כך משנה ה-iPad את העולם של ילדים בעלי מוגבלויות

פאנל שנערך במסגרת Edutech עסק בהשפעה של המכשיר על ילדים ובני נוער על הרצף האוטיסטי ובעלי מוגבלויות אחרות, והדגים כיצד הם הופכים באמצעותו מתלמידים בעלי קשיים למובילים של בית הספר

מחירים לא מספיק אטרקטיביים. iPad. צילום: BigStock

"האייפדים עושים מהפכה בחינוך המיוחד. מדובר בנס, ממש טכנולוגיה שמצילה חיים. יש דוגמאות רבות של ילדים דיסלקטים, שלא היו מסוגלים לכתוב ולקרוא ולא היו מוכנים לצאת מהבית ולהגיע לבית הספר, כי הם היו מנודים, ובזכות ה-iPad הם הפכו להיות הילדים המובילים בבית הספר. היה אפילו ילד מהצפון שרצה להתאבד וזה מה שהציל את החיים שלו", כך אמרה רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך.

כהן דיברה בפאנל על תקשוב בחינוך המיוחד, שנערך כחלק מכנס Edutech של אנשים ומחשבים וקרן אתנה, שהתקיים באחרונה ב-LAGO בראשון לציון. מנחת הפאנל הייתה העיתונאית חגית רון-רבינוביץ' מישראל היום, שהיא אם לילד על הרצף האוטיסטי, ואת הכנס הנחו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואורי בן ארי, יו"ר ונשיא קרן אתנה.

רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

רינה כהן, מדריכה ארצית לתקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

הפאנל נסב סביב פרויקטים שמבצעת קרן אתנה בשיתוף משרד החינוך, הסתדרות המורים ובנק מסד, ובעיקר מחשב לכל מורה ו-iPad לכל תלמיד בחינוך המיוחד. במסגרת הפרויקטים הללו חולקו עד כה אלפי מחשבים בבתי ספר שונים ברחבי הארץ.

אורלי לייפר, מנהלת בית הספר שקמים בראשון לציון. צילום: ניב קנטור

אורלי לייפר, מנהלת בית הספר שקמים בראשון לציון. צילום: ניב קנטור

פרויקט iPad לכל מורה החל בראשון לציון, בבתי הספר אשכולות (יסודי – י"ה) ושקמים (על יסודי – י"ה). אורלי לייפר, מנהלת שקמים, ציינה בפאנל כי בהתחלה היא אמנם חששה מהכנסת האייפדים לבית הספר, אבל ניאותה להשתתף בפיילוט, ובהמשך גילתה עד כמה הוא עוזר לתלמידים. לאחר הניסוי התפשט הפרויקט למקומות נוספים בארץ. "כבר חילקנו 4,000 אייפדים ויש עוד 3,000 בקנה. בכל יום אני שומעת על נס חדש שהם מחוללים", אמרה כהן.

משתתפי הפאנל ציינו בין הניסים הללו מפגשים של ילדים על הרצף האוטיסטי עם אותיות על גבי מחשבי ה-iPad, שגרמו להם להתחיל לדבר; שיפור ניכר של התקשורת ביניהם לבין ההורים והמורים שלהם; ושיקום האמונה ביכולת של הילדים. בנה של המנחה, עילי, אף התגייס באחרונה לצה"ל כמתנדב, על אף קשיי התקשורת שלו.

מנחת הפאנל, העיתונאית חגית רון-רבינוביץ'. צילום: ניב קנטור

מנחת הפאנל, העיתונאית חגית רון-רבינוביץ'. צילום: ניב קנטור

מחוסר תקשורת לשיחות ארוכות – בגלל ה-iPad

כנרת חנני-יהודאי, שאף היא אם לילד בעל אוטיזם, דיברה על ההתנסות שלה ושל בנה, יונתן, עם ה-iPad. "עד שהצטרפנו לפיילוט של פרויקט iPad לכל תלמיד בחינוך המיוחד, יונתן לא דיבר ותקשר רק באמצעות ג'סטות. ידעתי מה הוא רוצה, אבל לא יותר מזה. במשך השנים ניכרו ההבדלים בין יונתן לבין אחיו, שהתקדם, הבנתי שהוא מרגיש ומדמיין, ומה הוא מרגיש ומדמיין, וידעתי מה הוא רוצה להיות בהמשך".

"בהתחלה התנגדתי לקבל את ה-iPad, אבל החלטתי לזרום עם זה", הוסיפה. "נתתי לזה 100 ימים ולפני שהם נגמרו כבר ידעתי שאני רוצה שה-iPad יהיה אצלנו גם בהמשך. יונתן כבר כתב אז מילים כמו אימא, את השם של המורה ואת השם של הסייעת שלו, אבל הוא עשה את זה על כל הדף. לכן, ידעתי שיהיה לו קשה לכתוב מסר שלם. אז השתמשנו ב-iPad והוא התחיל להקליד עליו מה הוא מרגיש, מה הוא חושב על סבתא ועל אימא, מה הוא רוצה לעשות בעתיד וכדומה. התחלנו ממש לשוחח, כשהוא כותב ב-iPad".

כנרת חנני-יהודאי. צילום: ניב קנטור

כנרת חנני-יהודאי. צילום: ניב קנטור

חנני-יהודאי אמרה כי באמצעות הטאבלט של אפל (Apple) בנה "מסביר לי מה הוא רוצה, מה הוא מרגיש. אני פוחדת מה יקרה לו בעתיד, אבל ברגע שהוא כותב – אני פחות פוחדת".

לדבריה, "ה-iPad חיזק את האמונה שלי ביכולות של הילד. הוא ממחיש לנו שהם בעלי יכולות, רק צריך לגלות אותן ושומא על הצוות החינוכי לקבל הדרכה ולגלות את אותם נסתרות".

"ה-iPad שינה את אורח החיים שלי"

בפאנל דיברו גם בני נוער בעלי צרכים מיוחדים, וסיפרו כיצד ה-iPad מסייע להם. אחד מהם, יאיר, אמר כי "אני עושה המון דברים באמצעות ה-iPad, בעיקר מתכנת רובוטים ומעלה סרטונים ליוטיוב (YouTube). היה לי iPad ישן, שבמעבדה אמרו שאי אפשר לתקן – ואני תיקנתי אותו בעצמי". הוא ציין כי בעתיד, הוא רוצה למכור אייפדים באיי דיגיטל.

אמו, קארן מן-לוי, סיפרה כי "יאיר נולד באיחור קוגניטיבי, עם ליקוי בפנים ומגבלת ראייה קשה. הוא גישר על המגבלות של הקריאה והכתיבה באמצעות ה-iPad". היא אמרה ש-"המהפך של יאיר החל בגיל 13, לאחר שהוריי נתנו לו iPad במתנה לבר המצווה. הדבר הראשון שהורדנו למכשיר הוא אפליקציה של מערכת תופים, משום שהוא נולד עם כישרון תיפוף נדיר והיה מתופף על כל דבר – מדרבוקה ועד מערכות תופים אלקטרוניות. כך נוצר הממשק בין העולם הפנימי שלו לעולם הטכנולוגי ומשם, הדרך הייתה מאוד קצרה למה שהוא עושה באמצעות ה-iPad כיום. המכשיר הזה חולל אצלו מהפכה של ממש".

קארן מן-לוי. צילום: ניב קנטור

קארן מן-לוי. צילום: ניב קנטור

נער נוסף שדיבר בפאנל הוא עידן, שנולד עם שיתוק מוחין, כאשר הרגליים ויד אחת שלו לא מתפקדות, או מתפקדות חלקית. "ה-iPad מסייע לי ללמוד ולעשות דברים נוספים בצורה נורמטיבית. אני לא יכול לכתוב ומהרגע שקיבלתי את ה-iPad, אני מצלם לוחות שלמים שנכתבים בכיתה וכך נשמר לי כל החומר הלימודי. כמו כן, אני מנהל יומן באמצעות ה-iPad. הוא שינה את אורח החיים שלי", אמר.

עידן, שרוצה להיות ראש הממשלה, קרא לחלק iPad לכל מורה ולהנגיש את מרחבי הלמידה לבעלי מוגבלויות. "היכולת לתת את הכלים האלה כדי ליצור שוויון לימודי קיימת, ואנחנו בדרך הנכונה", ציין. עם זאת, הוא אמר כי "האחריות צריכה לבוא קודם כל מהתלמידים. אם הם לא היו מבקשים iPad – הם לא היו מקבלים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים