"החדשנות משבשת תעשיות רבות – ומעט מדי את החינוך"

"אולם", אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, "החדשנות היא דבר שקורה במערכת החינוך, ובעיקר יקרה ביתר שאת בשנים הקרובות" ● הוא קרא "לעשות הכול כדי לתת לכל המורים והמורות את הכלים המתקדמים ביותר"

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

"החדשנות משבשת תעשיות רבות, ועושה זאת לרוב לטובה. לצערי, את עולם החינוך היא משבשת מעט מדי, אולם זה קורה, ובעיקר יקרה ביתר שאת בשנים הקרובות", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, שמציידת מורים במחשבים ניידים ומעניקה להם הכשרה מתאימה.

בן ארי דיבר בכנס Edutech 2022 של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ה') באולם האירועים לאגו בראשון לציון בהשתתפות מאות עובדי הוראה והחינוך הטכנולוגי, ונושאו היה כיתת העתיד. הוא אף הנחה את הכנס לצדו של יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

"המהפכה הלשונית", אמר בן ארי, "קרתה לפני 40 אלף שנים, כשבא לעולם ההומו סאפיינס. המהפכה החקלאית התחוללה בשנת מינוס 10,000 לספירה. המהפכה המדעית החלה לפני יותר מ-500 שנים, ב-1456, כשהומצא הדפוס, שהפך את הכתוב נגיש לכל, והיא כוללת את הופעת הקיטור והחשמל. כיום אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכת הבינה, שהחלה עם הופעת האינטרנט, שהפך את הידע לזמין לכל. מ-2020 אנחנו גם בעיצומה של מהפכת הלמידה ההיברידית".

לדבריו, "הקורונה עשתה שיבוש למערכת החינוך. 50% מהמקצועות הקיימים ייעלמו בשנים הקרובות. נוצרים מקצועות חדשים, דוגמת מומחי בלוקצ'יין ומדעני נתונים. 65% מהלומדים כיום יעבדו בתוך עשור במקצועות שטרם נקבעו והוגדרו כיום".

"המורים הופכים למנטורים"

"אנחנו נמצאים בעידן שבו תפקיד המורים השתנה", אמר בן ארי. "המורים והמורות הופכים למנטורים, למנחים, יותר מאשר למה שהם היו שנים רבות – מקור ידע. הילדים שלנו יותר חכמים מאיתנו, ומחקרים מעלים כי הדור של אלה שנולדו היום יהיה בעל 17 מנות משכל יותר מהממוצע הנוכחי. הם פחות סומכים על המילה הכתובה ויותר משתמשים בצלמיות. עלינו לדאוג לעצב את מערכת החינוך כך שהיא תותאם לאותו דור חדש".

"כמו שמקומות עבודה רבים דואגים לצייד את עובדיהם במחשב כדי שיוכלו לעבוד מבתיהם, כך אמורים לדאוג למורים. כשם שלא שולחים חיילים לקרב ללא ציוד לחימה, כך לא שולחים את המורים ללמד מרחוק בלי כלי העבודה הנחוצים", ציין בן ארי. לדבריו, "קרן אתנה, שאותה יסדתי לפני 14 שנים, במטרה להעצים את התלמידים – ביחד עם שותפיה: הסתדרות המורים, בנק מסד ומשרד החינוך – העניקה עד היום קרוב ל-30 אלף מחשבים ניידים והכשרה למורים ברשויות מקומיות רבות בארץ, והם נהנים ממיומנויות ומכלי עבודה שמסייעים להם מול תלמידיהם".

מעבדת הדמיון של קרן אתנה

בן ארי אמר כי "קרן אתנה השלימה את פיתוח מעבדת הדמיון. זהו מרחב תגליות אינטראקטיבי וחדשני לתלמידות ולתלמידים, שמשלב מציאות מדומה, מציאות רבודה, חיישנים ורובוטיקה. מעבדת הדמיון מפתחת בקרב התלמידות והתלמידים דמיון וכישורי חיים לעתיד, ובמקביל – מחזקת ומפתחת מיומנויות טכנולוגיות ויזמיות בקרב המורות והמורים".

"באמצעות מעבדת הדמיון", ציין, "התלמידות והתלמידים יכולים לגלות עולמות ידע מגוונים, להתנסות בסביבה טכנולוגית חווייתית ולפתח יכולות רלוונטיות למאה ה-21, ובהן מיומנויות דיגיטליות, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית, חשיבה אלגוריתמית, פתרון בעיות, תקשורת ועבודת צוות". לדבריו, "מעבדת הדמיון מחזקת את התשתית החינוכית והפדגוגית, ומספקת למורות ולמורים כלים מקצועיים נוספים, המסייעים להם להתמודד עם מהפכת המידע ועם השינויים בתפקיד המורים".

לסיכום אמר בן ארי כי "נעניק לכל מורה את ההזדמנות להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות, שהופכות כל כיתה לסביבה וירטואלית בלמידה אופפת. המורות והמורים מגדלים את דור העתיד שנו – הם עמוד השדרה של החברה. יש לעשות הכול כדי לתת להם.ן את הכלים המתקדמים ביותר, לטובת הקניית הכישורים הנדרשים לשוק העבודה של המאה ה-21 – לרבות כיתת העתיד 3.0, עם מציאות רבודה ולמידה היברידית".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כל הכבוד!

    לחדשנות לחזון לדבקות במטרה לשיתופיןת ולאמונה בדרך

אירועים קרובים