3 מ-4 ארגונים מקבלים החלטות עסקיות מכריעות בלי ניתוח דאטה
לפי סייסנס, "ארגונים מודרניים משקיעים בתשתיות נתונים ולמרות זאת הם בנתק קריטי מהדאטה שלהם"
ארגונים מבזבזים זמן, אנרגיה ומשאבים, בשל "חיכוך דיגיטלי" – בחיפוש אחר הנתונים הרלוונטיים, וההחלטות מתקבלות ברובם מתקבלות באפלה, בלא לבחון את הנתונים ולהסתמך עליהם – כך לפי מחקר חדש של סייסנס הישראלית.
המחקר חושף מעבר דרמטי של ארגונים לשימוש באנליטיקה מוטמעת (Embedded analytics), כדי להתמודד עם הפתרונות הנוכחיים לטיפול בדאטה. המחקר, שנערך בשיתוף UserEvidence, העלה כי 78% מאנשי המקצוע מאבדים עד מחצית מיום העבודה שלהם בשל "חיכוך דיגיטלי" – משמע, מאמץ לא נחוץ מול מערכות ונתונים. זאת, בזמן ש-80% מהם רואים כיום באנליטיקה המוטמעת השקופה למשתמש גורם קריטי בהצלחה העתידית של הארגון שלהם.
לפי הדו"ח, למרות השקעות משמעותיות בתשתיות ניתוח, חברות פונות לפתרונות חלקים (Seamless), נגישים וידידותיים יותר למשתמש, שמשתלבים ישירות בתהליכי העבודה. המהלך קורה ברקע הנתון שלפיו 53% מהארגונים צופים שיותר ממחצית מתהליכי העבודה שלהם יתבצעו בסיוע בינה מלאכותית עד 2026 – דבר שיוצר צורך דחוף בניתוח שפועל באופן שקוף, לצד העובדים, ובלא שנדרשת מומחיות מיוחדת שלהם.
הפער בהנגשת הנתונים מומחש לפי הנתון הבא: אובדן של 10%-50% מהעבודה של ארגונים בשל "חיכוך דיגיטלי" – בארגון טיפוסי שמונה 1,000 עובדים, עד 10,000 שעות עבודה מתבזבזות מדי שבוע רק בחיפוש אחר הנתונים הרלוונטיים. בנוסף, יותר משלושה רבעים, 76% מהארגונים, מודים שהם קיבלו החלטות עסקיות מבלי לבחון את הנתונים – מה שיוצר פער מדאיג בין זמינות הנתונים לבין תהליכי קבלת החלטות מבוססת דאטה.
"הביטחון במידע אינו תואם למציאות"
עוד עולה מהמחקר כי "הביטחון במידע אינו תואם למציאות": בעוד ש-81% מהארגונים סבורים שיש להם שליטה טובה או מלאה על הנתונים שלהם, כמעט שני שלישים (64%) מודים שהם לא מצליחים לגשת אליהם באופן אמין לצורך קבלת החלטות.
כך, ציינו עורכי המחקר, "החדשנות מתעכבת ונדחקת לשוליים": צווארי בקבוק הקשורים לניתוח גרמו לעיכובים בהשקות מוצרים ביותר ממחצית (56%) מהארגונים בשנה האחרונה. כמעט מחצית (46%) מהארגונים דיווחו ששלושה עד חמישה פיתוחים פוטנציאליים במוצרים התעכבו או נזנחו עקב אתגרי אינטגרציית ניתוח.
גם יוזמות הקשורות בבינה מלאכותית תקועות, מצאו אנשי סייסנס. "שני שלישים (66%) זיהו הזדמנויות לשימוש בבינה מלאכותית שלא יצאו לפועל עקב אתגרי הטמעה (32%), חששות הקשורים בעלויות (24%) או בעיות באיכות הנתונים (21%)", נכתב בדו"ח.
ארגונים נעים במהירות לעבר פתרונות ניתוח משולבים ונגישים יותר. 80% מהם אמרו שאנליטיקה שקופה למשתמש, או כזו שמשולבת באופן מלא בסביבת העבודה, תהיה חשובה מאוד ואף קריטית לעתיד הארגון שלהם. 70% מאמינים שפיתוח אנליטיקה בלא כתיבת קוד חיוני לצמיחה העסקית. 77% רואים בהטמעת אנליטיקה במתכונת White Label (דהיינו במיתוג מלא שלהם) יכולת קריטית לשמירה על חוויית המותג.

מוטי ספיר, דירקטור בכיר לפתרונות לקוח בסייסנס. צילום: יח"צ
"אנליטיקה מוטמעת צריכה להיות פשוטה כמו בדיקת הסוללה של הטלפון"
"עם השקעות של מיליונים בתשתיות דאטה, חברות מבינות כעת שערך לא נוצר מעצם ההחזקה בנתונים – אלא מכך שהתובנות זמינות בצורה חלקה בנקודת ההחלטה", אמר מוטי ספיר, דירקטור בכיר לפתרונות לקוח בסייסנס. "ככל שיותר אנשים צריכים לחפש את התובנות, כך הסיכוי שיצליחו בכך קטן יותר. אנליטיקה מוטמעת צריכה להיות פשוטה כמו בדיקת הסוללה של הטלפון שלך – כשהיא חלשה, אתה מקבל התראה. עקרון זהה צריך להתקיים בעסק: מקבלי ההחלטות זקוקים להתראות בזמן אמת כאשר נושא כלשהו דורש את תשומת ליבם, ולא להסתמך על כך שהם יוכלו לזהות אותו במהלך הסקירה העסקית הבאה".
לדברי אריאל כץ, מנכ"ל סייסנס, "רוב פלטפורמות האנליטיקה נבנו עבור האנליסטים ולא עבור ה-'יוצרים' – מפתחי המוצרים החדשניים של היום. אנחנו משנים את המצב עם שילוב של סיוע מבוסס AI בכל צעד בתהליך, וכך מבטלים את עבודת התשתית המייגעת של הכנת הדאטה, כדי שכל משתמש – בלא קשר לרמתו הטכנית – יוכל לבנות דשבורדים פשוט על ידי שאילת שאלות, בלא צורך בקוד. זה לא רק מהיר יותר – זה קל יותר, חכם יותר ובנוי בהתאם לדרך שבה אנשים באמת עובדים".











תגובות
(0)