תוכן שיווקי

תסמונת הבניין החולה – לא תמיד הבניין אשם!

כבר התרגלנו לחשוב שככל שעובר היום, אנחנו פחות יעילים ● האמנם? בפועל, מסתבר כי איכות האוויר, עוצמות הרעש וזיהומים שונים המצויים במשרדים משפיעים מהותית על היכולות שלנו ● פלאפון, בשיתוף פעולה עם RadGreen הישראלית, מביאה לכם פתרון IoT מושלם לניטור ושיפור סביבת העבודה בתוך ומחוץ למבנים

26/08/2018 08:31

מי אינו מכיר את התחושה של עייפות במשרד? כבר בצהרים, הנמרצים קצת פחות חרוצים, העיניים שורפות לקראת סוף היום והראש נהיה כבד. אף על פי שזה נראה לרובנו כמו הליך טבעי, בפועל יכול להיות שזה הבניין.

העובדים שלכם עייפים במשרד? קראו מה יש לפלאפון להציע. צילום אילוסטרציה: BigStock

העובדים שלכם עייפים במשרד? קראו מה יש לפלאפון להציע. צילום אילוסטרציה: BigStock

תסמונת "הבניין החולה" היא מונח המתאר מצבים בהם דיירי בניין סובלים מהשפעות בריאותיות הקשורות לזמן שהותם בבניין, מבלי שניתן להצביע על מחלה או גורם מסוים שהביאו לכך. איכות אוויר תוך מבנית, זיהום, עוצמות שידור ורעש – כולם נמצאים ברמה זו או אחרת בבניינים הסגורים בהם אנו עובדים מרבית שעות היום. נהוג לייחס את התסמונת לבעיות במערכת החימום, באוורור הבניין ובמערכות מיזוג האוויר. סיבות נוספות הן זיהומים הנוצרים מחומרי בניין (בטון ממ"ד), תרכובות אורגניות נדיפות (עובש), אוורור לקוי (צנרות מזוהמות), כימיקלים תעשייתיים (עשן) וחוסר באוויר צח.

לרוב, ההתמודדות עם התסמונת נעשית בדיעבד, באמצעות הגדלת כניסת אוויר צח מבחוץ, אולם בבנייה ירוקה נעשה ניסיון למנוע את הבעיה מראש, באמצעות מזעור השימוש הממושך בתרכובות אורגניות וחיסול התנאים המעודדים צמיחה של עובש. ארגון הבריאות העולמי פרסם כי יותר מ-80% מהאנשים בעולם החיים בערים נושמים אוויר מזוהם, וכן כי כשבעה מיליון אנשים מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר. בעת שהייה בתוך בניינים, אנו נושמים את המזהמים המגיעים מהכבישים והתעשיות שבחוץ, ומוסיפים עליהם מחוללי מחלות ולחץ נוספים.

איכות האוויר משפיעה גם על המוח. אוויר טוב יותר הוביל אנשים לקבל החלטות טובות יותר ולהיות פרודוקטיביים יותר. מחקר מעמיק, שפורסם באוקטובר 2015 בכתב העת Health Environmental Perspectives, מצא קשר חזק בין איכות האוויר לתפקוד הקוגניטיבי. המחקר אסף אנשי מקצוע מתחומים שונים שעבדו באותו משרד, בו ניתן היה לשנות את איכות האוויר ולפקח עליה בקפדנות. כל אחד מהמשתתפים עבד במשרד במשך שישה ימים, שבמהלכם נחשף לרמות שונות של אוורור, דו תחמוצת הפחמן ועוד תרכובות אורגניות נדיפות. מדי יום ביצעו הנבדקים בדיקות המחקות מגוון רחב של יכולות קוגניטיביות. אחד הפרמטרים שנבדקו היה ההבדל בין איכות האוויר בבניין משרדים ממוצע לבין זה בבניין "ירוק", שעונה על הסטנדרטים של תקן LEED האמריקני לבריאות הדיירים ויעילות אנרגטית. המחקר מצא כי במצב הירוק – בו האוויר מאוורר טוב יותר, רמת הפחמן הדו חמצני נמוכה יותר והריכוזים של ה-VOC (נדיפים אורגניים) נמוכים – המשתתפים קיבלו ציון גבוה ב-61% בתפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לאלה שבתנאי בניין רגיל.

רעש מהווה גם הוא פוטנציאל לפגיעה ברווחה שלנו. רעש במקומות עבודה מוכר במחקרים כגורם המקדם דחק (סטרס), לחץ דם גבוה ואף מחלות לב. החוק מחייב שמירה על רמות רעש נמוכות או טיפול במקורות הרעש, וכן ניטור תקופתי שלו.

ביחס לעוצמת שידור בלתי מייננת, בתדר רשת החשמל ושידורי רדיו, כגון רשת Wi-Fi תוך מבנית, נדרש לפעול על פי עקרון הזהירות המונעת, כדי למזער חשיפה לעוצמות שידור מעל המותר על פי דין.

איך ניתן לזהות ולצמצם את המפגעים מלכתחילה?

העובדים הם לב העשייה בכל חברה והמפתח להצלחתה. שמירה על בריאותם והגברת האמון שלהם בארגון ובהנהלה יפחיתו את התחלואה וישפרו את התוצאות העסקיות. כדי להילחם על הבריאות והתפוקה של העובדים, צריך להכיר את הבניין.

ניהול סביבה בריאה ובטוחה בתוך ומחוץ למבנים הוא שוק חדש הנשען על תקני בנייה ירוקה וחכמה.

כחלק מפתרון ה-IoT השלם, פלאפון מביאה לכם את פתרון הבניין הבריא – מערכת חכמה לניטור והתראה 24/7 על מפגעים סביבתיים הניתנים למדידה בתוך ומחוץ למבנים. מדובר בפיתוח מקומי של RadGreen הישראלית, שפיתחה מערכת חיישנים חכמה, המתמחה בניטור מדדי איכות סביבה בבניין: אוויר, רעש, עוצמות שידור, לחות ואור. המערכת יכולה לספק תמונת מצב עדכנית ומלאה לכל אזור בבניין. פתרון הבניין הבריא מאפשר למנהלים ולעובדים לנהל את איכות סביבת העבודה, ובכך הוא מסייע להשיג סביבת עבודה פורייה, בריאה ואפקטיבית יותר.

איך זה עובד?

המערכת מכילה שני רכיבים עיקריים: יחידת ניטור חכמה, המכילה מספר חיישנים ומותקנת באתר הלקוח, ותוכנת ניהול ובקרה בענן, המשמשת לניתוח וזיהוי רמות מזהמים, תוך מתן התראות בזמן אמת והצגתן במערכת השליטה והבקרה של החברה. כמו כן, ניתן להגדיר בעלי עניין ספציפיים לכל תחום, שיקבלו התראות על פעולות שיש לנקוט.

הפתרון מתאים לבנייני משרדים, מרכזים מסחריים, מרכזי קניות, חניונים תת-קרקעיים ,בתי חולים, גני ילדים ובתי ספר ,קניונים ,בתי אבות, תיאטראות, בתי קולנוע ועוד. לכל סוג של מבנה פתרון ייעודי, לפי המאפיינים הייחודיים לו.

פלאפון ו-RadGreen משתפות פעולה כדי להביא לשוק המקומי פתרון שלם, גמיש וקל לתפעול. בהתקנה פשוטה וקלה תוכלו להפוך את הבניין שלכם לחכם ובריא יותר.

לפרטים נוספים לחצו כאן.

אירועים קרובים