיווקי לחברות וארגונים בישראל ובחו"ל. הוא שימש בעבר בתפקידים בכירים בממשלה ובכנסת, ומרצה באוניברסיטת בר אילן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים