יד ושם השיק פרויקט משותף עם גוגל להנגשת ארכיון המידע שלו

מעתה יוכלו גולשים מכל העולם למצוא פריטים מתוך ארכיון יד ושם באופן ישיר וקל יותר מבעבר, באמצעות חיפוש רגיל במנוע החיפוש של גוגל ● בנוסף, מנוע החיפוש של גוגל שובץ ישירות בארכיון יד ושם, תוך שמירה על התבנית והמראה של האתר, כדי לאפשר חיפושים ישירות בארכיון האתר בצורה מדויקת יותר ● אבנר שלו, יו"ר יד ושם: "המטרה המיידית היא להנגיש את המידע לצעירים - ובראש ובראשונה את עדויות הניצולים"

יד ושם וגוגל (Google) השיקו הבוקר (ד') פלטפורמה חדשה להנגשת אוספי הארכיון של יד ושם לכלל הציבור. מועד ההשקה לא מקרי: מחר הוא יום השואה הבינלאומי, המצוין ביום השנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, על פי החלטת האו"ם.

באמצעות הפלטפורמה החדשה, יוכלו גולשים מכל העולם למצוא פריטים מתוך ארכיון יד ושם באופן ישיר וקל יותר מבעבר, באמצעות חיפוש רגיל במנוע החיפוש של גוגל. המטרה היא לגרום לכך שחיפושים אחר שמות שקשורים למאגר המידע, יניבו קישורים ישירים למאגר במקומות הראשונים של עמוד החיפוש. בנוסף, מנוע החיפוש של גוגל שובץ ישירות בארכיון יד ושם, תוך שמירה על התבנית והמראה של האתר, כדי לאפשר חיפושים ישירות בארכיון האתר בצורה מדויקת יותר.

המדובר בצעד ראשון של העברת הארכיב הגדול של יד ושם לענן של גוגל, במסגרתו הועלו כבר למעלה מ-130 אלף תמונות – כאשר חלקן הגדול עבר דיגיטציה ותיוג. בנוסף, ראשי הפרויקט הוסיפו יכולות חיפוש שונות לתמונות, לרבות היכולת לזהות כיתובים בתוך התמונות עצמן – באמצעות טכנולוגיית OCR, להוסיף תגובות ולנהל דיונים לצד התמונות במסגרת אתר יד ושם.

היעד הסופי הוא להעלות לענן את רוב הארכיב של יד שם. לפי אבנר שלו, יו"ר יד ושם, המטרה המיידית יותר היא להנגיש את המידע לצעירים – ובראש ובראשונה את עדויות הניצולים. "מדובר בצעד גדול ביכולות שלנו לשמר על הערנות בנושא השואה", אמר שלו. "המהלך הנוכחי יביא לריבוי הכניסות לאתר של יד ושם ויסייע למבקשי המידע להגיע אליו ביתר קלות. זה חשוב במיוחד לדור הצעיר, שכבר אין לו מגע ישיר עם הניצולים. זה האתגר שלנו, ואנו עומדים בו תוך התאמה להרגלי המחקר של הצעירים כיום".

במהלך השנה האחרונה ביקרו באתר של יד ושם למעלה מ-11 מליון מבקרים, רובם דווקא מחוץ לישראל – מיותר מ-200 מדינות. כעת מצפים ראשי יד ושם לעלייה בהיקף המבקרים, אך מתקשים להעריך בכמה.

שיתוף הפעולה עם גוגל החל לפני כשלוש שנים, סיפר פרופסור יוסי מטיאס, מנהל המו"פ של גוגל בישראל. ג'ונתן רוזנברג, סגן נשיא בכיר בגוגל, ביקר ביד ושם והחליט שגוגל צריכה לעשות משהו כדי להנגיש את המידע הרב הזה לאנשים באמצעות האינטרנט. את הכפפה הרימו שני מהנדסים – אייל פינק ונועם בן-חיים, במסגרת פרויקט ה-20% של גוגל. "אנחנו מעודדים את העובדים שלנו להקדיש 20% מזמנם לפרויקטים שהם חושבים שם חשובים, ובמקרה הזה – הפרויקט התגבש לכדי שיתוף הפעולה הזה", אמר מטיאס. "משפחתי, כמו משפחות רבות אחרות, נפגעה מאוד מהשואה, וכילד אני זוכר שהיו מביאים לבית הספר ניצולי שואה כדי שיספרו את הסיפור שלהם ויספקו עדויות. חשוב מאוד שיהיה לכך המשך. אנשי יד ושם גילו חזון רב בלקיחת תכנים חשובים והפיכתם לנגישים באינטרנט".

מימין: יוסי מטיאס - מנהל המו"פ של גוגל בישראל ואבנר שלו - יו"ר יד ושם. צילום: ניב קנטור

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים