ספר: איך לנהל את הארגון טוב יותר בזמן משבר?

יוסי חיימוב, שהיה מנכ"ל פרודוור ישראל ועבר יחד אתה לאברא, רתם את הניסיון, כולל בתקופת הקורונה, שצבר לספר חדש, שההכנסות ממנו יועברו לעמותה שמסייעת לנוער משכבות נמוכות להתגייס ● חלק מהטיפים בספר הם תוצאה של עבודתו עם אחד המנהלים הבכירים בתעשייה - מוטי גוטמן

כותב הספר, יוסי חיימוב. צילום: עיבל רונן

תפקיד – ותפקוד – המנהלים הם נושאים שדנים בהם בערך מאז שהשתחררנו מימי העבדות ואנשים נהיו מנהלים ועובדים בחברות חופשיות. לפחות במערב. מנהלים נמדדו, ועדיין נמדדים, בעיקר על פי השורה התחתונה: האם הם מעלים את המכירות, כמה הכנסות ורווחים הם הביאו לארגון, ובקיצור – מהו הערך הכספי שלהם לחברה. הקשב לעובדים, הרגש וכל מה שכרוך בזה מדוברים, אבל נדחקים הצידה.

אלא שמנהל טוב ומנהלת טובה הם כאלה שיודעים לא רק לנתח את הנתונים ולהכניס עוד כסף, כי אם גם לשתף את העובדים, להיות אמפטיים למצוקותיהם ובכלל, לעבוד בצוות ולא רק או בעיקר בהנחתות מלמעלה.

יוסי חיימוב, לשעבר מנכ"ל פרודוור ישראל וכיום מנהל קבוצת פתרונות מיקרוסופט באברא, כתב ספר על כך בשם מגדלור, המבוסס על ניסיונו רב השנים. בין היתר, יש בספר תובנות ועצות בהסתמך על עבודתו עם אחד המגדלורים של התעשייה, אם להשתמש בפאתוס מסוים – מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס.

חיימוב, שמגיע בכלל מעולם האירועים והמסיבות, החל לעבוד עם גוטמן, וממש ישב חדר לידו, לאחר שמטריקס קנתה חברה שהוא הקים, שעסקה במערכות ה-CRM של מיקרוסופט. הוא מספר על מה שראה, בעיקר במשבר הסאב פריים של 2008-9: "התמזל מזלי וישבתי בחדר הסמוך לזה של מוטי. ראיתי אותו נוהג את הספינה של מטריקס בקור רוח, מקבל החלטות קשות עם הרבה חמלה, ראייה קדימה והרבה אחריות. למדתי ממנו ובמשבר הקורונה הרבה פעמים שאלתי את עצמי מה מוטי היה עושה. חזרתי לדו"חות של מטריקס מאז והבנתי שכשיש לך מגדלור בראש האופרציה, אתה יכול להפוך את הכי רע להכי טוב. לא לכל יזם הייתה ההזדמנות הזאת. לי כן, וכתבתי את הספר כדי שבמשבר הבא, שעוד יבוא, כל מי שמוטי גוטמן לא לידו יוכל לשאוב מהספר רעיונות. אם אצליח להציל חברה במשבר הבא או למנוע פיטורים – אני את שלי עשיתי".

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. צילום: עידן גרוס

מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס. צילום: עידן גרוס צילום: עידן גרוס

"התחלתי את כתיבת הספר מתוך המסע שאני נמצא בו בשנים האחרונות, שהתחיל מפרידות, ממקום של כאב. נפרדתי מאחות לפני שלוש שנים, ובעקבות הפרידה התחלתי לשאול את עצמי על ייעוד, מהות, למה ואיך", אומר חיימוב. "משם התחלתי לחקור את המנהיגות החדשה – המנהיגות של הלב. אני מחלק את המנהיגות לשניים: זו ההיררכית המוכרת, ללא רגש, והמנהיגות החדשה, שמגיעה ממקום של רגש, של לחשוף את החולשות ולשתף".

אתה מדבר בספר על תודעה שמחוברת לעשייה. למה הכוונה?
"תודעה שמחוברת לעשייה זה בעיניי להיות מסוגל להקשיב לעצמך, לאינטואיציות ולאינסטינקטים שלך, ולפעול על פיהם. שבקבלת החלטות, המשקל של הבטן יהיה לא פחות משמעותי מזה של הראש".

לדברי חיימוב, יש שוני בין ניהול למנהיגות: "בניהול, הצד האנליטי, של המספרים, הוא הכי חשוב שיש. אבל אם אתה רוצה לרתום אנשים אליך, אתה צריך להיות מנהיג. אגב, הכוונה היא לא רק להנהלה הבכירה – במהלך הקורונה יצרנו באברא מנהיגים מכל מיני דרגות ניהול והם זהרו באור מאוד חזק. מנהיגות זו החלטה, לא חשוב מקומך בהיררכיה הארגונית".

הקורונה כמוטיבציה לכתיבת הספר

התקופה האחרונה, של הקורונה, שיחקה תפקיד משמעותי בסיבות שהביאו את חיימוב לכתוב את הספר – ולא, הכוונה היא לא לשעמום שהיה לעתים כשהיינו מסוגרים בבתים. "הקורונה תפסה את כולנו לא מוכנים", הוא אומר. "ידענו שיכול להיות משהו שישבש את הכול, אבל לא באמת התייחסנו אליו. כשזה היכה, כולנו מאוד הופתענו. כך גם בפרודוור ישראל: הימים הראשונים של הקורונה היו תקופה לא טובה לחברה. היקף ההזמנות היה נמוך, הבעלים הצרפתיים לא היו באמת אתנו והיינו מאוד בודדים. משם צמחנו".

חיימוב מתייחס בדברים אלה לפרידה של פרודוור ישראל מהחברה האם הצרפתית – מהלך שבוצע אחרי 12 שנים. במקום זאת, בספטמבר האחרון היא נרכשה על ידי חברת ה-IT אברא. "לקראת הפרידה ועם המעבר לאברא דמיינו מה אנחנו רוצים שיקרה כמו שאדריכל מדמיין לפני שהוא מתחיל לבנות את הבניין. תכננו, גייסנו את האינטואיציות שלנו והוצאנו את התהליך לפועל, מתוך אמונה בו. אם אתה מאמין בתהליך – קורים דברים נפלאים. למשל, שינוי עסקי, גיוס העובדים וההנהלה למען המטרה, עם מחויבות מלאה של כולם והבנה משותפת שמה שלא צומח – מת. הבנו שאנחנו חייבים לצמוח גם בקורונה, כי היא תעבור ואנחנו נישאר".

לדברי חיימוב, אחת המוטיבציות שהביאו אותו לכתוב את הספר הזה היא הרצון להגיד תודה לכל אלה שסייעו במהלך ההיפרדות של פרודוור ישראל מהחברה האם והמעבר שלה לבית החדש. "יכולתי לקנות בקבוק יין או לשלוח חבילת שוקולדים לכל אחד מהמנהלים, העובדים, השותפים והספקים שלנו, אבל זה פשוט מדי. לכן, ישבתי חצי שנה וכתבתי. המוטיבציה השנייה היא לתת לארגונים ולמנהלים ארגז כלים לניהול בזמן משבר והתמודדות עם משברים – על סמך הניסיון שלי ומה שקרה בפרודוור ישראל".

תן כמה טיפים מרכזיים…
"הראשון הוא להיות אופטימי כשכולם סביבך מיואשים. כשאתה אופטימי רדאר ההזדמנויות שלך עובד, וכשאתה פסימי – אתה רואה חושך, ומתנהג בהתאם. השני: לא צריך להיות ווינסטון צ'רצ'יל כדי להנהיג. מנהיגות היא תכונה שנבנית על אומץ, על אימוץ אתגרים של מנצחים. הטיפ השלישי, בפרט בזמן משברי, הוא להבין שאחרי כל לילה מגיע בוקר, אחרי כל חורף בא אביב, ושצריך ללמוד מה לעשות בכל אחת מה-'עונות' האלה".

חיימוב החליט להקדיש את כל ההכנסות ממכירת הספר, שאותו ניתן לקנות בעמוד ההדסטארט שהוא הקים, לעמותת מגדלור, שעל שמה קרוי הספר. העמותה הזו מסייעת לבני נוער שצה"ל ויתר עליהם להתגייס בכל זאת. "עמותת מגדלור לוקחת בני נוער מהפריפריה שהצבא לא רוצה לגייס, חלקם עם תיקים פליליים, מעבירה אותם מכינה של שנה ומאפשרת להם להתגייס ליחידות עילית", הוא אומר.

כיאה לקמפיין הדסטארט, חיימוב מציע שלל תשורות – מקניית ספר בלבד ועד להרצאה שהוא מעביר על מנהיגות בזמן משבר. היעד של הקמפיין עמד על 20 אלף שקלים ועלה ל-25 אלף. נכון לכתיבת שורות אלה, 20 ימים לפני סיומו, הקמפיין ממש נוגע בסכום הזה, ועד לסיומו חיימוב מקווה שהסכום יגיע ללפחות 50 אלף שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים