"הענן – הזדמנות גם לעולמות ההגנה בסייבר"

כך אמר גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי, בכנס השקת אזור הענן הייעודי של גוגל בישראל ● הוא ציין כי "אם נדע לייצר מרחב דיגיטלי אמין, בטוח ומאובטח - בוודאות נוכל לשנות את חוקי המשחק, ואפשר לעשות זאת"

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי.

"כיום כבר אין עוד שאלה האם נדרש לשנות את תפיסת המחשוב בארגונים, ובתוכה את הגנת הסייבר. שאלת 'האם' הוחלפה בשאלה 'מתי'. ברור שכדי לקדם ולהתקדם חייבים לשנות את הגישה. המענה לשינוי הדרוש נמצא בענן. אבל כדי שזה יקרה, לצד השינויים הטכנולוגיים יש לשנות בראש ובראשונה את התרבות הארגונית, ולבנות בסיס לשיתופיות. תפיסת העולם המשותפת, מבוססת ענן, היא הזדמנות, גם בהקשרי הגנת סייבר, לבוא ולקפוץ קדימה. כמאמר הקלישאה – עדיף להיות תלוי האחד בשני מאשר להיות תלוי אחד ליד השני", כך אמר תא"ל (מיל') גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי.

פורטנוי דיבר היום (ב') בפאנל שעסק בענן במגזר הציבורי ושהתקיים במסגרת אירוע שערכה גוגל קלאוד ישראל לרגל השקת אזור הענן הייעודי של החברה בארץ. האירוע התקיים באולם רוקח בתל אביב, ואת הפאנל הנחה שי מור, ראש תחום ציבורי וביטחוני בגוגל קלאוד ישראל.

לדברי פורטנוי, "מילת המפתח היא אמון. אם נדע לייצר מרחב דיגיטלי אמין, בטוח ומאובטח – בוודאות נוכל לשנות את חוקי המשחק, ואני חושב שאפשר לעשות זאת".

"הענן הציבורי יגדיל את האפשרויות ויביא למימוש מגמות שונות"

גוגל קלאוד החלה להקים את האזור הייעודי שלה בארץ בד בבד עם מכרז הענן הממשלתי נימבוס, שבו היא זכתה (וגם AWS) ושהקמת האזור הייתה חלק ממנו. לדברי פורטנוי, לצד תפיסת העולם המשותפת לגוגל ולממשלה, "הענן המקומי מהווה הזדמנות לבנייה של מערכות מבוססות תקנים, כמו גם להגדלת המשילות ב-IT. יתרון נוסף יגיע מבנייה של מערכי הגנה, תוך יצירת שקיפות – מול גוגל ומול כלל המשק. הענן הציבורי יביא לעצמאות בחבילות של השירותים שאותם משרדי הממשלה יוכלו לבחור. זה יגדיל את כלל האפשרויות, תוך מימוש של מגמות שונות – ריכוז מול ביזור, תקניות לצד יכולת בחירה".

"יחד", אמר, "נוכל להביא תהליכי בקרה, גילוי ומניעה, עם רציפות תפקודית מלאה, מבוססת אוטומציה – מה שיגדיל את יכולת הזיהוי של הסיכונים והמניעה שלהם, ובאופן מהיר יותר. תועלות נוספות שיתקבלו בשל השימוש בענן הציבורי הן יעילות, שיתופיות, שרידות והליכים טובים יותר. זה אתגר לא פשוט כלל, אבל אני חושב שזה אפשרי: הסיפור הוא כיצד לעלות לענן באופן הנכון, תוך מניעת וצמצום הסיכונים הכרוכים בתצורה (קונפיגורציה). כך, כלל האקו-סיסטם סביב הענן יוכל להביא לפתרונות עלייה אליו בצורה מושכלת ומחושבת".

מה הממשלה עושה בסייבר? "שאלה מורכבת"

לדברי פורטנוי, "מה הממשלה עושה בתחום הקינטי (הפיזי) – זה ברור. שאלה שכזו, לגבי העשייה של הממשלה בסייבר, היא מורכבת. אנחנו מקימים כיפת סייבר, באנלוגיה לכיפת ברזל. אנחנו עושים זאת יחד עם גוגל: נביא מענה, אמנם לא מענה הרמטי – אבל הגנת סייבר טובה יותר למדינה".

ראש מערך הסייבר סיכם את דבריו באומרו כי "אנחנו, כמדינה, עוד לא מבינים עד הסוף את היתרונות שיש בהקמת אזור הענן הייעודי של גוגל בארץ. זו בשורה גדולה לישראל".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים