היועמ"שית מתנגדת להארכת תקנות שעת חירום בסייבר ללא חקיקה
עו"ד גלי בהרב מיארה: "העדר היתכנות פוליטית אינה מהווה בסיס חוקי לשימוש בכלי החריג ביותר של תקנות שעת חירום"
הממשלה החליטה במשאל טלפוני בין שרים להאריך את תקנות שעות חירום לנושאי סייבר, שהותקנו מייד עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" לתקופה בלתי מוגבלת. התקנות מסמיכות את מערך הסייבר לדרוש מספקים וגורמים העובדים עם הממשלה למסור מידע אם יש חשד לתקיפות סייבר, בהיקפים ובנהלים שלא קיימים בשגרה.
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, מתנגדת להארכת הסמכויות, בטענה כי יש לדון בנושא בהליך חקיקה מסודר.
בחודש שעבר העמיד משרד המשפטים לעיון הציבור הצעת חוק, מבקשת להעתיק את תקנות שעות החירום לחקיקה אזרחית, קבועה, כדי להימנע מהצורך בהארכת תקנות שעות חירום, במצב שלמעשה כבר אין מצב חירום והמשק והכלכלה חוזרים לשגרה. הצעת החוק ביקשה את חוות הדעת של הציבור עד ה-27.2. לאחר מכן משרד המשפטים היה אמור לגבש הצעת חוק מסודרת, להניח אותה על שולחן אחת הוועדות הכנסת ולהיכנס לתהליך חקיקה מסודר כרגיל. ההצעה הונחה על שולחן ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ועברה בקריאה ראשונה. אולם בגלל המשבר הקואליציוני, על רקע חוק גיוס החרדים ופיטורי יולי אדלשטיין, ועל רקע העובדה שהכנסת יצאה אתמול לפגרה של שלושה חודשים, לא ניתן יהיה לאשר את החוק בוועדה ובכנסת בהליך רגל במושב החורף הנוכחי.
לפיכך, שרי הממשלה נתבקשו לאשר טלפונית באופן שרירותי את תקנות שעת החירום לתקופה לא מוגבלת, הליך שאינו מקובל בדרך כלל, למעט במצבי מלחמה של ממש, כפי שהייתה בתחילת אוקטובר 2023.
היועצת המשפטית לממשלה שיגרה אתמול מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו כתבה, בין היתר: "היעדר היתכנות פוליטית קואליציונית והחלטה של הכנסת שלא לקדם חקיקה אינה מהווה בסיס חוקי לשימוש בכלי החריג ביותר של תקנות שעת חירום, תוך עקיפת סמכויותיה של הכנסת, בניגוד לעקרון הפרדת הרשויות.
מיארה מסתמכת בדבריה, על מכתבו של מזכיר הממשלה, שהסביר את ההחלטה לעקוף את החקיקה שהחלה כבר, וכתב כי "המכשול היחיד המונע את קידום החקיקה הוא פוליטי". מיארה מציינת, כי "במקביל הכנסת המשיכה לדון בחוקים אחרים ולאשרם, לרבות חקיקות ביטחוניות דחופות".
בהמשך מכתבה כותבת מיארה: "חקיקת תקנות שעת חירום על ידי הממשלה בנסיבות אלו מנוגדת להוראות חוק יסוד – הממשלה, ויוצרת פתח לשימוש בסמכויות שעת חירום על ידי הממשלה לצרכים פוליטיים".
היועצת המשפטית לממשלה מציעה לפנות לכנסת על מנת שזו תשלים את החקיקה שאושרה בקריאה ראשונה. יצוין, כי למרות הפגרה חלק מוועדות הכנסת ממשיכות בפעילותן, לרבות ועדת חוץ וביטחון.
רוב הבכירים בהיי-טק בעד החוק
בעקבות הגשת תזכיר הצעת החוק, מערכת אנשים ומחשבים ערכה סקר בין כמה מאות בכירים בענף ההיי-טק והסייבר, ושאלה אותם לדעתם על החוק. מרבית המשיבים השיבו כי הם מבינים את הצורך בחוק , למרות המגבלות שיש בו, שיש בהן חשש לפגיעה בפעילות של חברות פרטיות.
מדרון חלקלק ומסוכן
ההחלטה שהממשלה העבירה במשאל טלפוני בין השרים מבלי לקיים דיון מסודר היא מהלך מסוכן ומהווה מדרון חלקלק לשימוש בסמכויות חירום, שלא לצורך, שמסכנים את אושיות הדמוקרטיה. בכנסת, בוועדות, ישנה תפיסה שעוקבת אחר חוקים רגילים, שהמשלה מאריכה את תוקפם באמצעות תקנות, ובשלב מסוים, הוועדות הרלוונטיות עוצרות את זה ומבקשות מהממשלה להכניס את התקנות לחוק, או לחוקק חוק חדש.











יש לנו ראשת ממשלה בפועל, מאד פעילה ומאד חזקה, נבחרי הציבור הם עציצים, כל ציבור הבוחרים שבחר בהם לא רלוונטי. יש פקידה אחת לא כל כך חכמה, שאוהבת לתת פקודות לממשלה. היא תגיד מה כן ומה לא, מה אפשר ומה אי אפשר, מה נכון ומה לא נכון, מה מותר ומה אסור... וכשצריך לקחת אחריות, זה לא ממש בסמכותה, תפקיד על של סמכות ללא אחריות.