תוכן שיווקי
לקראת כנס VMware vFORUM 2022, ביום ב', ה-28 במרץ, במרכז הכנסים אווניו, קריית שדה

פרויקט נימבוס ותשתיות המחשוב שלכם – איך לבחור נכון?

03/03/2022 17:11
Cloud'em מקבוצת אמת מיחשוב

בעוד כשנה, על פי הפרסומים, עתידים להיפתח בארץ מרכזי מחשוב של שתי ענקיות הענן הציבורי AWS וגוגל, וככל הנראה גם של המתחרות, מיקרוסופט ואורקל (שכבר פתחה אחד ומתעתדת לפתוח מרכז נוסף). מדינת ישראל עשתה עם מכרז הענן הממשלתי נימבוס צעד חשוב לקידום תשתיות מקומיות איכותיות למוצרי תוכנה מתאימים. אין ספק שהאירוע הזה ישנה את הארכיטקטורה המועדפת ליישומים חדשים במגזר הציבורי, ואולי גם בחברות המפתחות תוכנה לשימושים פנימיים.

מהצד השני, חשוב להבין שמחשוב בסגנון זה אינו אופטימלי לכל אחד: יש לא מעט מערכות שפשוט לא מתאימות לסגנון הזה או שיהיה יקר מדי, בכמה מובנים, להסב אותן לענן ציבורי מקומי.

יותר מיינפריים מאשר דטה סנטר

האם ענן ציבורי בסגנון נימבוס הוא פשוט "מרכז חישובים של מישהו אחר"? תצפית קצרה על ההתקדמות העצומה שעשו חברות הענן ב-15 השנים האחרונות מראה שהתשובה היא "לא". למעשה, ענן ציבורי מזכיר יותר "מערכת הפעלה" של מישהו אחר, שלא לומר שהוא יותר בסגנון מיינפריים מאשר דטה סנטר.

כמו מערכת הפעלה, גם הענן הציבורי מכיל תשתיות תוכנה רבות ומגוונות, המאפשרות לפתח תוכנה על גביהן – תשתיות להעברת מסרים בין רכיבים להרצת קוד באופן ישיר או עטוף בקונטיינרים, מגוון רחב של שירותי ניהול ואיחזור נתונים, טכנולוגיות ללימוד מכונה ובינה מלאכותית, וכן תשתיות להרצת מכונות וירטואליות עם מערכת ההפעלה של הלקוח, שחייבות להיות חלק מהשירותים – ואין מנוס מכך.

מודל התמחור של שירותי הענן הציבורי מעודד עבודה שמתאימה לענן ומעניש בעוצמה צורות עבודה שלא מתאימות, כלומר – שאינן מאפשרות לחברת הענן למקסם את ניצולת התשתיות שלה. אם שמעתם מחברים שהעבירו מוצרים לענן ציבורי ש-"ענן ציבורי זה יקר", כנראה שהם נפלו למלכודת הזו. התפיסה שלעבוד בענן ציבורי כאילו זה פשוט "מרכז חישובים של מישהו אחר" היא שגיאה יקרה מאוד.

ההגירה פשוטה; הבעיה מתחילה אחריה

קחו כדוגמה מוצר IT קלאסי, שרץ בעבר על תשתית VMware יעילה ונוחה לניהול, השתמש ב-DB יעיל על גבי אחסון ארגוני, נהנה ממערכת גיבוי ארגונית אפקטיבית וכמעט שלא עבר שינויים. יידרשו שינויים לא מבוטלים כדי להעביר את המוצר הזה לענן ציבורי ולהוכיח הצדקה כלכלית. בנוסף, העלות הגולמית של השימוש בשירותי המחשוב היא לא כל התמונה. אמנם, במרכז החישובים המקומי היו עלויות, שלא יידרשו יותר עם המעבר לענן הציבורי, של החזקת המבנה, כמו חשמל, קירור, תקשורת, ולגבי המערכות עצמן – התחזוקה שלהן, אבטחת המידע, מערכות הגיבויים, ההכנה לאסון ועוד. כל אלה הם משתנים נעלמים כשעוברים לענן, אבל מוחלפים בדרישה למומחי ענן מוכשרים היטב. אם לחברת ענן יש הרבה מעל 200 שירותים ורכיבי תוכנה מורכבים, חישבו מה המיומנות ורמת ההכשרה שנדרש מחברה כדי לתחזק תשתית כזו בעצמה ולרוץ קדימה במהירות השינוי של הענן.

שלומי קפצון, מנכ"ל Cloud'em.

שלומי קפצון, מנכ"ל Cloud’em. צילום: יח"צ

עבור ארגונים רבים, תהליך המעבר לענן ציבורי מתחיל בפרויקט הגירה פשוט, המכונה בעגה המקצועית Lift and Shift – העברה, ככל האפשר, ללא שינוי. הבעיה מתחילה לאחר סיום ההגירה. פרויקטי Lift and Shift הם זולים להעברה ויקרים מאוד לאחזקה, משום שהם לא מתאימים לענן ציבורי. תהליך ההתאמה לענן, כדי לשפר את מבנה העלויות, עלול להיות פרויקט תוכנה מורכב, כמו כל תהליך הסבה למערכת הפעלה אחרת. לעתים, התהליך משתלם מאוד, משום שהוא מאפשר להנות מהמשאבים ה-"אינסופיים" של הענן הציבורי: לתמוך ביותר משתמשים, לעשות יותר ולצאת לשוק הבינלאומי בקלות. אלא שיש מקרים רבים שבהם ה-"יתרונות" האלה פשוט לא רלוונטיים לצרכים הארגוניים.

אז מה האלטרנטיבה?

אם כל מה שאתם רוצים הוא לשנות את מודל הצריכה מ-CAPEX ל-OPEX, להעביר את כאב הראש התפעולי של המחשוב בחברה לחברה מתמחה ולדעת שתמיד יהיה מישהו שיטפל בכם – בעברית, 24/7 ובאופן אדיב ומקצועי בכל פעם שתזדקקו לכך, אתם צריכים ספק שירותים מנוהלים (MSP) כמו Cloud’em – חברת הענן מקבוצת אמת מיחשוב, בהנהלת שלומי קפצון. בקבוצת אמת מיחשוב תוכלו למצוא פתרונות למה שמתאים לכם – מחשוב מקומי, MSP מהאיכותיים בישראל, וכן מחשוב ענן ציבורי.

אמת מיחשוב מזמינה אתכם לביתן שלה באירוע Vmware vFORUM 2022, שיתקיים ביום ב', ה-28 במרץ, במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. לפרטים נוספים על האירוע ולהרשמה אליו לחצו כאן.

אירועים קרובים