"חוסר היציבות יגרום להיי-טק הישראלי להתנוון"

כך אמר שוקי גלייטמן, המדען הראשי ומנכ"ל משרד התעשיה והמסחר לשעבר, בנוגע להשלכות אישור הרפורמה המשפטית ● "רוב ההשקעות ב-טק הישראלי באות מחוץ לישראל. כ-66% לעומת ממוצע של בין 10% ל-11% במדינות ה-OECD"

שוקי גלייטמן, המדען הראשי ומנכ"ל משרד התעשיה והמסחר לשעבר.

הרפורמה המשפטית מעוררת מחלוקת רבה בישראל, ומחאה נגד שר המשפטים, יריב לוין, ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן. רבים מתנגדים וטוענים שהמהלכים המתגבשים בממשלה החדשה יפגעו מאוד בכלכלה הישראלית. אחד המתנגדים לרפורמה הוא שוקי גלייטמן בעבר המדען הראשי ואחר כך מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר.

בשיחה עם אנשים ומחשבים אמר גלייטמן באחרונה: "אני מאמין שהרפורמה המשפטית המוצעת תסב לנו נזקים קשים, ובכלל זה נזקים כלכליים קשים. הדרך שבה הממשלה מובילה אותנו, לא רק בנושאים כלכליים, תהפוך אותנו למדינת עולם שלישי נוסח אפגניסטן. כלכלה הרוסה בשליטת כוהני דת".

לדבריו, "הפגיעה בכלכלת ישראל תהיה קשה מאוד ותפגע בעיקר בתעשיית ההיי-טק, שהוא הקטר של הכלכלה המקומית. הרפורמה המשפטית מחלישה את הזרוע השיפוטית של ישראל וכפועל יוצא תגדיל את הסיכון שבהשקעות הון סיכון, המסוכנות כבר בלאו הכי. רוב ההשקעות בהיי-טק הישראלי באות מחוץ לארץ. כ-66% לעומת ממוצע של בין 10% ל-11% במדינות ה-OECD. המשקיעים בעולם לא אוהבים סיכונים ולא אוהבים מצבים של חוסר יציבות. הם לא ישקיעו וענף שנבנה בעזרת כסף זר במשך 30 שנה עשוי לקרוס. לא מייד, אך ללא השקעות הוא יתנוון וייפגע בצורה בלתי הפיכה".

האם הוא חשוב כמת בלי השקעות זרות? ההיי-טק הישראלי. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

האם הוא חשוב כמת בלי השקעות זרות? ההיי-טק הישראלי. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: BigStock

"ללא השקעות זרות אין הייטק!"

גלייטמן הוסיף ואמר: "ללא השקעות זרות אין הייטק! שים לב שהתמיכה של ישראל בהיי-טק היא הנמוכה ביותר בקרב מדינות ה-OECD – כ-10% לעומת יותר מ-30% ממוצע במדינות ה-OECD. אני מודאג מאוד, שכן ההיי-טק הוא לא בסדר העדיפויות של הממשלה. אין שום בשורה, לא בתקציב ולא בחוק ההסדרים".

בעשרים השנים האחרונות המשקיעים בהיי-טק ישראלי לא יצאו מופסדים. חברות בינלאומיות רבות, כמו אינטל, מיקרוסופט או פוג'יטסו, מחזיקות מרכזי פיתוח בישראל. האם כל זה יעלם בגלל רפורמה משפטית? לקרנות הון סיכון מקומיות יש רזרבות גדולות, כלומר בשנים הקרובות יש להיי-טק המקומי עוד כסף כדי להמשיך לצמוח, הלא כן?

"זה נכון שבעבר בעלי הון זרים הרוויחו יפה מהשקעות בישראל, אך משקיעים מסתכלים על העתיד וההווה ולא על העבר. אם המהפכה המשפטית תביא לשינויים מפליגים במדינה, ואם רואים שסדר העדיפויות של הממשלה לא מעודד סביבה עסקית נוחה למשקיעים – הם לא ישקיעו כאן.

לגבי הטענה שלך שבקרנות הון סיכון יש הרבה כסף פנוי – זו פנטזיה. לקרנות הון סיכון אף פעם אין סכומי כסף פנויים. יש להן הבטחות לכסף, אך כבר קרה בעבר, ויכול לקרות בעתיד, שהמשקיעים שהתחייבו להשקיע סכומי כסף בקרן כלשהי חוזרים בהם ועושים מה שקרוי Default. אם משקיע יהיה סבור שהשקעה בישראל לא מתאימה לו יותר, הוא יחזור בו או שיחייב את הקרן להשקיע בחברות מקומיות שיעבירו את פעילותן למקומות אחרים, כמו קפריסין למשל. מי שחושב ששינוי מהותי של ישראל לא ישפיע על השקעות זרות בישראל חי בסרט!"

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רמי רז

    חשוב מאד לקרוא וליישם !!! ד״ר גלייטמן יודע מה שהוא אומר , מתוך נסיון וידע רב !! רק לא בטוח שלוין & ביבי רוצים להקשיב …

אירועים קרובים