אחת, שתיים: על עסקאות סקנדרי בתקופת מיתון

עסקאות סקנדרי מאפשרות למייסדים ועובדים להכניס סכומים לא מבוטלים לכיסם ● מהן עסקאות סקנדרי, ומדוע דווקא עכשיו בתקופת מיתון הן מוכיחות שהשכלה פיננסית חשובה לפחות כמו כישורי תכנות?

11/01/2023 08:59
אמיר עוז, סמנכ"ל דיגיטל, מימון בקליק.

לפני קצת פחות משנה זוג חברים שלי קנו יאכטה באורך 15 מטרים שהם קוראים לה בית, וכל שבוע מפליגים לארץ אחרת לפי מצב הרוח שלהם, וזו שבמפרשים.

חבריי לא הגיעו לזה בזכות ירושה או אקזיט. שניהם היו שכירים בדרג ביניים. הבעל מתכנת. לפני כמה שנים בחר לעבוד בחברה צעירה שכיום מאוד מוכרת, כשהייתה בתחילת דרכה. אשתו מורה. היא זו שעודדה אותו להעדיף את החברה הצעירה על פני ארגון גדול שגם אליו התקבל, ובדיון על התנאים להעדיף אופציות על פני כל דבר.

וכך היה. החברה הצעירה גדלה והתקרבה להנפקה. בתחילת 2022 בת הזוג הבינה שמיתון מתקרב, ועודדה את בעלה לבצע עסקת סקנדרי לאופציות, בשעה שכל המומחים חזו גדולות לאותה חברה. התוצאה? זוג החברים מכר את האופציות, הרוויח סכום שקול לפנסיה קטנה וכעת הם בדרכם לברבדוס. לעומתם, החברה הונפקה, שוויה נחתך משמעותית במהירות וכעת חלים בה פיטורים.

זה לא מזל. החבר שלי מתכנת לא רע, אבל ההבנה הפיננסית של אישתו היא הגורם המכריע למהלך המוצלח. ולהזכירכם, היא מורה במקצועה – אבל אישה עם סקרנות גדולה, שהביאה אותה ללמוד על תחומים רבים, כולל כלכלה.

זוג חבריי ביצע מה שנקרא "עסקת סקנדרי" (Secondary Sale). מהן עסקאות סקנדרי, ומה חשיבותן בתקופת מיתון?

הדלת האחורית לשליטה בחברה: מהן עסקאות סקנדרי?

כדי להבין מהי עסקת סקנדרי, נסביר תחילה מהן אופציות ומדוע הן הפכו למצרך כה אטרקטיבי עבור משקיעים.

כאשר חברה מוקמת, בעלי המניות הם האנשים שהקימו אותה. ככל שהחברה גדלה, יותר גורמים מקבלים בעלות על חלקים ממנה. לרוב אלו קרנות ומשקיעים פרטיים, שבתמורה להון שהזרימו מקבלים אחוזי בעלות על החברה. במקביל, עם כל גיוס, אחוז הבעלות של המייסדים מצטמצם.

בנוסף, מנגנון מקובל לגיוס עובדים איכותיים והמרצתם היא חלוקת אופציות. הכוונה היא, שאם החברה תונפק, העובדים יהיו זכאים למספר מסוים של מניות בה, כך שגם להם אחוז בעלות מסוים.

עד 2022 שוק ההיי-טק היה במגמת עלייה משמעותית. ב-2021 בוצעו בישראל כ-800 גיוסים בסכום מצטבר של כ-25 מיליארד דולר. המשקיעים מאוד האמינו בהיי-טק הישראלי והיו מוכנים לשלם הרבה כדי לקבל אחוזי בעלות על חברות מבטיחות.

ומה קורה כאשר כמות המניות שחברה מקצה לגיוסים מסתיימת? המשקיעים מנסים למצוא אחוזי בעלות בעוד מקומות. לדוגמה, פונים למייסדים או לעובדים ומציעים לרכוש מהם את האופציות. מדובר במנהג מאוד נפוץ, בעיקר בחברות לפני הנפקה, שכן המשקיעים מעוניינים לרכוש כמה שיותר אופציות ולמכור אותן ברווח אחרי שהחברה הופכת לציבורית. אלו הן עסקאות סקנדרי (כלומר "משני"). לפי הערכות, מדובר על כ-25%-30% מסך הגיוסים – אחוז משמעותי מאוד.

"הנחת העבודה של מומחים רבים היא, שהצמיחה בעסקאות סקנדרי ב-2022 קשורה לעצירת הגיוסים ועלייה ביוזמות פרטיות של עובדים מן המניין. לפי הערכות, בשנת 2023 מגמה זו צפויה להתחזק. זאת עקב חוסר הוודאות שמדרבן בעלי אופציות לממשן לפני שערך החברה יירד"

עסקאות סקנדרי נפוצות בקרב מייסדי חברות, שרצו לממש את האופציות שלהם כדי להתחיל ליהנות מפירות עבודתם. לעיתים, כמו במקרה של זוג חבריי, עובד מן המניין לוקח יוזמה, מאתר משקיע ועושה איתו עסקת סקנדרי. אולם לרוב, עסקאות סקנדרי בקרב עובדים נעשות בתיאום הנהלת החברה, שנמצאת בקשר עם משקיעים.

קשה לקבל מספרים מדויקים, אולם נראה שרק בחצי הראשון של 2021 השווי הכולל של עסקאות סקנדרי בהיי-טק העולמי הגיעו לשווי של כ-48 מיליארד דולר. זאת מאחר שעסקאות סקנדרי הפכו למעין דלת אחורית עבור רכישת אחוזים בחברה. הביקוש הרב לאופציות נתן כוח רב למייסדים ולעובדים שמחזיקים באופציות, שיכלו למכור אותן במחירים גבוהים. ומה קורה עכשיו?

סקנדרי בימי מיתון: מה האופציות שלנו?

ב-2022 המצב השתנה. שורת הרווח הלא מספקת שהציגו חברות מבטיחות הוכיחה, שלא כל הנוצץ יוניקורן הוא, והמשקיעים זהירים יותר. הם גם לא מוכנים לשלם כל מחיר על אופציות. עכשיו, כאשר השוק בהאטה וחברות רבות מצטמצמות ואף נסגרות, בעלי האופציות מחפשים דרכים לממש אותן יותר מאי פעם. ובאמת, לפי הנתונים (ושוב נדגיש, שקשה למצוא מספרים מדויקים), בחצי הראשון של 2022 נערכו בהיי-טק העולמי עסקאות סקנדרי בשווי של 57 מיליארד דולר – סכום שעולה על התקופה המקבילה ב-2021.

הנחת העבודה של מומחים רבים היא, שהצמיחה בעסקאות סקנדרי ב-2022 קשורה לעצירת הגיוסים ועלייה ביוזמות פרטיות של עובדים מן המניין. לפי הערכות, בשנת 2023 מגמה זו צפויה להתחזק. זאת עקב חוסר הוודאות שמדרבן בעלי אופציות לממשן לפני שערך החברה יירד.

אז מה לעשות עם האופציות? למכור? רגע, חכו. ההיסטוריה מלמדת, שקשוחים ככל שיהיו, משברים חולפים ולרוב זה לא לוקח זמן רב. אם נבחן את שוק ההון כאינדיקטור לחוסן הכלכלה, המשבר של 2008 חלף ברובו עד 2009. ובמשבר הקורונה שהחל במרץ 2020, כבר באוקטובר של אותה שנה שוק ההון חזר למצב שהיה לפני הסגרים. אפילו בשפל הגדול של 1929, המשבר הקשה ביותר במאה השנים האחרונות, לשוק ההון לקח רק 4.5 שנים כדי לחזור לנקודה שבה היה לפני המיתון.

אז לשמור את האופציות? לא בטוח. כי צרכים פיננסיים מיידיים גם חשובים. אז מה כן כדאי? ללמוד. הפנימו שעסקי ההיי-טק הם קודם כל עסקים, ורכשו את הידע הפיננסי שיעזור לכם לקבל החלטות מבוססות שנכונות עבורכם.

 

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עובד מימון ישיר לשעבר

    אין על אמיר! תמיד מסביר באופן מעניין נושאים חשובים! לכבוד היה לי להיות עובד שלו במימון ישיר. בנאדם נדיר

אירועים קרובים