ראש השב"כ: "מדינה זרה תתערב בבחירות בישראל"

בחברת החדשות חשף אמש העיתונאי אמנון אברמוביץ' כי במפגש שהתקיים שלשום הזהיר נדב ארגמן, ראש השב"כ, מפני התערבות של מדינה זרה בבחירות בישראל ● למי התכוון ארגמן?

נדב ארגמן, ראש השב''כ. צילום ארכיון: חן גלילי

נדב ארגמן, ראש השב"כ, הזהיר שלשום (ב') במפגש סגור אזהרה מטרידה בעניין מערכת הבחירות הקרובות בישראל, כזו שעלולה להשפיע על תוצאותיהן, ואולם פרסום התוכן המדויק של הדברים נפסל על ידי הצנזורה.

את מה שהותר לפרסם חשף העיתונאי אמנון אברמוביץ אמש (ג') בחברת החדשות . הצנזורה התירה לו לפרסם כי במהלך כנס אגודת "ידידי אוניברסיטת תל אביב" שבו ארגמן הופיע, הוא סיפר כל "מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות" וכי מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות הקרובות בישראל. לדבריו, הוא לא יודע לומר בשלב זה לטובת או לרעת מי היא תתערב.

"מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות הקרובות בישראל והיא תתערב. אני לא יודע לומר בשלב זה לטובת או לרעת מי, ואני יודע על מה אני מדבר", אמר ארגמן. הוא הוסיף כי אינו מזהה אינטרסים להתערבות אך היא בוודאות תתרחש: "היא (המדינה) תתערב ואני יודע על מה אני מדבר". לדבריו, ההתערבות צפויה להתבצע באמצעות מתקפות סייבר והאקרים. הצנזורה מסרה לחברת החדשות כי היא לא מתירה בשלב זה לומר באיזו מדינה מדובר.

ארצות הברית חוותה בקיץ 2016 שתי מתקפות סייבר גדולות על מחשבים ואתרים של המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. מיד עם היוודע דבר המתקפות, הן יוחסו לרוסיה, אולם זו דחתה את ההאשמות וכינתה אותן "ציד מכשפות".

בינואר 2017, קבעה קהיליית המודיעין האמריקנית, בדו"ח רשמי שהותר לפרסום, כי ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, הורה על ביצוע מתקפות סייבר שנועדו להטות את תוצאות הבחירות בארצות הברית לטובת הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ. המתקפות, כך נקבע, נועדו לסייע לטראמפ הרפובליקני לגבור על יריבתו הדמוקרטית, הילארי קלינטון. על פי הדו"ח, "מדובר בקמפיין חסר תקדים (בעוצמתו)".

התעלמות מכוונת

המבצע עליו הורה פוטין, לפי סוכנויות הביון האמריקניות, כלל מתקפות סייבר רחבות ופעולות פריצה שכוונו נגד גופים במפלגה הדמוקרטית וכן נגד יחידים, לרבות ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. זאת, לצד פרסום מידע באתר ההדלפות ויקיליקס ובאתרים נוספים.

הדו"ח המודיעיני שילב בין הערכות של גוף הריגול, ה-CIA, הבולשת הפדרלית, ה-FBI, והסוכנות לביטחון לאומי, ה-NSA. על פי הדו"ח, "מדובר בהסלמה משמעותית במסגרת נסיונותיה של רוסיה – נסיונות רבי שנים – לערער את הסדר הליברל-דמוקרטי אותו מובילה ארצות הברית".

הימים היו ימי שלהי כהונתו של ברק אובמה, אז נשיא ארצטת הברית . במה שככל הנראה היה הנקמה האחרונה של אובמה – רוסיה חוותה מתקפות סייבר. רוסיה ניצבת בפני גידול בהיקף מתקפות סייבר מחו"ל, כך אמר ניקולאי פטרושב, מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה. הוא אמר את הדברים בהתייחסו לדיווחים מהמערב, לפיהם מוסקבה מתמקדת באופן אגרסיבי בפגיעה ברשתות תקשורת ומחשבים בארצות הברית ובאירופה.

סכנה לכולם במתקפת סייבר מתוצרת רוסיה. אילוסטרציה: BigStock

סכנה לכולם במתקפת סייבר מתוצרת רוסיה. אילוסטרציה: BigStock

לדברי פטרושב, "באחרונה הבחנו בעלייה משמעותית בניסיונות לפגוע לרעה במערכות מידע של רוסיה. אלה בוצעו על ידי כוחות חיצוניים". פטרושב שימש בעברו כראש ה-FSB, גוף הביון שהחליף את הקג"ב, והוא חבר קרוב של פוטין. הוא האשים את הממשל האמריקני היוצא של הנשיא אובמה "בהתעלמות מכוונת מהעובדה כי שרתי האינטרנט המרכזיים נמצאים בשטחה של ארצות הברית, וכי המודיעין האמריקני מנצל עובדה זו למטרות ביון ומטרות אחרות – כשהמניע לכך הוא שימור העליונות העולמית שלה".

חודשיים לאחר מכן, במרץ 2018, פורסם כי גוצ'יפר 2.0, ה-"האקר הבודד" שגנב מידע מהקמפיין של הילרי קלינטון וממטה המפלגה הדמוקרטית, והדליף אותו לאתר ויקיליקס – הוא לא בודד כלל, אלא קצין של המודיעין הצבאי של רוסיה, ה-GRU, אשר עובד מתוך מטה הסוכנות ברחוב גריזודובוי במוסקבה.

רוברט מולר, החוקר המיוחד של הפרשה, הורה לסוכני ה-FBI לעקוב אחר גוצ'יפר. כזכור, החוקר המיוחד הגיש כתבי אישום נגד 13 אזרחים רוסים, שפעלו כדי "להפריע לתהליכים הפוליטיים בארצות הברית, כולל הבחירות לנשיאות של 2016".

רוסיה הכחישה היום (ד') את ההאשמות כלפיה. בעקבות הפרסומים על דברי ראש השב"כ בנושא, דובר הקרמלין אמר כי היא אינה מתערבת בבחירות של מדינות זרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים