צה"ל יוצא למכרז תשתיות מחשוב ענן בעשרות מיליוני שקלים

הפרויקט ייתר דטה סנטרים קיימים ויאפשר להעביר כוח אדם איכותי למשימות פיתוח ● תא"ל אייל זילנגר, קצין קשב ותקשוב ראשי: "יהיה ענן אחד לכל צה"ל וכל זרוע תיהנה מעצמאות מסוימת בהפעלה שלו"

תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי. צילום: ניב קנטור

צה"ל עתיד לצאת בשבועות הקרובים למכרז לבניית תשתיות מחשוב ענן פרטי. ההחלטה בטכנולוגיות של איזו חברה ישתמש הצבא תתקבל השנה והענן יחל לפעול במהלך 2016. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

תא"ל אייל זלינגר, קצין קשר ותקשוב ראשי, אמר לאנשים ומחשבים כי מימוש פרויקט הענק יתבצע בשני שלבים, להם קוראים בצבא "פעימות": "בשלב הראשון הענן יפעל באזור המרכז ובשלב השני, לאחר שנפיק לקחים ראשוניים מההפעלה של הענן, נעביר אותו לדרום, במסגרת העלייה לנגב. על בסיס המימוש הראשוני, שכאמור, יבוצע במרכז הארץ, נמזער את הסיכונים בהפעלתו בהמשך".

לדברי תא"ל זלינגר, "יהיה ענן אחד לכל צה"ל והוא יהיה רב זרועי, משמע – כל זרוע תיהנה מעצמאות מסוימת בהפעלה שלו". הוא ציין כי צה"ל ישים בפרויקט דגש על היבטי אבטחת מידע.

בדצמבר 2013 פורסם כי צה"ל רכש מ-VMware שרתים ומוצרים שונים, בהם vCloud Suite, שישמשו בחלקם כתשתית לבניית מחשוב הענן. למרות זאת, גורמים ביטחוניים הדגישו כי זהות ספקית ה-IT של הענן הצה"לי טרם נסגרה – שכן כאמור, רק בקרוב ייצא המכרז לדרך – ולא מן הנמנע שהתשתית לא תהיה זו של VMware, אלא של ספקית ענן אחרת: EMC, גוגל (Google), יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft), סאפ (SAP) או אורקל (Oracle).

לאנשים ומחשבים נודע כי לצד המניע הכלכלי שבהטמעת מחשוב הענן תצמח לצה"ל תועלת נוספת: צמצום ההשקעה של אלפי שנות עבודה של כוח אדם איכותי, לצורך תחזוקת עשרות דטה סנטרים ברחבי הארץ. חלק ניכר מכוח האדם האיכותי הזה יופנה למשימות פיתוח. כמו כן, הפרויקט יאפשר לצה"ל להגדיל את הרציפות התפקודית ואת יכולות הפיתוח הפנימיות, ולשפר את הקישוריות והחיבוריות.

התשתית הצה"לית, שבמהותה היא ענן פרטי, תהיה "ציבורית", במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב זרועי. הוא יאפשר לצבא גמישות באספקת השירותים והיישומים, יחד עם זמן הגעה לשוק הדומה לזה של כל חברה עסקית. גורמים בצה"ל ציינו כי במסגרת הטיפול בהיבטי אבטחת מידע יבוצעו הליכי מידור וניהול גישה, לצד מניעת מתקפות סייבר.

בסופו של דבר, העריכו גורמים בצבא כי המימוש של תשתיות מחשוב הענן יביא ליעילות של מערכות ולחסכון של מיליוני שקלים בעלויות רכש.

מתעניינים במחשוב בצה"ל ובמערכת הביטחון? הירשמו לכנס C5Israel של אנשים ומחשבים.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רענן

    מזל טוב! הגיע הזמן ואני מאמין שזה באמת יעזור. מקווה שחושבים שמה גם על כל ההשלכות האבטחתיות...

  2. שן

    ענן פרטי על תשתית חברות ציבוריות (גם אם הן מאובטחות), משמע פריצה בטוחה וגישה ציבורית לחומרים מסווגים, אם לא היום, אז מחר.

  3. יוסטין

    כדאי שכח האדם המקצועי יתפנה ללמוד את הקרנל של לינוקס לעומק, יפתח מערכות הצפנה ייעודיות ויעסוק בהנדסה לאחור של קושחות נתבים ומתגים של סיסקו. שם יושבים ההאקרים הכבדים - NSA, סינים וחולות רעות אחרות. בלי גזענות אה? אובונטו...

אירועים קרובים