אמזון מעלה את שכר המינימום לשעה לעובדיה בארה"ב ל-15 דולר

ברני סנדרס יכול לחייך, ואיתו כל עובדי אמזון הזוטרים בארצות הברית ● ענקית הקמעונאות אונליין - שזכתה בלחץ מאסיבי מצדו בגין תנאי ההעסקה של עובדיה והעובדה שאלו סובלים מחוסר כיס - נכנעה והודיעה כי תעלה את משכורת המינימום בכל המדינה

אמזון. צילום: BigStock

מאבק חברתי וכלכלי שהוכרע בארצות הברית בימים אלו הפך את מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוסשהוא האיש העשיר ביותר בתבל, ששווה כ-150 מיליארד דולר – מסמל למנהיג תאב בצע של תאגיד מפלצתי, למודל של מנהיגות אחראית, וזאת לאחר שהחברה שהוא עומד בראשה בישרה שהחליטה להעלות את שכר המינימום שהיא משלמת לעובדיה בכל רחבי המדינה, כבר החל מהחודש הבא.

הכל החל בקמפיין שהוביל הסנטור ברני סנדרס, אשר ניהל נגד בזוס ואמזון מסע מתוקשר, שכלל האשמות על כך שעובדיה הזוטרים של החברה סובלים מקשיים כלכליים של ממש, ושהחברה אפילו אינה מבטיחה להם את תשלום הביטוח הרפואי. סנדרס קרא להעלות את שכר המינימום ואפילו קידם הצעת חוק שנקרא "חוק בזוס", ושעניינו חובת המעבידים לפרנס את מועסקיהם בכבוד. ענקית הקמעונאות אונליין נכנעה ללחצים מטעם סנדרס והתקשורת, והודיעה אתמול (ג') כי מעתה תשלם לעובדיה לפחות 15 דולר לשעה.

יכול לחייך על ניצחון גדול מול אמזון. הסנטור ברני סנדרס. צילום: מרכז מילר, מתוך ויקיפדיה

יכול לחייך על ניצחון גדול מול אמזון. הסנטור ברני סנדרס. צילום: מרכז מילר, מתוך ויקיפדיה

"מה שמר בזוס עשה היום הוא לא רק חשוב ביותר בעבור מאות אלפי העובדים של אמזון, זו יכולה להיות ירייה שתהדהד ברחבי העולם," צייץ סנדרס, והוסיף "אני קורא למנהיגי חברות ברחבי הארץ ללכת בעקבות מר בזוס".

חוק בזוס נשף בעורף

במהלך אוגוסט האחרון העלה סנדרס – מי שהתמודד מול הילרי קלינטון על ייצוג המפלגה הדמוקרטית בבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית, ושמכהן כיום כסנטור מטעם מדינת ורמונט – הילוך במאבקו כנגד תנאי ההעסקה של ענקית הקמעונאות, שמצידה טענה שדבריו "אינם מדויקים ומטעים".

הסנטור השתלח באמזון ואמר שהיא לא צריכה לקיים מצב שבו אלפי עובדיה נעזרים בתכניות במימון ממשלתי לסיוע, למשל בצריכת מזון. הצעת החוק שהגיש חייבה חברות גדולות, כמו אמזון ו-וולמארט, לסייע לתנאי המחיה של עובדיהן ולכסות בעצמן סבסודי מזון, דיור ציבורי וטיפול רפואי בעבורם. אם החוק יעבור, חברות שלא יצייתו לו ייקנסו קשות. החקיקה אמורה לחסוך למשלם המסים האמריקני כ-150 מיליארד דולרים בשנה, כך טען סנדרס.

Fight for $15 – מאבק מאז מחאת וול סטריט

למעשה, סנדרס היה רק האקורד האחרון שהצטרף למה שכונה Fight for $15 – תנועה שהחלה לפעול כבר ב-2012 בעקבות גל המחאות החברתיות שכונה Occupy Wall Street. לחצי התנועה והגוף שהוביל אותה הביאו את וולמארט להיות למעסיקה הגדולה הראשונה שהכריזה על העלאה בשכר המינימום שלה בתחילת 2015. מאידך וולמארט, שהיא הקמעונאית הגדולה בעולם, לא הצליחה לרכוש את עולמה כמעסיקה אהודה והוגנת, אחרי שבינואר האחרון, הודיעה החברה על סגירתם של 63 סניפי רשת Sams Club רק שעה לאחר שבישרה על העלאת שכר המינימום של עובדיה ל-11 דולרים לשעה, מהלך שנתפש כציני בעיניי פרשנים כלכליים בפרט ובעיניי העולם בכלל.

סנדרס החל לעסוק בעקרונות של הקרב למען שכר מינימום של 15 דולר במסע הבחירות לנשיאות שלו ב-2016. המאמצים בתחום הביאו מעסיקים גדולים אחרים להודיע על עליות שכר המינימום שלהם ועל הוספת הטבות עובדים מורחבות. מספר ערים העבירו גם הן חקיקה לשכר מינימום של 15 דולר לשעה, באופן מיידי או בשלבים. אבל ההכרזה של אמזון, שחלה גם על עובדי רשת המזון העצומה הול פודס – שאותה רכשה הענקית ביוני אשתקד כחלק מהתרחבות שלה גם לתחום החנויות הפיזיות – עשויה להוות טוויסט אמיתי בעלילה, שכן היא מסמנת לעובדיהם של התאגידים הגדולים בארה"ב שביכולתם לדרוש ממעסיקיהם להשוות אף הם את שכר המינימום לזה החדש של אמזון, אם הם רוצים למשוך ולשמר עובדים. בנוסף, למהלך של אמזון עשויה להיות השפעה כלל עולמית, בהיותה מובילה כלכלית מצליחה ונחשבת.

תומכת גם בהעלאת שכר המינימום הפדרלי

בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, הצביע סנדרס על מקדונלד'ס ו-וולמארט כמעסיקים גדולים שצריכים ללכת בעקבות אמזון. הוא גם הודה לארגון Fight for $15 על הנהגתו בנושא, ולא התהדר בניצחון באופן בלעדי.

שכר המינימום החדש של אמזון יחול גם על עובדים זמניים וכאלו המועסקים במשרה חלקית, כך על פי הודעת החברה, אשר אמרה כי 250,000 עובדים בשנה ו-100 אלף עובדים עונתיים יושפעו מההחלטה והשינוי.

אמזון גם הודיעה כי תתחיל לעודד עלייה בשכר המינימום הפדרלי, שעומד כיום על 7.25 דולר לשעה. "אנחנו מתכוונים לתמוך בהעלאת שכר מינימום שתהיה לה השפעה עמוקה על חייהם של עשרות מיליוני בני אדם ברחבי הארץ", אמר ג'יי קרני, סגן נשיא ודובר אמזון.

אנליסטים עסקיים ציינו כי ההחלטה של אמזון מגיעה כחלק מהכנותיה לקראת התחרות מול היריבות הגדולות שלה, וולמארט וטארגט, על חיבת הקהל בעונת החגים הממשמשת ובאה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים