"מצב שבו כל גננת תדע לתכנת – יעצים אותה"

פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה האקדמית בית ברל, בכנס Edutech 2021: "גננת שלא עברה העצמה לא תשתלב בעולם החינוך העתידי"

פרופ' יולי תמיר, חברה בוועדת האתיקה של סלברייט. צילום: יח"צ

"מאוד שבו את לבי דברי המשתתפים בכנס, שדיברו על כך שיש לתת דווקא למחנכים של הגילאים הצעירים, הגננות ומורי הכיתות היסודיות הנמוכות – יכולת לתכנת. זה חשוב, כי אנו לא נותנים מספיק כבוד וחשיבות לגננות ולמורים המלמדים בשנים הצעירות", כך אמרה פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה האקדמית בית ברל.

פרופ' תמיר דיברה בכנס Edutech 2021. הכנס, בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים ובשיתוף קרן אתנה, נערך היום (ד') בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, ואורי בן ארי, נשיא ומייסד הקרן.

לדברי פרופ' תמיר, "השאלה המרכזית שצריכה להעסיק אותנו היא כיצד כלל השינויים, לרבות אלה הטכנולוגיים, משפיעים על הדרך שבה אנו מכשירים מורים. בסוף, צריכה להיות פדגוגיה איתנה".

"הצבנו לעצמנו שלוש מטרות", אמרה, "הראשונה, לתת למורים לקחת בעלות על מה שהם מלמדים. היכולת שלהם לבחור נושאים, להכניס שאלות ואתגרים, להפעיל את התלמידים היא חיונית למורי העתיד – לא פחות מטכנולוגיה. מורה הלוקח אחריות על הדרך שבה הוא מכשיר תלמידים הוא קודם כל אקטיבי. מה שנצטרך להכניס למערכת החינוך העתידית, מבוססת הטכנולוגיה, הוא מנגנוני הערכה. אל לנו להתבלבל בין חוויה ובין למידה. בנינו מערכת רחבה של הערכת למידה, שהיא אחד היעדים הגדולים של כולנו".

נקודה שניhה, ציינה פרופ' תמיר, "היא הצורך לאפשר לתלמידים ללמד תלמידים. כי בסוף, המקום הכי אפקטיבי של למידה הוא כשתלמיד משתף את חבריו בידע שצבר. הטכנולוגיה מאפשרת לילדים ללמד ילדים אחרים בדרכים אחרות. נכדי בן השמונה צופה במשחקי היורו. הדבר אפשר לו לרכוש ידע במגוון נושאים: גיאוגרפיה, יחסים בינלאומיים, כדורגל וגזענות. אנו רוצים שהבוגרים יהיו אוטונומיים – אבל גם ילדים יכולים להיות כאלה".

הדבר השלישי, ציינה, "הוא היכולת לשלב בתוך התהליך הזה גם טכנולוגיות אחרות. התוודענו מקרוב למערכת שפותחה על ידי קרן אתנה – מעבדת הדמיון. יתרונה הוא בפשטות שלה. גננת שלא עברה העצמה לא תשתלב בעולם החינוך העתידי. גננת שיודעת  לתכנת היא בעלת דימוי מקצועי גבוה יותר לאין שיעור לעומת עמיתותיה". פרופ' תמיר סיימה באומרה, כי "הדבר הכי חשוב לכולנו, אנשי החינוך, הוא לקחת את כלי הטכנולוגיה של חינוך העתיד, כמו מעבדת הדמיון – כך שיניב חדשנות, המצאתיות ויצירתיות נפלאה".

לימודי העתיד יהיו שונים

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, פתחה את הכנס ואמרה, כי "לימודי העתיד יהיו שונים, עם כיתות קטנות, טכנולוגיות עזר ואוטונומיה לצוותים. כך, עובדי ההוראה יוכלו להשקיע יותר ממה שמערכת החינוך הנוכחית מאפשרת להם כעת".

"משבר הקורונה יסייע לבנות עוד כלים טכנולוגיים שיעצימו את עובדי ההוראה", סיכמה, "חלק מלימודי העתיד כבר כאן. הטכנולוגיה לעולם לא תוכל להחליף את אנשי החינוך, אף מחשב לא יוכל להחליף מורה שמחבק תלמיד. חינוך איכותי דורש 'מבוגר משמעותי' למורים, ואני מקווה כי הטכנולוגיה תסייע לפתרון בעיות המורים".

יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים. צילום: יח"צ

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. צילום: יח"צ

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דרור

    אין ספק, אבל כשיש אנשים כמו יפה בן דויד אין שום סיכוי לקידום במערכת החינוך. יפה בן-דויד מקדשת בטלה, הדבר היחיד שהיא עובדת ונלחמת עבורו זה שהמורים יעבדו פחות וירוויחו יותר. שום דבר שקשור לכלי עבודה, לסביבת עבודה רק חופש ובטלה. הטכנולוגיה כן תייצר שינוי במערכת הלימוד והחינוך, תפקיד המורה ישתנה ויהפוך ךיותר תפקיד של מנטור, חונך ומתרגיל וניתן יהיה להעיף חצי מהמורים הבטלנים מהמערכת. הילדים (באחוזים הולכים וגדלים) כבר הבינו שאין להם לצפות לכולם ממערכת החינוך, הם מוצאים ולומדים את מה שמעניין וחשוב להם ברשת וכדאי שהמערכת תפנים ותשתנה.

אירועים קרובים