ווייז בראש השיירה: האקזיטים הגדולים של 2013

השנה שמסתיימת תיזכר כאחת השנים עם האקזיטים המרשימים שידעה אומת הסטארט-אפ הישראלית ● בראש עומדת כמובן רכישת ווייז על ידי גוגל, אבל גם טראסטיר, ScaleIO וחברות אחרות נמכרו לחברות הגדולות תמורת סכומים נכבדים

היכן מוצדק לנהוג עם חיוך על השפתיים? Waze

2013 תיזכר כאחת השנים עם האקזיטים המרשימים שידעה אומת הסטארט-אפ הישראלית. היזמים כחול לבן המשיכו להרשים את החברות הגדולות, שקנו את החברות שהקימו. במרכז, כמובן, עמד האקזיט שעשו אנשי ווייז (Waze) כשמכרו את החברה לגוגל (Google). יותר ממיליארד דולר שילמה ענקית הרשת עבור החברה הישראלית, לאחר לא מעט שמועות ותהפוכות: וייז ניהלה מגעים מתקדמים עם אפל (Apple) ופייסבוק (Facebook).

העסקה של ווייז עם גוגל, עליה נודע בחודש יוני, תוארה על ידי אנליסטים כרכישה היקרה ביותר בעולם של אפליקציה. בריאן מק'קלנדון, סגן נשיא למיפוי ומערכות מידע גיאוגרפיות בגוגל, כתב בבלוג שלו כי "כולנו היינו שם: תקועים בפקק, מתוסכלים מכך שלא בחרנו את המסלול הנכון בדרך או בחזרה מהעבודה. כמה טוב שניתן כעת לראות את עדכוני התנועה בזמן אמת מחברים ועמיתים הנוסעים לפניך, ולקרוא 'שנה נתיב… הנתיב השמאלי תקוע לחלוטין!' היישום אף מציג לך נתיבים חלופיים, מהירים יותר".

רכישת החברה הישראלית מנעה מפייסבוק לשים יד על אפליקציית הניווט המצליחה של וייז ועשויה לתרום לשיפור שירות המפות של גוגל, כמו גם לשיפור מעמדה של ענקית הרשת בזירה של המדיה החברתית.

החודש החם של האקזיטים
האקזיט של וייז אינו עסקת המכירה המרשימה היחידה השנה של חברה הישראלית. באוגוסט נרכשה טראסטיר (Trusteer) על ידי יבמ (IBM) באקזיט כחול לבן נוסף, של מאות מיליוני דולרים. טראסטיר מספקת פתרונות תוכנה המסייעים לארגונים להגן על עצמם בפני הונאות פיננסיות ואיומי אבטחה מתקדמים, ובעקבות הרכישה הקימה יבמ בישראל מעבדת תוכנה להגנה מפני מתקפות סייבר, שמאגדת יותר מ-200 חוקרים ומפתחים משתי החברות.

רכישת טראסטיר הייתה ה-13 במספר שביצע הענק הכחול בישראל, ולא היחידה השנה: חודש קודם לכן, ביולי, קנתה הענקית את חברת התוכנה CSL International, שמפתחת טכנולוגיה לניהול וירטואליזציה על גבי מחשבי מיינפריים של יבמ. CSL היא חברה פרטית שפועלת ממשרדים בהרצליה פיתוח ומעסיקה שמונה עובדים. פרטיה הכספיים של העסקה לא פורסמו, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי היקפה עומד על מיליוני דולרים.

ככלל, יולי היה חודש חם של אקזיטים: כשבועיים לאחר שנפוצו ההערכות כי EMC תבצע רכישה נוספת בישראל אישרה ענקית תשתיות האיחסון וניהול המידע כי תרכוש את ScaleIO. סכום הרכישה לא פורסם, אולם לאנשים ומחשבים נודע שהוא עומד על בין 220 ל-270 מיליון דולר, כולו במזומן.

ScaleIO הוקמה לפני שנתיים על ידי בועז פלגי וארז וובמן, ולה 20 עובדים במשרדי החברה בפאלו אלטו ובבנימינה. הטכנולוגיה של החברה מבוססת תוכנה ומספקת שירותי איחסון שחוסכים בעלויות התפעול של האיחסון. הייתה זו הרכישה השמינית של EMC בישראל.

מיקי בודאי, מנכ"ל טראסטירגם אפל רכשה השנה בישראל
אפל אמנם לא קנתה, בסופו של דבר, את ווייז, אבל היא ביצעה בארץ השנה רכישות של חברות אחרות. בנובמבר היא הודיעה כי קנתה את פריימסנס, שפיתחה טכנולוגיית לחישה תלת ממדית, תמורת כ-345 מיליון דולר. דבר הרכישה פורסם באנשים ומחשבים כבר ביולי.

פריימסנס פיתחה חיישן המבוסס על חומרה ועל תוכנה, שמסוגל לזהות בצורה תלת ממדית הבעות פנים ותנועות גוף. החיישן אף יכול לתרגם אותן למידע דיגיטלי שעשוי לשמש למשחקי מחשב וליישומים נוספים של הפעלת מכשירים באמצעות תנועות גוף.

חודש קודם לכן רכשה אפל את Cue של הישראלי דניאל גרוס תמורת כ-40 מיליון דולר. הסטארט-אפ של גרוס, יליד שכונת קטמון שבירושלים, פיתח ממשק יומן ותזכורות המבוסס על התכנים ברשתות החברתיות ובמייל. מטרת הרכישה היא לתת מענה לשירות העתידי של גוגל, Google Now – הגרסה של החברה לעוזרת האישית סירי (Siri).

פייסבוק וסיסקו נצבעות בכחול-לבן
חברה גדולה נוספת שרכשה השנה סטארט-אפ ישראלי היא פייסבוק. הרשת החברתית הגדולה בעולם קנתה באוקטובר את אונבו (Onavo), שעוסקת באיסוף מידע על שימוש במכשירים חכמים, כמו גם בניהול ודחיסת מידע. על פי ההערכות, סכום העסקה עמד על בין 100 ל-200 מיליון דולר. עם השלמת הרכישה תפתח פייסבוק סניף ראשון בישראל – במשרדיה של אונבו בתל אביב. הפרויקט המרכזי בו עוסקת אונבו לאחר הרכישה הוא התוכנית להגברת הגישה לאינטרנט לחמישה מיליארד בני אדם שכיום אין להם יכולת שכזאת. פייסבוק ידועה כחברה שרוכשת חברות אחרות ואחר כך סוגרת אותן, אולם הפעם המצב עתיד להיות שונה.

מצטרפת לאפל. פריימסנסעוד אקזיט ישראלי ענק קרה ממש בתחילת השנה, בינואר: סיסקו (Cisco) רכשה את אינטוסל (Intucell) תמורת 475 מיליון דולר במזומן. אינטוסל היא חברה פרטית הפועלת מרעננה, מעסיקה כ-100 עובדים ומספקת תוכנה לניהול ולייעול אוטומטי של רשתות תקשורת סלולריות, SON (ר"ת Self-Optimizing Network). מוצרי החברה מאפשרים למפעילים סלולריים לתכנן, להגדיר, לנהל, לייעל ולהבריא רשתות סלולריות באופן ממוכן, בהתאם לדרישות הרשת ומשתמשיה בזמן אמת.

רכישת אינטוסל הייתה העשירית של סיסקו ב-15 השנים האחרונות. הגדולה שבהן הייתה זו של NDS הישראלית לשעבר, שבוצעה במרץ 2012 תמורת כחמישה מיליארד דולר.

אקזיטים – אבל בקטן
היו גם אקזיטים צנועים יותר: באוקטובר רכשה אווייה (Avaya) את ITNavigator, שפועלת בעולמות מיחשוב הענן, המדיה החברתית, הדיווח ופתרונות הניהול. היקף הרכישה לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו בעשרות מיליוני דולרים. ההסכם כלל את רכישת הקניין הרוחני, הנכסים, העובדים והלקוחות של החברה. ITNavigator נוסדה ב-2001 ומונה 45 עובדים.

טום וינטר, מנהל הטכנולוגיות של For-Eachעוד באותו החודש דווח על עסקת הרכישה של אוטודסק (AutoDesk) את For-each תמורת עשרות מיליוני שקלים. דבר הרכישה לא פורסם רשמית, אולם בעמוד הפייסבוק של הנרכשת נמסרה הודעה על כך. משכך גם לא פורסם היקף העסקה, אלא שגורמים בשוק העריכו אותו ביותר מ-50 מיליון שקלים.

For-each מפתחת יישומים ניידים ל-iPad, ל-iPhone ולטלפונים חכמים מבוססי אנדרואיד (Android). היא הוקמה ב-2010 ופועלת מרמת גן. 20 עובדיה צפויים להשתלב במרכז הפיתוח של אוטודסק בישראל. אוטודסק מיוצגת בארץ על ידי אומינטק מקבוצת מלם-תים.

אקזיט קטן למדי נוסף פורסם החודש: הסטארט-אפ הישראלי Insightera נמכר לחברה האמריקנית Marketo, שעוסקת בתחום ה-B2B, תמורת סכום שלא נמסר לפרסום אולם לפי ההערכות עומד על בין 20 ל-25 מיליון דולר.

הפתרון שפיתחה Insightera מספק בזמן אמת נתונים אודות לקוחות שנכנסים לאתרי קניות ברשת או לאתרים נותני שירות, כגון בנקים, בהם מספר הביקורים שלהם באתר, המידע שהם ביקשו לקבל או המוצרים שהם רכשו.

חברה ישראלית נוספת שנקנתה השנה היא אניגמה (Enigma), בעסקה שנמסר עליה ביולי. הרוכשת היא PTC האמריקנית. היקף הרכישה לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על 10 מיליון דולר.

אניגמה הוקמה לפני שני עשורים והיא מפתחת תוכנה לניהול ואחזקה של מאגרי רכיבים טכניים, כגון ציוד תעשייתי כבד, חלפי מטוסים ורכבים, וציוד מכני (Electronic Parts Catalog & MRO). התוכנה שהיא פיתחה מנהלת את חיי המוצר לאורך כל שנות חייו, מהרגע שהוא יוצר ועד לרגע שבו הוא יוצא משימוש. בין לקוחותיה של החברה נמנות פורד (Ford) ופדקס (Fedex).

דורון גרסטל, מנכ"ל נוליובו ביום הפרסום על רכישת אניגמה נודע על עוד אקזיט כחול לבן: הפעם הייתה זו אינטל (Intel) שהודיעה כי קנתה את הסטארט-אפ הישראלי עומק אינטראקטיב, שמושבו בבית שמש. הקונה סירבה למסור את סכום העסקה, אולם בענף העריכו שהוא נע בין 45 ל-50 מיליון דולר.

עומק אינטראקטיב מפתחת מוצר תווכה עם אפליקציות בתחום הגיימינג, פלטפורמת תוכנה שתאפשר לכל חומרה בתחומי האודיו והווידיאו להתממשק למערכת, באופן שניתן יהיה לבצע הסבה של משחק רגיל לכזה שנשלט על ידי מערכת זיהוי תנועה, ללא הצורך לשכתב את הקוד.

גם CA קנתה השנה בישראל. במקרה שלה הייתה הנרכשת נוליו, שמשווקת מוצר לניהול גרסאות תוכנה. העסקה בוצעה תמורת 42 מיליון דולר.

נוליו מציעה פתרון ל-Application Delivery Suite ו-CA תשלב אותו בגרסה החדשה של CA LISA 7.0. בכך מציעה החברה העולמית בפעם הראשונה פתרון מקיף – משלב התכנון דרך הבנייה וכלה בהרצה, המהווה מיזם עסקי לארגונים שמממשים מתודולוגיות DevOps בסביבות הפיתוח והייצור שלהם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים