בלאק פריידיי מאכזב? שווי הקניות אונליין ירד השנה

עם זאת עדיין מדובר באחד מימי המכירות המקוונים הגדולים ביותר ללא ספק, כך לפי אדובי אנליסטיקס, שמצאה כי ב-2021 סך הקניות אונליין בארה"ב הגיע ל-8.9 מיליארד דולר, לעומת 9 מיליארד אשתקד

האמריקנים קנו פחות. בלאק פריידיי 2021.

בסוף השבוע האחרון חל ה-בלאק פריידי (Black Friday) השני מאז פרוץ מגיפת הקורונה. לאחר שבועות של מכירות מוקדמות, ביום ו' צוין סופסוף חג הקניות הרשמי שהאמריקנים, וכיום גם כל העולם בעצם, יוצאים לצוד בו מבצעים מעולים, אולי הטובים בכל השנה. אלא שלפי נתוני אדובי אנליסטיקס (Adobe Analytics), הפעם החגיגה אונליין הייתה מעט מצומצמת, בהשוואה לשנים הקודמות.

עם זאת לא מדובר בירידה משמעותית במיוחד. סך ההוצאות המקוונות בבלאק פריידי השנה, בארה"ב, עמד על מעט פחות מזה של השנה שעברה – 8.9 מיליארד דולר לעומת 9 מיליארד אתשקד. אך למרות ירידה הקלה יחסית בהיקף המכירות, למעשה הנתון מספר כי ההוצאות אונליין במהלך הבלאק פריידיי של 2021 נפלו לראשונה, אחרי שבכל השנים הן הפגינו צמיחה של שנה מול שנה.

אדובי עדכנה שסיכום המכירות מקורו בניתוח עסקאות צרכנים המבוצעות ישירות באינטרנט, שהן תוצר של יותר מטריליון ביקורים באתרי קמעונאות אונליין בארה"ב, בהם הוצעו 100 מיליון פריטים ייחודיים למכירה ב-18 קטגוריות מוצרים. הקטגוריות שעליהן הוציאו האמריקנים הכי הרבה עד כה כוללות ספרים וצעצועים, משחקי וידיאו ומכשירי חשמל שונים, כך על פי נתוני אדובי, שעוקבת אחרי 80 מתוך 100 הקמעונאים המובילים בארה"ב.

לפי חברת האנליטיקה, הקונים באונליין עדיין מעדיפים לגלוש אל האתרים בסמארטפונים שלהם, אבל את הקניות הם מבצעים בפועל יותר דרך המחשבים הנייחים – בסיכום הרכישות של הבלאק פריידיי האחרון, 62.2% מהביקורים באתרי הקמעונאות היו דרך הניידים, אך שם התבצעו הלכה למעשה רק 44.4% מהמכירות המקוונות.

בכל זאת נשברו שיאים – בעונת הקניות עד כה

למרות הירידה המסוימת בהוצאות שלשום, אם מסתכלים על סך ההוצאות של האמריקנים אונליין בעונת הקניות – שטרם הסתיימה, שכן סייבר מאנדיי עוד לפנינו – הרי שהצרכנים הוציאו באינטרנט סכומים שוברי שיאים ממש.

ההוצאות היומיות עלו על 2 מיליארד דולר (בכל יום!) ועברו את 3 מיליארד הדולר בממוצע ב-19 הימים של עונת הקניות עד כה, כך לפי אדובי. לשם השוואה, בעיתוי המקביל בשנה שעברה רק חמישה מהימים עברו את רף 3 מיליארד הדולרים של קניות פר-יום, ו-22 הימים האחרים בתקופה עברו "רק" את רף 2 מיליארד הדולרים ליום.

בשנה שעברה, בתוך שהעולם מלקק את פצעי הקורונה, חלה עלייה אדירה של 46% במכירות הבלאק פריידי, כנראה משום שקונים רבים נשארו בבית, כך לפי מאסטרקארד. ובכלל, ב-2020 היה ברור כי השינוי בדפוסי ההתנהגות של הצרכנים בעולם על רקע משבר הקורונה התבטא בגידול ניכר במכירות אונליין. וכך, לנוכח המגיפה או אולי אפילו בגללה – כלל המכירות של עונת החגים עלו אז, לפי Adobe Digital Economy Index, ב-33%. ואילו כיום, כשהקורונה עדיין כאן, המכירות עתידות בכל זאת לטפס ב-7% בעונת החגים הכוללת של 2021, זאת על פי תחזיות האנליסטים.

"בפעם הראשונה אי פעם, בלאק פריידי ראה היפוך במגמת הצמיחה של השנים האחרונות", אמר ד"ר ויווק פנדיה, האנליסט הראשי של Adobe Digital Insights, שצוטט על ידי CNET. בהסבירו את המצב החדש אמר פנדיה כי "קונים הם אסטרטגיים בקניית המתנות שלהם, קונים הרבה יותר מוקדם בעונה, וגמישים לגבי הקנייה, כדי לוודא שהם מקבלים את העסקאות הטובות ביותר".

שינתה את הרגלי הקניות. הקורונה.

שינתה את הרגלי הקניות. הקורונה. צילום: BigStock

מתחילים לקנות לפני היום עצמו

מעניין לגלות כי התנועה בחנויות הפיזיות ירדה השנה בבלאק פריידיי ב-28.3%, בהשוואה לרמות של 2019, כמובן מכיוון שהאמריקנים עברו לבצע יותר קניות באינטרנט, אך גם משום שהם החלו ברכישותיהם מוקדם יותר השנה, כך על פי נתונים ראשוניים של Sensormatic Solutions.

נתון מעניין הוא הטראפיק לאתרי המכירות אונליין, שעלה השנה ב-47.5%, בהשוואה לרמותיו אשתקד. כאמור, ב-2020 קונים רבים נשארו בבית עקב חשש מפני מגיפת הקורונה, וגם משום שהחנויות הפיזית היו סגורות או פעלו בטווחי שעות מצומצמים בשל הנחיות השלטונות, כשכעת מצב כזה אינו מורגש בכזו עוצמה בארה"ב, לפחות בינתיים.

"ברור שקונים עושים קניות מוקדם יותר העונה, בדיוק כפי שעשו בעונה שעברה", אמר בריאן פילד, מנהל בכיר לייעוץ קמעונאי עולמי ב-Sensormatic. פילד הוסיף כי שתי הסיבות העיקריות לכך שהקונים מפצלים ומותחים את טווח רכישות החגים שלהם הן חששות מתמשכים לגבי הקורונה, כמו גם דאגות מכשלים בשרשרת האספקה, שעלולים לגרום למתנות להגיע מאוחר מדיי.

ואכן, בתחילת החודש הזהיר מנכ"ל ARM, סיימון סגארס, כי בעיית המחסור בשבבים תפגע השנה בחגיגות דצמבר, ובמיוחד בחגיגות חג המולד. לטענתו, בגלל בעיות שרשרת האספקה והחוסר בשבבים שלא נסגר, מי שלא הזמין את המתנות הממוחשבות שלו לחג מוקדם – והרבה לפני הבלאק פריידיי – כבר לא יקבל אותן בזמן, למרות שהיו אז על הנייר עד לחג עדיין כמעט 50 ימי עסקים.

המחירים האטרקטיביים – חלקם כוזבים

אפשר שהשינוי במגמת הצמיחה מקורו גם בשינוי בהתנהלות הקמעונאים. שירות התמחור וההשוואה PriceSpy אומר שכמעט אחד מכל חמישה מוצרים שהוא עקב אחריו הפגין עליית מחירים ניכרת של של 7% בממוצע ביום שישי השחור האחרון, בהשוואה לשנה שעברה.

יותר מאחד מכל 10 מוצרים הציע, לפי PriceSpy "מבצע מזויף", שבו מחירו של פריט הועלה לפני יום המכירות המיוחד, בכדי לגרום להנחת הבלאק פריידי להיראות טוב יותר ממה שהיא בפועל.

על פי הדיווח של PriceSpy, מחשבים ואביזרי מחשוב, טלפונים ניידים, משחקים וקונסולות, רמקולים ואוזניות ראו את המספר הגדול ביותר של עליות מחירים, למרות שאותן קטגוריות מוצרים ראו גם ירידות מחירים משמעותיות. כך קרה ש-25% מהמוצרים הרשומים בקטגוריית המחשבים והאביזרים למחשב של PriceSpy ראו עליית מחירים ביום ו' האחרון. במקביל, ב-33% מהמוצרים בקטגוריה זו נרשמה ירידת מחירים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים