אופי השימוש ב-ChatGPT נחשף: רוב השיחות לא על עבודה – ועם נשים

OpenAI פרסמה את תוצאותיו של מחקר חסר תקדים שערכה בשיתוף גופי אקדמיה, ואלו מלמדות כיצד מיליוני משתמשים מנצלים את הצ'טבוט הפופולרי ביומיום שלהם ● כמחצית מהשיחות מוקדשות לקבלת הכוונה ועצות

תקלב ב-ChatGPT.

OpenAI פרסמה אתמול (ב') את המחקר הנרחב ביותר שלה עד כה, בשיתוף עם הלשכה הלאומית למחקר כלכלי, ה-NBER. תוצצאות המחקר – אשר בוצע על ידי צוות המחקר הכלכלי של OpenAI יחד עם הכלכלן דייוויד ג'יי. דמינג מאוניברסיטת הרווארד – חושפות תובנות מעמיקות לגבי האופן שבו אנשים משתמשים בפועל בצ'טבוט ChatGPT שפיתחה החברה.

המחקר, שטרם עבר ביקורת עמיתים, מבוסס על ניתוח חסוי ופרטי של 1.5 מיליון שיחות שנאספו בין מאי 2024 ליוני 2025 ממשתמשי ChatGPT מחוברים ומבוגרים, שהסכימו לשתף את הודעותיהם למטרות אימון. תוצאות המחקר החדש מספקות מבט ראשוני על האופן שבו הטכנולוגיה החדשנית – שמטלטלת את עולמנו כבר מזה כשלוש שנים – יוצרת ערך למשתמשיה, הן באמצעות הגברת הפרודוקטיביות בעבודה והן בזכות תועלת אישית.

70% מכלל השאילתות – אינן קשורות כלל לעבודה

אחד הממצאים הבולטים ביותר הוא בנושא הייעוד השימושי הנפוץ ב-ChatGPT – מסתבר כי 70% מכלל השאילתות שהצ'טבוט מקבל כלל אינם קשורים לעבודה. הנתון המסוים יכול לעורר דאגה בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות, המסתמכות על בינה מלאכותית ארגונית כמנוע הכנסה עיקרי כדי להצדיק השקעות עתק בתשתיות AI. אפשר להרגיע מעט את החשש הזה עם הממצא כי גם השימוש הקשור לעבודה וגם השימוש שאינו קשור לעבודה –  ממשיכים לצמוח לאורך זמן. בנוסף, חוקרי OpenAI ציינו כי השימוש ב-ChatGPT מספק ערך כלכלי משמעותי באמצעות תמיכה בקבלת החלטות, מה שחשוב במיוחד במשרות עתירות ידע.

דפוסי השימוש ב-ChatGPT מעידים על היותו כלי שימושי ויעיל. כמחצית (49%) מכלל השאילתות סווגו כ"שאלות" – כלומר, בקשות להכוונה, עצה או מידע. כ-40% מההודעות היו בקשות מסוג "ביצועי", משמע כאלו המבקשות מהצ'טבוט להשלים משימה, ובכלל זה ניסוח טקסט או תכנון כלשהו.

הניתוח מגלה כי שלושת הנושאים הנפוצים ביותר לשיחה עם כלי ה-GenAI הם "הכוונה מעשית", "חיפוש מידע" ו"כתיבה", המהווים יחד כ-77% מכלל השיחות. כתיבה נמצאה כנושא השימוש הנפוץ ביותר עבור משימות הקשורות לעבודה, ומהווה 42% מההודעות הקשורות לכך. יתרה מכך, 52% מכלל ההודעות ממשתמשים העוסקים בתחומי העסקים והניהול היו נושאים הקשורים לכתיבה.

מעניין לגלות כי לאורך הזמן ניכר שינוי בדפוס השימוש: נפח השיחות בנושא כתיבה ירד מ-36% מכלל השימושים ביולי 2024 ל-24% שנה לאחר מכן, בעוד שדווקא חיפוש מידע צמח מ-14% ל-24% מכלל השימושים באותה תקופה.

ChatGPT – הכי חביב על נשים צעירות

המחקר גם שופך אור על המאפיינים הדמוגרפיים של משתמשי ChatGPT. נכון ליולי 2025, כ-10% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם אימצו את הצ'טבוט, עם 700 מיליון משתמשים פעילים שבועיים. 

בנוסף, על אף שבשלבי האימוץ המוקדמים של ChatGPT מרבית המשתמשים בו היו גברים, הפער המגדרי הזה הצטמצם באופן דרמטי. נכון ליולי 2025, משתמשות נשים היוו למעלה ממחצית (52%) מכלל השאילתות – עליה משמעותית מ-37% בינואר 2024. 

בנוסף, המחקר מצא כי מחצית מכלל ההודעות הגיעו ממשתמשים בוגרים שגילם מתחת ל-26.

עוד נתון מעניין הוא ששיעורי צמיחה גבוהים יותר בשימוש בצ'טבוט נצפו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. למעשה, עד מאי 2025, שיעורי צמיחת האימוץ במדינות בעלות ההכנסה הנמוכה ביותר היו מעל פי 4 מאלה שבמדינות בעלות ההכנסה הגבוהה ביותר. 

ממצאים אלו מחזקים את האמונה של OpenAI שטוענת כי "גישה לבינה מלאכותית צריכה להיחשב לזכות בסיסית – טכנולוגיה שאנשים יכולים לגשת אליה כדי למצות את הפוטנציאל שלהם ולעצב את עתידם".

הסיכום הלא מפתיע במיוחד הוא שהמחקר הגדול ביותר עד כה על שימושי הצרכנים ב-ChatGPT, מצביע על כך שטכנולוגיית הבינה המלאכותית היוצרת הופכת למרכזית יותר ויותר הן בחיי העבודה והן בחיי היומיום של רובנו, ואנחנו הולכים ומתפתחים בכל הקשור בתועלות שניתן להפיק ממנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים