מכיפת ברזל לחלל: החברה החדשה של הילה חדד חמלניק נחשפת
מונשוט ספייס מפתחת מאיץ אלקטרומגנטי רב עוצמה, שנבנה לטובת האצת גופים למהירויות היפרסוניות של עד שמונה קילומטר בשנייה ● היום (ב') היא נחשפת עם גיוס של 12 מיליון דולר
הסטארט-אפ החדש של הילה חדד חמלניק, ממפתחות כיפת ברזל ולשעבר מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, נחשף. מדובר במונשוט ספייס (Moonshot Space), חברה שכשמה כן היא – עוסקת בתחום החלל, שיוצאת היום (ב') ממצב Stealth עם גיוס של 12 מיליון דולר. הסבב הובל על ידי אנגולר ונצ'רס וכלל מיליון דולר שקיבלה החברה כמענק מקרן ההזנק של רשות החדשנות.
מונשוט ספייס הוקמה ב-2024 וחדד חמלניק משמשת כמנכ"לית שלה. השותפים המייסדים, של החברה, לצידה, הם פרד סימון, מייסד שותף של יוניקורן התוכנה ג'יי פרוג, ושחר בהירי, שהיה בין השותפים לייסוד Valerann – חברה שמתמחה בתחבורה חכמה מבוססת AI.
סביב המייסדים התגבש צוות שכולל בכירים ממערכת הביטחון ומהממשלה, מובילים בתחום החלל ויזמי היי-טק מנוסים. ניתן למנות בהם את גיל עילם, מהנדס המערכת הראשי של החברה, לשעבר המהנדס הראשי של מערכת היירוט קלע דוד; רן לבנה, מנהל הפיתוח העסקי, שהיה מנכ"ל קרן רמון וראש משימת האסטרונאוט הישראלי השני בחלל; ואלון אושפיז, בעברו מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל בהודו. מונשוט מעסיקה 32 עובדים, רובם במרכז הפיתוח בפארק התעשייה בקיסריה.

מייסדי מונשוט ספייס: מימין – פרד סימון, הילה חדד חמלניק ושחר בהירי. צילום: יח"צ
בלב הפיתוח הטכנולוגי של החברה עומד מאיץ אלקטרומגנטי רב עוצמה, שנבנה לטובת האצת גופים למהירויות היפרסוניות של עד שמונה קילומטר בשנייה (28,800 קמ"ש), בזמן קצר ובשימוש בחשמל בלבד. הטכנולוגיה מפותחת לשתי מטרות מרכזיות: הקמת משגר שישגר מטענים לאספקת משאבים וציוד לתחנות חלל ולוויינים, ובניית מתקני ניסוי היפרסוניים, שמקצרים משמעותית את זמן הפיתוח של מערכות היפרסוניות.
על פי מונשוט, שיטת השיגור שלה מאפשרת למטען לצאת מהאטמוספירה ללא הנעה כימית, בניגוד לטילים המסורתיים. כך, ציינו בחברה, גדל יחס המטען בשיגור מ־4% המקובל כיום למעל 45%, כדי לאפשר שיגורים תכופים, מהירים וזולים משמעותית מכל פתרון קיים.
לא רוצים להתחרות במאסק ובזוס
במונשוט אומרים שהחברה לא מבקשת להתחרות במשגרי הענק של SpaceX של אילון מאסק ובלו אוריג'ין של ג'ף בזוס. מטרתה היא להשלים אותם באמצעות משגר ייעודי לאספקה עבור צרכי תעשיית החלל המתרחבת: דלקים, חומרי גלם וציוד למערכות חלל שפועלות במסלול, ייצור בסביבת אפס כבידה, תחנות חלל פרטיות, תיירות, דאטה סנטרים ואינטרנט לוויני מהיר. מונשוט חתמה על הסכמים ראשוניים עם חברות בולטות בעולמות הלוגיסטיקה והתדלוק בחלל, בהן D-Orbit האיטלקית ו-Orbit Fab האמריקנית.
המאיץ שנבנה כעת בקיסריה הוא דגם מוקטן של המשגר הגדול, וישמש את תעשיית ההיפרסוניקה המקומית כמתקן ניסויים לכלי טיס ומערכות היפרסוניות. במונשוט אומרים כי הוא צפוי להאיץ גופים למהירויות של פי שישה ממהירות הקול (7,200 קמ"ש). על רקע מרוץ הפיתוח ההיפרסוני, שבמסגרתו ארצות הברית משקיעה בתוכנית גולדן דום וישראל בולטת בזכות מערכות כמו חץ 3 וקלע דוד, נאלצים המהנדסים להסתפק בסימולציות חלקיות, מנהרות רוח מסורבלות וטילים יקרים, כדי לפתח את המערכות. המאיץ של מונשוט, מציינים בחברה, צפוי לאפשר האצה של קצב הניסויים מניסוי אחד בשבוע לכמה ניסויים ביום – ובעלות נמוכה.











תגובות
(0)