איומי רצח נגד להט"בים ברשת; זינוק באלימות כלפי טרנסים.ות

הדו"ח השנתי של האגודה למען הלהט"ב חושף שהשנאה נגד בני.ות הקהילה הגאה ברשת לא פוחתת, עם איומים באלימות ואף ברצח, קללות, נאצות והסתה - ואף הפחדה במסגרת פריצת הענק לאתר אטרף

דגלי הגאווה השונים. הפעם, ההיי-טק לא הניף אותם.

האלימות נגד להט"בים.ות ברשת הישראלית, ובפרט ברשתות החברתיות, גואה: דו"ח שנתי שפורסם היום (ד') מצביע על אלפי מקרים של להט"בפוביה – שנאת להט"בים – שאירעו ברשת הישראלית בשנה האחרונה, בהם אלימות ואיומים ברצח כלפי חברי הקהילה. האוכלוסיה שכלפיה מופנות הפגיעות הרבות ביותר היא זו של הטרנסג'נדרים, ובפרט הטרנסג'נדריות.

האגודה למען הלהט"ב פרסמה היום את דו"ח הלהט"בפוביה השנתי שלה, שקרוי על שמו של ניר כץ ז"ל, שנרצח בפיגוע בברנוער ב-2009. הדו"ח עוסק בשנאת להט"בים ובאלימות כלפיהם בכל המרחבים ובכל אזורי הארץ, ומקדיש פרק לרשת. מפרק זה עולה כי "בשנת 2021 ספגו חברי.ות הקהילה הגאה אירועי אלימות רבים במדיה החברתית: סרטוני וידיאו משפילים ותגובות מקטינות, טוקבקים פוגעניים, כתבות שמתפרסמות ברחבי הרשת והודעות פרטיות עם תוכן פוגעני המלגלג על נטייה מינית ו/או זהות מגדרית". הם הוסיפו כי "חברי.ות הקהילה מקבלים תגובות שליליות ואלימות באופן יומיומי לאורך השנה. בשנה זו, לנוכח מגפת הקורונה, שאילצה אותנו להישאר בבית, מול המסכים, ועקב בחירות נוספות, שהובילו לקמפיינים של השמצה ושנאה נגדנו, נחשפה הקהילה לאלםי מקרי להט"בפוביה ברשת ובמדיה החברתית, שכללו שימוש בזהויות כקללה, אלימות מילולית, איומים באלימות פיזית, איומי רצח סביב מצעדי הגאווה וטרנספוביה שהולכת וגואה".

מקור: האגודה למען הלהט"ב

מקור: האגודה למען הלהט"ב

ואמנם, טרנסג'נדרים, ובמיוחד טרנסג'נדריות, היוו את השיעור הגבוה ביותר של פונים.ות בנוגע לאלימות ברשת למרכז שמפעילה האגודה נגד להט"בפוביה: 23% מהפניות הגיעו מנשים טרנסג'נדריות ו-14% – מגברים טרנסג'נדרים. 14.5% מהן הגיעו מגברים סיסג'נדרים (שהמגדר והמין שלהם תואמים), 9% מנשים סיסג'נדריות, 3.5% – מג'נדרקווירים וא-בינאריים, והיתר, 28%, ממה שמכנים באגודה "כלל הקהילה".

"הפריצה לאטרף גרמה להצפה רגשית גבוהה"

בדו"ח מצוין כי לצד אירועי הלהט"בפוביה "התווסף השנה אירוע סייבר מהגדולים שידעה הקהילה הגאה". הכוונה היא לפריצה לחברת אירוח האתרים סייברסרב, שמארחת בין היתר את אתר ואפליקציית הדייטינג אטרף, שפופולריים במיוחד בקרב גברים שמחפשים היכרויות עם גברים אחרים. לאחר שההאקרים פרצו לאתר וליקטו את המידע מתוכו – הם פרסמו קובץ ובו רשומות על מעל מיליון משתמשים, חלקם בארון. לצד הפריצה, הטרוריסטים המקוונים שלחו הודעה לחלק נכבד מחברי.ות הקהילה, "בנוסח שהביא לבהלה איומה: 'אתה להט"ב ולכן אתה מושמד. מגיע לך עונש חמור, מוות וגירוש מהארץ. תבוא לישיבה כדי לחזור בתשובה. נשמח שתעבור גיור לאמונה'".

"שליחת הודעה מסיתה ומאיימת זו נחוותה כתחושת חדירה לפרטיות, אי ודאות, חשש מהוצאה מהארון וכן איום ממשי", נכתב בדו"ח. "כל אלה הובילו להצפה רגשית גבוהה. חברי.ות הקהילה (שקיבלו את ההודעה – י"ה) חשו כי חייהם בסכנה, ותחושה זו ליוותה רבים.ות לאורך זמן, שכן לא היה מענה מותאם לכך מהרשויות. לאור זאת, בתוך 24 שעות הגיעו למרכז הדיווח שלנו כ-200 פניות מא.נשים שדיווחו לנו על כך ולא מעט מהם.ן הביעו מצוקה רגשית נוכח ההסתה".

יצוין כי האגודה פתחה ב-2018 מחלקת בריונות לרשת, כדי לסייע ללהט"בים.ות שחווים פגיעות ברשת, ובפרט לבני נוער. בתחילה היא נוהלה כפיילוט עם איגוד האינטרנט והקרן לילדים ונוער בסיכון של הביטוח הלאומי, ובשנה האחרונה החלה להיות מופעלת בבלעדיות על ידי האגודה למען הלהט"ב. "במסגרת התוכנית", ציינו באגודה, "המתנדבים.ות מאתרים.ות באופן אקטיבי ביטויים להט"בפובים ברשת ומגיבים.ות עליהם הן פומבית, באמצעות השמעת קול שמתנגד ללהט"בפוביה, והן באופן אישי, מול התוקף.פת. המטרה המרכזית היא צמום ומיתון השיח הלהט"בפובי ברשת".

הלהט"בפוביה ממשיכה "לחגוג" גם במרחב הפיזי

החלקים האחרים של הדו"ח מראים כי הרשת היא המשך ותוספת ללהט"בפוביה הקיימת במרחב הפיזי – בין אם אלה אירועי אלימות או התייחסויות שליליות של גופים רשמיים. ככלל, התקבלו ב-2021 במרכז הדיווח של האגודה קרוב ל-3,000 פניות על אירועים להט"בפוביים (2,971, ליתר דיוק) – עלייה של 10% לעומת 2020 ושל כמעט פי שניים בהשוואה ל-2018. לנוכח הקורונה, מציינים בדו"ח, חלה בשנה החולפת עלייה של פי חמישה בכמות המקרים הלהט"בפוביים במערכת הבריאות. נתונים מדאיגים נוספים כי נרשם זינוק של 50% בכמות הדיווחים שמגיעים מהקהילה הטרנסג'נדרית וחל גידול של 41% בכמות הצעירים.ות שנאלצים לעזוב את הבית להוסטלים ייעודיים.

למרות הליברליות שבה, או לפחות שהיא מציירת, יותר משליש מהמקרים – 35.5% מהם – הגיעו מאזור תל אביב, 15% מחיפה והסביבה, 10% מבאר שבע והסביבה, 9% מירושלים רבתי ו-4% מהשרון. 24% נכנסים לקטגוריה "ככל ארצי" ו-2.5% – ל-"אחר". יותר מ-40% מכלל הפונים.ות הם בני.ות 19-30, כאשר רק 4% מהם.ן הם.ן בני.ות גילאי 56 ומעלה. בפילוח לפי נטייה מינית, 27% מהפונים הגדירו את עצמם כהומואים, 10% כלסביות, עוד 10% כבי, פאן או פוליסקסואלים.ות, 9% כהטרוסקסואלים.ות, 1% כא-מיניים.ות או א-רומנטיים.ות, 12% לא מגדירים.ות את עצמם.ן ו-31% מהפונים.ות תויגו כ-"כלל הקהילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים