"עזה הפכה ממגרש טניס מנומנם לזירת אגרוף ערה"

"ה-IT נתן ערך מוסף לתהליך ההתעצמות הטכנולוגית של ישראל מול החמאס", אמר לאנשים ומחשבים סא''ל אייל כהן, מפקד גדוד הקשר של אוגדת עזה ● לדבריו, "הצד השני פועל נגדנו בסייבר וזה משפיע עלינו; בתחום זה אין כזה דבר יותר מדי הגנה"

סא"ל אייל כהן, המפקד היוצא של גדוד הקשר של אוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל

"השנה האחרונה הייתה עבורי שנה של אתגר מקצועי ופיקודי בלתי רגיל. עיקר האתגר הוא בהוספת ערך מוסף לתהליך הגדול של שינוי והתעצמות טכנולוגית מול החמאס. לפני שנה, גדר הגבול הייתה אזור חיץ, בדומה לרשת של משחק טניס ידידותי, מנומנם מעט, וכעת האזור הפך למרחב של זירת אגרוף שוקקת", כך אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים סא"ל אייל כהן, מפקד גדוד הקשר של אוגדת עזה.

סא"ל כהן סיים בימים אלה את תפקידו, שבו כיהן במשך כשנה, ובימים הקרובים הוא יתחיל תפקיד חדש בבה"ד 7. לדבריו, "אוגדת עזה, כיום יותר מתמיד, היא גוף שהולך ומתעצם. היא מעצמה טכנולוגית אל מול אויב תחום, ולה יש מאות מערכות ואלפי חיישנים". הוא הוסיף כי "האתגר האמיתי של התקשוב בעזה הוא לא רק הפעילות ברמת הגדוד אל מול האוגדה והפיקוד, ושל מחלקות קשר בגדוד והפלוגות בחטיבות, אלא גם ובעיקר הצורך בחיבור בין המערכים השונים – מערך שאחראי על גילוי אמצעי השיגור, כזה שאחראי על תקיפה שלהם ומערך ההתראה".

למשל, אמר סא"ל כהן, "אם מדובר באיום תלול מסלול – רקטות, מרגמות או כלי טיס זעיר – נדרש לחבר בין המערכים והמערכות. מרגע הגילוי, יש להודיע לתושבים להיכנס למרחבים המוגנים, למשל. צריך לקחת את כל המערכים ולעשות את החיבור ביניהם טוב ופשוט יותר".

הוא הסביר כי "תפקיד יחידות התקשוב באוגדה הוא לתפעל ולהפעיל את כלל המערכות, לוודא שהן כשירות ולבדוק שהמשתמשים יודעים לתפקד עימם בצורה המיטבית. הכי חשוב זה החיבור המבצעי, לתת מענה לצרכים של המשתמש המבצעי".

אמבטיה של Big Data או כמה בריכות?

לדברי סא"ל כהן, "אנחנו נמצאים במצב שבו יש עושר אדיר של מידע – חלקו חזותי, ממצלמות, חלקו אותות אלקטרומגנטיים וחלקו מגיע ממכ"מים ומחיישנים. המאפיין המשותף של כל המערכות הוא המון מידע. בהקשר זה יש כמה אתגרים, בעיקר בכך שצריך לאגור את המידע ולסווגו. לא מדובר באמבטיה אחת של Big Data, אלא בכמה בריכות. גופי ה-IT השונים, ביניהם מצפן ולוט"ם באגף התקשוב והמקבילים להם באגף מודיעין, עונים על הצרכים והדרישות המיוחדים שלנו בהקשר זה".

חיילים בגדוד הקשר של אוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל

חיילים בגדוד הקשר של אוגדת עזה. צילום: דובר צה"ל

סא"ל כהן הרחיב ואמר ש-"יש לתת לתצפיתן, למשל, מידע מעבר למה שהוא רואה בעין. כך, אם נקלט משהו, ניתן לשלב מידע מהתצפיתן ומהחיישנים וכך לתת לכוחות נתונים מדויקים יותר. בתחום גילוי תלוי מסלול – רקטות ודומיהן – יש עשרות חיישנים וכשהרקטה עפה, כל אחד מהם רואה משהו אחר. לכן, יש להחליט מי צריך איזה מידע לקראת התקיפה שלה. במקרה זה, יש להעניק לתוקפים כמה שיותר התראות, גם אם מיעוטן יהיה התראות שווא. אנחנו מנסים לייצר מערכות חכמות, שעושות זאת לבד. פה, הזמן הוא ממד קריטי".

"מכשול טכנולוגי שאין שני לו בעולם"

מג"ד הקשר היוצא של אוגדת עזה הוסיף כי "אנחנו פועלים בכל המרחבים הפיזיים – נגד איומים ביבשה, באוויר ובים, כמו גם בממד התת קרקעי. בעת הזו בונים פה מכשול טכנולוגי ייחודי, שאין שני לו בעולם. מדובר בטכנולוגיה שטרם נוסתה במקום כלשהו על פני הגלובוס. זה יוצר אתגרים מבצעיים מהמעלה הראשונה. מצופה מאתנו לדעת להשפיע, לקחת את הגופים הטכנולוגיים ולהכווין אותם להתמודדות מול האתגרים האלה".

"התקשוב אינו לבדו במערכה", סיכם סא"ל כהן. "הוא פועל בשילוב החימוש, הטכנולוגיה והאחזקה, והחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה. בתפקידי אני מתזמר בין כלל הכוחות הטכנולוגיים. אנו עושים החיבור בין המערכות, אנו אחראים ליעילות של התעבורה, ולאבטחת מידע של הרשת. הצד השני פועל נגדנו בסייבר, הוא משפיע עלינו. אחד האתגרים הכי גדולים הוא ניהול הרשתות והמערכות. הן נדרשות להיות מוגנות. אין כזה דבר יותר מדי הגנה. אסור שהמערכות יהפכו ממסייעות לפוגעות כי הן לא מאובטחות מספיק".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי

    אין ספק שהאדם הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון

אירועים קרובים