האיחוד האירופי מתריע: איראן תגביר ניסיונות לריגול סייבר

סוכנות הביטחון הדיגיטלית של האיחוד האירופי הזהירה כי טהראן צפויה להרחיב את פעילות הריגול הקיברנטי שלה, ככל שמצב היחסים שלה עם המעצמות המערביות יתדרדר ● טוענת: פעילות הסייבר הכוללת של איראן צפויה לגדול בחודשים הקרובים

מתקפת סייבר על אירן? צילום אילוסטרציה: BigStock

איראן צפויה להרחיב את פעילות הריגול הקיברנטי שלה ככל שהקשר שלה עם מדינות המערב יתדרדר, כך טוענת סוכנות הביטחון הדיגיטלי של האיחוד האירופי, ה-ENISA, ודיווח רויטרס.

האקרים איראנים נמצאו כעומדים מאחורי מספר התקפות אונליין ומבצעי דיסאינפורמציה באינטרנט בשנים האחרונות, כאשר המדינה האיסלמית מנסה לחזק את השפעתה במזרח התיכון ומחוצה לה, כך עלה מדיווח מיוחד של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם בנובמבר.

החודש הטיל האיחוד האירופי את הסנקציות הראשונות מטעמו על איראן, מאז שאיחוד של מדינות העולם חתם על הסכם גרעיני עם טהראן ב-2015. הסנקציות הגיעו בתגובה על מבחני הטילים הבליסטיים של איראן וכן בגין מהלכים חתרניים שונים שמשויכים למדינה ושבוצעו באירופה.

"הסנקציות החדשות שהוטלו על איראן עשויות לדחוף את המדינה להגברת פעילות האיום הקיברנטי הממומן על ידי המדינה, במטרה להשיג את היעדים הגיאו-פוליטיים והאסטרטגיים שלה ברמה האזורית", מסרו בסוכנות האיחוד האירופי לאבטחת רשת ואבטחת מידע.

מהאיומים הגבוהים ביותר על האבטחה הדיגיטלית של הגוש האירופי

ENISA פירטה כי האקרים בחסות המדינה האיראנית מהווים לסברתה את אחד האיומים הגבוהים ביותר על האבטחה הדיגיטלית של הגוש האירופי. עוד ציינה הסוכנות כי סין, רוסיה ואיראן הן "שלושת שחקני הסייבר המסוגלים והפעילים ביותר הקשורים בריגול כלכלי".

למרות האשמות ושלל הוכחות וסימוכין להן, איראן, רוסיה וסין הכחישו שוב ושוב את הטענות האמריקניות שממשלותיהן עורכות התקפות סייבר יזומות או מרגלות אחרי ארצות המערב.

עוד יצוין כי המדינה פועלת לא רק בתחומי הביון, כמובן, אלא גם באופנים אחרים שנועדו להשפיע על מדינות המערב.

בדצמבר האחרון נחשף כי איראן עורכת פעילות חובקת עולם להקמת של אתרי פייק ניוז ב-30 מדינות שונות, כך על פי קלירסקיי הישראלית. ‏בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי, אמר אז לאנשים ומחשבים כי "איראן היא מהמדינות הגדולות שביצרניות ואשר מפיצות פייק ניוז". הדו"ח המיוחד של חברת הסייבר חשף מערך איראני המפעיל 150 אתרי חדשות מזויפים ברחבי העולם ובעשרות שפות שונות. לכל אחד מהאתרים תשתית תומכת ברשתות החברתיות, המפיצה את התכנים הכוזבים.

כמובן שארצות הברית היא המותקפת הראשית, לפחות עד כה, מטעם איראן. המעצמה הגישה במרץ האחרון כתבי אישום כנגד תשעה אזרחים איראנים וחברה איראנית, בגין ניסיונות פריצה למאות אוניברסיטאות ברחבי העולם, לעשרות חברות ולחלקים מממשל ארצות הברית, לרבות הרגולטור שלה לתחום האנרגיה.

על פי כתבי האישום שהוגשו במרץ לבית המשפט המחוזי בניו-יורק, במסגרת המתקפות הקיברנטיות, שהחלו לכל המוקדם ב-2013, נשאב מידע בהיקף של יותר מ-31 טרה-בייט של נתונים אקדמיים וקניין רוחני מ-144 אוניברסיטאות בארצות הברית ומ-176 אוניברסיטאות ב-21 מדינות אחרות. משרד המשפטים האמריקני תיאר את קמפיין הסייבר האיראני כאחד מהגדולים שנעשו בשליחות מדינה – שהוגש נגדם כתב אישום.

כאשר וושינגטון הטילה סנקציות על גורמים איראנים במרץ, בשל הפריצה מטעם ממשלת איראן, משרד החוץ של איראן גינה את המהלך וטען שהוא "מתגרה, לא לגיטימי וללא סיבה מוצדקת".

בנובמבר העמידה ארה"ב לדין שני איראנים על שיגור מתקפת סייבר גדולה באמצעות כופרה בשם SamSam – שידועה ביכולתה לשים במצור ארגונים גדולים, גורמת נזק משמעותי ומרוויחה כסף תוך כדי התהליך – וכן השיתה סנקציות גם על שני גופים איראנים אחרים בגין סיוע לחילופי תשלומי כופר מביטקוין למטבע האיראני, ריאל.

בכיר איראני דחה את הדו"ח של ה-ENISA ואמר כי "כל אלה הם חלק ממלחמה פסיכולוגית שהשיקו ארצות הברית ובעלות בריתה נגד איראן".

עם או בלי קשר להתרעות ה-ENISA, סוכנות הידיעות AP מסרה אתמול (ב') כי שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר שאיחוד האירופי פועל לקראת השקת תכנית שתעקוף את הסנקציות של ארצות הברית על איראן, כך שמדינות אירופה יוכלו לשוב לקשרי מסחר עימה. מאס ציין כי גרמניה, בריטניה, צרפת וחברות נוספות באיחוד השקיעו מאמצים גדולים במטרה להוציא את התכנית המסוימת אל הפועל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים