חסר תקדים: בעלי מניות טסלה אישרו למאסק מענק של טריליון ד'

חבילת השכר הגדולה בהיסטוריה, שאושרה ברוב של 75%, מחייבת את מייסד והמנכ"ל מאסק לעמוד ביעדים שאפתניים וקשים במיוחד: הבאת החברה לשווי שוק של 8.5 טריליון, מכירת מיליון רובוטקסי ומיליון רובוטים הומנואידיים

בעלי מניות טסלה אישרו לו מענק של טריליון דולר. אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל החברה.

בעלי המניות של חברת טסלה (Tesla) אישרו בשבוע שעבר (ה') חבילת תגמול מבוססת ביצועים חסרת תקדים למנכ"ל החברה, אילון מאסק, אשר שוויה עשוי להגיע לכטריליון דולר בתוך העשור הקרוב. חבילת התגמול החדשה הזו, שהוצעה לראשונה בספטמבר, גדולה פי 18 מחבילת השכר שקיבל מאסק ב-2018. החבילה אושרה ברוב משמעותי של למעלה מ-75% מקולות בעלי המניות, והיא צפויה להפוך את מאסק למנכ"ל בעל השכר הגבוה ביותר שתועד אי פעם.

תנאים ויעדים שיהיה מפרך להשיג

לחבילה העתידית המדוברת הוצמדו שלל יעדים נלווים, שאם מאסק – אשר הונו הנוכחי עומד על כחצי טריליון דולר – יצליח להביא את טסלה להשגתם, הוא עשוי יהיה להפוך לטריליונר הראשון בעולם.

כך למשל, כדי לקבל את מלוא התגמול, יזם הטק חייב להציב את שווי השוק של טסלה על 8.5 טריליון דולר. יעד זה גבוה משמעותית משוויה הנוכחי של החברה – כ-1.1 טריליון – והוא אף עולה על השווי המשולב של מטא (Meta), מיקרוסופט (Microsoft) ואלפבית (Alphabet – חברת האם של גוגל (Google) יחד.

נוסף על שווי השוק, התגמול קשור גם למגוון יעדים תפעוליים מאתגרים, הכוללים: אספקת 20 מיליון כלי רכב ללקוחות; הצבת מיליון רכבי רובוטקסי בפעילות מסחרית; מכירת מיליון רובוטים הומנואידיים מסוג אופטימוס (Optimus); השגת 10 מיליון מנויים פעילים למנגנון הנהיגה האוטונומי FSD (ר"ת Full Self-Driving), והגעה לרווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) של 400 מיליארד דולר. 

מאסק עצמו הודה כי מדובר ב"משימה קשה מאוד", אך אמר כי "עם מאסת עבודה אדירה באמת, אני חושב שניתן להשיג את היעדים האלה". בפגישת בעלי המניות מאסק גם הכריז על תוכניות שיש לו לאותה עבודה מפרכת, וסיפר כי בכוונתו לחשוף את ה-Roadster ב-2026 – ולהרחיב את תוכנית הרובוטקסי.

תגובות בשפע – בעד וגם נגד

ההחלטה עוררה תגובות מעורבות. כך לדוגמה, מנכ"ל גלאגר, איאן קיס, מתמחה בייעוץ לבכירים, ציין בפני הביזנס אינסיידר כי חבילות תגמול בעלות סיכונים גבוהים כל כך, המכונות Moon Shoot Incentives, הן אירוע נדיר ביותר בחברות ציבוריות אמריקניות. קיס הוסיף ואמר עם זאת כי מניסיונו, כל עוד השכר קשור באופן הדוק ליעדי ביצועים "ברורים וקפדניים" אין חשש משמעותי לבעיית אחריות.

הגוף הנלחם בתאגידים, המכונה Public Citizen, צייץ ב-X וטען כי: "זהו סכום כסף בלתי נתפס באמת – הוא יכול לסיים את הרעב, לממן מחקרים משני חיים, ולהציל אינספור חיים. במקום זאת, הוא הולך לאילון."

ג'סי פריד, פרופסור למשפטים בהרווארד, אמר לאינ סיידר כי ההחלטת משקיעי טסלה הגיונית, בשל "היתרון העצום בשמירה על מיקוד-העל של מאסק בטסלה".

קרן העושר הריבונית של נורווגיה (Norges Bank Investment Management) המנהלת 2 טריליון דולר ואחת מבעלות המניות המוסדיות הגדולות ב-טסלה, הצביעה נגד ההסכם והמענק למאסק. מנהלת הקרן הביעה דאגה לגבי "היקף התגמול הכולל, הדילול, וחוסר ההפחתה של הסיכון הנובע מהתלות באיש מפתח יחיד".

מבקרים רבים של ההחלטה רואים בחבילה דוגמה לאוליגרכיה. טג'אל פאטל מקבוצת SOC Investment, המחזיקה במניות טסלה, טענה בשיחה עם האינסיידר כי טסלה נקטה "באמצעים יוצאי דופן" כדי להטות את ההצבעה לטובת מאסק, כולל קמפיינים ברשתות חברתיות ופרסומות בטלוויזיה. פאטל הדגישה כי "חדשנות וצמיחה אמיתית בחברה חייבות להיות מונחות על ידי ממשל תאגידי חזק… ולא על ידי השלכת כסף על הבעיה וריכוז כוח נוסף בידי מנהל יחיד".

דאגה נוספת סביב ההליך הועלתה על ידי שואה סאנצ'ז, מ-Safe Autonomous Vehicles Everywhere אמר כי חבילת התגמול "יוצרת תמריץ פיננסי מסוכן למהר ולהשיק כלי רכב אוטונומיים למחצה ורובוטקסי בכבישים ציבוריים, לפני שהם מוכחים כבטוחים".

העיתונאי והכלכלן הפוליטי בן נורטון, שהוא גם העורך של ה-Geopolitical Economy Report, צייץ ברשת X וטען כי: "כלכלת ארצות הברית אינה אמיתית; זו רק תרמית פונזי גדולה של מיליארדרים. 75% מבעלי מניות טסלה אישרו חבילת שכר של טריליון דולר לאילון מאסק. 1,000,000,000,000 דולר. טסלה הרוויחה רק 7.13 מיליארד דולר בהכנסה נטו ב-2024. זה כל כך מטופש שזה מתריס נגד המתמטיקה הבסיסית והמציאות עצמה".

מאסק הגיב באופן חריף למבקרים ובהתייחסו אליהם כינה את משרדי הייעוץ לבעלי מניות "טרוריסטים תאגידיים".

והיו גם תומכים בולטים, כמו ג'ק דורסי, המייסד השותף של טוויטר (Twitter) לשעבר, שהביעו תמיכה פומבית בחבילה. דורסי לדוגמה כתב כי "זה לא עניין של שכר. זה עניין של… הבטחת גישה הנדסית עקרונית (ומלהיבה!) לעתיד החברה".

מייקל דל, מייסד דל טכנולוגיות (Dell Technologies) ומנכ"לה, בירך את מאסק, והדגיש לטובה את חשיבות התמיכה החזקה בבוס הדומיננטי מצד משקיעי טסלה.

יש לציין כי הדירקטוריון של טסלה הזהיר את בעלי המניות במכתב כי מאסק עלול לעזוב את החברה, אם התגמול שלו לא יאושר. 

יצוין כי אישור חבילת התגמול החדשה מגיע כאשר תוכנית התגמול הקודמת של מאסק משנת 2018, בשווי של כ-56 מיליארד דולר, עדיין נמצאת ב"לימבו משפטי", לאחר ששופטת בדלאוור פסלה אותה פעמיים, עקב השפעה לא ראויה מצד מאסק על הדירקטוריון וחוסר העצמאות לכאורה של חברי מועצת המנהלים של טסלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים