כלי הנשק הבא של צה"ל – בינה מלאכותית

לדברי סא''ל נורית כהן אינגר, אגף התקשוב, "הבינה המלאכותית לא תחליף אנשים, אבל היא תשתלב בתהליכי קבלת החלטות, תביא לקיצור הזמן של פעולות שונות, עם מהירות, עיבוד מידע וניתוחו - היא תשולב בתהליכים אלה ותשדרג את היעילות של הצבא"

סא"ל נורית כהן אינגר, ראש ענף סיגמא, יחידת מצפן שבלוטם, באגף התקשוב וההגנה בסייבר. צילום דובר צה''ל

"אנו נמצאים בתהליך האצה של קצב האימוץ של טכנולוגית הבינה המלאכותית בצבא, על מנת לשדרג באמצעותה את התהליכים המבצעיים ולהביא אותם למקום יותר אפקטיבי עבור צה"ל", כך אמרה בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים סא"ל נורית כהן אינגר, ראש ענף סיגמא, יחידת מצפן שבלוטם, באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

לדברי כהן אינגר העומדת בראש ענף המוביל את טכנולוגיות המידע בלוטם, "אנו עוסקים בכל הטכנולוגיות החדשניות, ביניהן בינה מלאכותית, למידה עמוקה, לימוד מכונות, מיצוי מידע, אינטרנט של הדברים ומציאות רבודה. המטרה היא לבנות רלוונטיות של הטכנולוגיות הללו עבור צה"ל, להביא טכנולוגיות חדשניות שישפיעו על התהליכים בצבא וישפרו אותם".

"בעולם הבינה המלאכותית", אמרה סא"ל כהן אינגר, "יש לנו מגוון רחב של פתרונות, החל מניתוח המידע הרב הנאסף ומצטבר, מציאת תבניות, הצגתם של המידע והתובנות הנובעות ממנו – בצורה המאפשרת למפקדים לטייב את תהליכי קבלת ההחלטות שלהם. כך, לדוגמה, בעזרת זיהוי תמונה, הבנת שפה טבעית, צ'ט בוטים ועוד".

אנו מבינים, אמרה ראש ענף סיגמא, "כי הטכנולוגיות הללו מהוות כיום חלק ממהפכת המידע. זה משהו המשנה את האנושות, ומהווה מכפיל כוח, עם יכולות המשיגות את היכולת האנושית. אנו רואים חידושים בתחום כל הזמן, ובוחנים כיצד ניתן לאמץ אותם לעולם של צה"ל".

כך, למשל, אמרה סא"ל כהן אינגר, "אנו משתמשים ביכולות של טכנולוגיית בינה מלאכותית, על מנת לנתח וידיאו, לתמלל סצנת וידיאו בה רואים תמונה מחוף הים: המחשב יודע לזהות את התמונה, להבין את ההקשר שלה, לעשות הבחנה בין השגרתי והנורמלי לבין האבנורמלי החריג".

"אנו משתמשים בצורה נרחבת בלימוד מכונה, על מנת להבין טוב יותר את המידע, וממנו ליצור תובנות משמעותיות. בעזרת טכנולוגיות אלו, ניתן לאסוף מידע מחיישנים רבים, למשל כאלה הנמצאים על הגדרות בגבולות ישראל – ולזהות בזמן אמת אירועים חריגים. זאת, על בסיס הפעלה של אלגוריתמים בתחום. גם תחום הראייה הממוחשבת יביא ליכולות אחרות ולשימוש רב שלה בצבא".

"אנו פועלים באופן מואץ בעולם האינטרנט של הדברים", ציינה סא"ל כהן אינגר, "וזאת, על מנת לקדם כל מיני יכולות, ובתוכן כאלו בעולם הניידות. יש כבר תווך דיגיטלי הרבה שנים, המוביליות כבר כאן – ובכוונתנו לשלב יכולות אלו בדרג הטקטי".

"חשוב לשמור על עדכניות"

בשבוע שעבר ערך אגף התקשוב וההגנה בסייבר כנס בנושא בינה מלאכותית, תחת הכותרת Artificial Intelligence will change the world. בכנס השתתפו בעלי תפקידים מכלל המערכים הטכנולוגים בכוחות הביטחון בישראל, צמרת האקדמיה בישראל ובכירים מהנהלת Nvidia, מהמובילות בעולם את התחום. סא"ל כהן אינגר הובילה את הכנס, הנערך זו הפעם הרביעית.

לדבריה, "כיום אנו מתמודדים בצה״ל עם כמויות עצומות של מידע מסוגים שונים ובקצב אדיר".

"תחום הבינה המלאכותית נתפס כמדע בדיוני, אך ההיפך הוא הנכון: יישומים רבים ומעשיים מהווים מכפיל כוח לאנושות. הכנס נועד לחזק את הידע של מפקדים ואנשי טכנולוגיה בתחום, ולאפשר לנו לאמץ בצה"ל פתרונות מתקדמים בטכנולוגיות חדשניות אלו, בקצב בו הן מתפתחות בתעשייה ובאקדמיה".

המטרה של הכנס, אמרה, "הייתה לייצר חשיפה רחבה למפקדים בצה"ל לטכנולוגיות החדשניות הללו – להעמיק את הידע של המפתחים לטכנולוגיות הללו. הכל, במטרה להגביר את קצב האימוץ של הטכנולוגיות הללו בצה"ל. בכנס היו סקירות בתחומי ראיה ממוחשבת, הדגמה בעולם הצ'ט בוטים ועוד".

שיתופי פעולה עם האקדמיה והתעשייה

"אנו דוגלים בשיתופי פעולה", אמרה ראש ענף סיגמא. "כך, בחיבור שלנו לאקדמיה, אנו זוכים לעדכונים מהשטח, ובעבודה משותפת מנחילים ידע אקדמי ומעשי לעולם הצבאי".

"החיבור לאנשי התעשייה מייצר יכולת למימוש מהפכת הבינה המלאכותית בצבא. שיתוף פעולה נוסף שלנו הוא עם זרועות הביטחון האחרות וגופי ממשל נוספים".

"המטרה של כלל השותפויות הללו היא לבנות תשתית להחלפה של ידע, לבנות מאגרי מידע רחבי היקף בהרבה תהליכים בין צה"ל עם גופים במגזר האזרחי. בדרך זו אנו מצליחים ליצור תוצרים מבצעיים איכותיים יותר, עם מגוון רחב יותר של מקורות מידע, שעברו טיוב נתונים".

"חשוב לנו לשמור על עדכניות, וגם לחשוף את המפקדים לתחום – כי אז הם גם ידרשו זאת, ויקדמו את צה"ל לשם. בינה מלאכותית מתחברת אצלם למדע בדיוני ויוצרת בקרבם חששות – הדרך להפיג אותן אצל המפקדים היא באמצעות הנחלת ידע וחשיפה שלהם לתחום".

"בינה מלאכותית לא תחליף את האנשים, המפקדים, ואת תהליכי קבלת ההחלטות בשנים הקרובות", סיכמה סא"ל אינגר כהן, "היא תחליף מקצועות תפעוליים, כמו שהיא תחליף באזרחות את התצפיתן, את שומר הגדרות, או את הנהג".

"הבינה המלאכותית לא תחליף אנשים, אבל היא בהחלט תשתלב בתהליכי קבלת החלטות, היא תביא לקיצור הזמן של פעולות שונות, עם מהירות, עיבוד מידע וניתוחו – היא תשולב בתהליכים אלה ותשדרג את היעילות של הצבא. זו תהיה אחת מקפיצות המדרגה שצהל עושה ויעשה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים