Onboarding ל-Onboarding: כולם לעלות!

מדוע מפתחים חייבים להשקיע בחוויית Onboarding? ואיך עושים זאת נכון? ● לכתוב קוד כולם יודעים. לגרום למשתמשים להישאר - זה מה שיקבע האם הפיתוח יהיה כישלון או הצלחה

אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ New Advice. צילום: יגאל פרונין

סוף סוף זה קרה! סיימתם את הפיתוח, העליתם לחנות האפליקציות, יצרתם קמפיינים ממומנים, אפילו פרסמתם ב-Product Hunt… אבל למה משתמשים נוטשים? הורדות יש, ומיד אחריהן באות ההסרות.

הפתרון? תהליך Onboarding קצר לגולשים שהורידו את האפליקציה.

Onboarding שווה זהב: 20 השניות הקריטיות ביותר להצלחת המוצר?

המונח Onboarding נטבע לראשונה בשנות ה-70, בהקשר של קליטת עובד חדש בחברה. עם השנים אימץ עולם הטכנולוגיה את המונח בהתייחסות להכרה ראשונית עם מוצר דיגיטלי, יישום או משחק.

ב-10-12 השנים האחרונות, עם תחילת עידן האפליקציות, גברה ההכרה בחשיבות ה- Onboarding. זאת מאחר שהסטטיסטיקה לא הותירה מקום לספק – בממוצע, 25% מהמשתמשים מסירים אפליקציה אחרי שימוש אחד. 75% יסירו אותה תוך שבוע. לרוב האפליקציות, מתוך 100 הורדות, רק שישה משתמשים יישארו חודש. בתום שלושה חודשים – רק ארבעה.

התנהגות הגולשים פועלת לרעת מפתחי אפליקציות, איכותיות ככל שיהיו. למרות השקעות של מיליונים בפיתוח ושיווק, רוב המוצרים הדיגיטליים נכשלים. הבעיה קיימת גם בתחומים אחרים של תוכנה, אולם היא מורגשת במיוחד בעולם האפליקציות לסמארטפונים, שם הפוטנציאל לרווח קורץ למפתחים רבים.

כאן נכנס ה-Onboarding – תהליך קצר שהוכח כאחד הדברים הבודדים שמשפרים את שימור הגולשים באפליקציה. מנהלי מוצר מקצועיים יודעים לייצר תהליך שנמשך כ-20 שניות. התוצאה? Onboarding איכותי מעלה בממוצע את שימור המשתמשים בכ-15% בשבוע הראשון של האפליקציה. השפעות השימור מהשבוע הראשון נמשכות חודשים ומתורגמות להצלחה פיננסית, ששוויה עשוי להגיע לעשרות ואף מאות אלפי דולרים בחודש.

15% שימור, אלפי דולרים ברווח: כאשר Onboarding נעשה נכון

כמעט כל אפליקציה שנחשבת מצליחה מתהדרת ב-Onboarding מושקע ומכל אחת אפשר ללמוד משהו.

נבחן, לדוגמה, את אחת האפליקציות המצליחות בעולם – המסנג'ר החדש של פייסבוק. רוב בעלי הסמארטפון בעולם כבר מכירים גירסאות קודמות של האפליקציה, ועדיין, מסך הפתיחה מתחיל את השיחה מחדש – טקסט על רקע לבן נקי מבהיר לגולש לאן הגיע (The New Messenger), ומהי מהות היישום (שלח הודעה לכל אחד). המסכים הבאים מכניסים את הגולש לעומק האפליקציה – מסך עם ציור אנימה חמוד מזמין את הגולש להשאיר מספר טלפון. אחריו מסך עם בקשה לסנכרון אנשי קשר, ואז מסך עם ציור של קוסם, שמעדכן על התרחשות הסנכרון. בסיום – מסך עם תמונת המשתמש מבשר שהתהליך הושלם ואפשר להתחיל.

דוגמה נוספת ל-Onboarding מוצלח היא של אפליקציית המוזיקה ספוטיפיי. בניגוד ל- Onboarding הפונקציונלי יחסית של המסנג'ר, ל-Onboarding של ספוטיפיי אופי אינפורמטיבי יותר. ארבעת המסכים הראשונים שהגולש פוגש מציגים את יתרונות האפליקציה – מיליוני שירים זמינים, תחנות רדיו לפי סגנונות אהובים, גילוי המוזיקה שחברים אוהבים וחיפוש פשוט ונוח. בכל המסכים, האלמנט המרכזי הוא כפתור הנעה לפעולה להרשמה בחינם, והמסך הבא אף הוא מיועד להרשמה. כלומר התהליך של ספוטיפיי אינפורמטיבי, עם אג'נדה שיווקית.

אפליקציה נוספת עם Onboarding מוצלח היא Dualingo, אפליקציה ללימוד שפות. ה-Onboarding שלה מתחלק לשניים. החלק הראשון, בדומה לספוטיפיי, אינפורמטיבי עם מטרה שיווקית. סדרת מסכים גרפיים מסבירה בטקסט נהיר ואיורים מזמינים מה הגולש מקבל – למידת שפה באמצעות משחק מהנה בחינם. אחריהם מסך הרשמה. בשלב הבא, הגולש בוחר שפה ללמוד וזמן יומי שיוקדש ללמידה. כל המסכים מעבירים מידע רב תוך שניות, ובסופם הגולש נכנס לפעילות הלמידה. עם יותר מ-100 מיליון הורדות, נראה שה- Onboarding הזה פועל.

הדודה רבקה אונליין: ניצחון ה-Onboarding על הגיל

Onboarding מגיע במגוון אופנים. אבל בשורה התחתונה, מה הסוד ל-Onboarding מוצלח? אפשר לדבר על שפת מותג, כתיבה פשוטה, העברת מסר אחד למסך ועוד, אבל העיקרון הבסיסי שאני ממליץ למפתחים ליישם הוא לשאול "איך להפוך גם את דודה רבקה למשתמשת?" כשהם שואלים מי זו דודה רבקה, אני מספר להם את הסיפור הבא:

לפני כמה חודשים פגשתי בחתונה קרובת משפחה – הדודה רבקה בת ה-70. אישה מקסימה מדור פחות טכנולוגי. היא סיפרה לי, ששכחה את פנקס הצ'קים ואין לה איך לתת מתנה לזוג המאושר. הצעתי לה להשתמש באפליקציית הארנק הוירטואלי Bit. הורדתי עבורה את האפליקציה והבטחתי לה שמיד אחרי שאקח משקה מהבר אעזור לה להירשם ולשלם. חזרתי כעבור שלוש דקות, והדודה הודיעה לי בגאווה שהעבירה לזוג את הסכום ושכל החברות שלה ישמעו על ה-Bitz הזה.

כמו במקרים אחרים שבהם אני משבח יוזמות, אדגיש שאין לי קשר ל-Bit, אלא רק הערכה מקצועית לביצוע מצוין. חוויית ה-Onboarding של Bit כל כך פשוטה, מהירה ויעילה, שאפילו הדודה רבקה הצליחה ללמוד איך להשתמש באפליקציה בפרק הזמן שלוקח למזוג משקה. מה הסוד? מסכים נקיים, פונטים גדולים, הנחיות ברורות, מסך חדש לכל נושא… במילים אחרות – Onboarding מוצלח מצליח להסביר בפשטות מה לעשות לגברת בת 70 כמו לילד בן 7 ולכל מי שביניהם.


הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יורי

    כלל אצבע אומר שמומלץ תמיד לשמור על תהליך קצר וקליל, גם כדי שהמשתמש לא ירגיש שהוא צריך לנחש מה הוא צריך לעשות וגם שלא לסבך אותו.

  2. עירא ש.

    סוף סוף מישהו שאומר את זה. זה אמנם יוסיף עוד לפיתוח ולזמן הפרויקט אך בהחלט שווה. זו לא חוכמה להעלות יישום לאוויר. החוכמה היא שישתמשו בו באופן מירבי

  3. ניר לוי

    הרושם הראשוני של המשתמש עם האפליקציה מתחיל למעשה ב-Onboarding. לכן, חייבים ליצור אחד מוצלח

  4. יואל

    אונבורדינג היא נקודה סופר משמעותית וחשובה של חוויית לקוח. מדובר באינטראקציה הראשונה עם הלקוח, המשפיעה על התחושה הראשונית שלו לגבי המוצר והארגון . אונבורדינג טוב יעניק ללקוח תחושה טובה ויגדיל את הסיכוי שיהפוך ללקוח

אירועים קרובים