Clueful: האפליקציה שתשמור לכם על הפרטיות

עידן אובדן הפרטיות הוליד את הצורך לנסות להימנע מהסיכונים שכרוכים בכך, או לפחות לדעת אילו אפליקציות עוקבות אחרינו ודולות פרטים היישר מהמכשיר החכם ● Clueful מציגה את המידע הזה בזמן אמת, ובצורה חדה ו-ויזואלית

שאלת הפרטיות בעידן הרשת והמכשירים החכמים, או העדרה, שבה ועולה בזמן האחרון. מידע על אנשים שחשוף לעין כל באינטרנט, בוסים פוטנציאליים שמסתכלים בחשבון הפייסבוק (Facebook) האישי של המועמד לעבודה וכמובן – ההאקרים שגונבים מספרי זהות, מספרי כרטיסי אשראי ועוד הרבה מידע שלא היינו רוצים שיגיע אליהם. חלק מאובדן הפרטיות הזה, כמו במקרה של ההאקרים, הוא לא מרצוננו, אבל בחלק האחר אנחנו משתפים פעולה ואפילו מקריבים את הפרטיות שלנו. היסטוריונים שיבחנו את העשור בו אנחנו חיים ודאי יצמידו לו את התווית "התקופה בה המין האנושי איבד את הפרטיות". אולי הם גם יוסיפו לכך את המילה "במודע".

אין ספק שהם יצדקו. קחו לדוגמה את מערכת הבחירות לרשויות המקומיות שליוותה אותנו בחודשים האחרונים ומחר (ג') תבוא אל קיצה (במקומות שלא יהיה בהם סיבוב שני). אני בטוח שלא מעט מכם קיבלו אי-מיילים מכמה מועמדים באזור המגורים שלכם, מבלי להבין איך הם השיגו את הכתובת. אתם הרי לא מסרתם אותה להם בעצמכם.

איך זה קורה? למרות כל האזהרות וההתראות, רובנו לא קוראים את הגדרות הפרטיות של רשתות חברתיות בהן אנחנו חברים כמו פייסבוק, טוויטר (Twitter) או גוגל פלוס (+Google). לכן, אותם אנשים לא מודעים שהם בעצם מפקידים בידי החברות הללו כל פריט מידע שהם מעלים לאתרים – מכתובת מייל דרך מספר טלפון ועד תמונות שלהם ושל חבריהם. בנוסף, ניתן למצוא את כל מה שנכתב או מועלה לאתרים האלה באמצעות מנועי החיפוש. יש לא מעט חברות שמתמחות ב-Big Data, נתונים בהיקף גדול. הן יודעות לכרות את המידע הזה, לסדר ולמיין אותו, ואז להעביר אותו לידי חברות פרסום, שיווק ושאר מרעין בישין מסוג זה.

אובדן הפרטיות הוא לא גזירת גורל ויש דרכים לשמור עליה. אם באמצעות הימנעות מפתיחת חשבונות ברשתות החברתיות, העברה למצב "אל תעקוב" בדפדפנים חדשים או שימוש באפליקציות כמו Clueful, ניתן עדיין להשאיר לפחות חלק מהדברים שלנו לעצמנו.

Clueful, אפליקציה חינמית מבית חברת האבטחה Bitdefender, מביאה לסביבת האנדרואיד (Android) את אחד הכלים הייחודיים ביותר שיש: היא מאפשרת לכם למדוד את הדרך בה אפליקציות משתמשות במידע האישי עליכם ועד כמה, אם בכלל, הן פוגעות בפרטיות שלכם.

בכל הפעלה של Clueful היא בודקת את האפליקציות המותקנות במכשיר ומספקת הערכה בזמן אמת של מידת השמירה על הפרטיות באופן כללי ובכל אחת מהן. הצבע של תגית הציון מסגיר מיד את המצב שלכם – האם היא ברמת סיכון גבוהה (צבע אדום), בינונית או נמוכה. מתחת לכל האפשרויות מצוין כמה אפליקציות נמצאות, נכון לרגע המדידה, בכל רמת סיכון.

האפליקציה אף כוללת צלמית שכשלוחצים עליה מופיע משפך. לחיצה על אותו משפך מאפשרת לראות, למשל, כמה אפליקציות שמותקנות במכשיר החכם עוקבות אחרי המיקום שלכם, או כל קטגוריה אחרת. אפשר גם לבחור להציג את כל האפליקציות שמסכנות באותו הרגע את הפרטיות שלכם. לחיצה על שמה של אחת מהן מציגה את כל הסיבות שבגינן היא מציבה סיכון לפרטיות. כך, לדוגמה, לא תופתעו ודאי לגלות שלאפליקציית גוגל פלוס יש רשות לקרוא את תזרים ההודעות החברתיות ואת רשימת אנשי הקשר שלכם היישר מהטלפון או הטאבלט שברשותכם.

אם הבדיקה מראה שאפליקציה מסוימת מסכנת את הפרטיות שלכם יותר מדי, לטעמכם, תוכלו להסיר אותה ישירות דרך דף פירוט הנתונים שלה ב-Clueful, או לפחות לסמן אותה כלא חביבה במיוחד. תוכלו גם לשתף את העובדה שאתם לא מחבבים אותה בגלל סיכון הפרטיות דרך כל אפליקציה שמאפשרת שיתוף.

אלמנט אחר ב-Clueful הוא האפשרות להפעיל אותה ברקע כל הזמן. במקרה שכזה, היא מודיעה לכם מה רמת הסיכון של כל אפליקציה שאתם מתקינים בעת ההתקנה, עוד לפני שאתם מפעילים אותה בפעם הראשונה.

בשורה התחתונה, Clueful רק מספקת את המידע. היא עושה זאת אמנם באופן חד ו-ויזואלי יותר, אבל כמובן שלא מחליפה את הגורם האנושי – אנחנו. בסופו של דבר, ההחלטה האם להעפיל אפליקציה מסוימת ולסכן את הפרטיות תלויה רק בנו.

להורדת האפליקציה מ-Google Play לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים