תוכן שיווקי
בעקבות מפגש פורום PPM&PMO של אנשים ומחשבים

ארבע מגמות בניהול פרויקטים ב-2018

31/12/2017 14:06
דביר זהר, מנכ"ל Simple.

כתב: דביר זהר, מנכ"ל Simple.

2018 מתחילה ויש כמה מגמות שישפיעו על ניהול הפרויקטים בארגונים השונים. במאמר זה אסקור את המרכזיות שבהן:

אג'ייל זה טוב, אך לא מספיק – מרבית חברות ההיי-טק וחלק מגופי ה-IT הגדולים עברו לעבוד בגישה אג'ילית. בארצות הברית המהפכה כמעט הושלמה. מסקר שערכה דלויט (Deloitte) עלה כי 67% מארגוני ההיי-טק וה-IT בארצות הברית עובדים באג'ייל ו-24% עובדים בצורה היברידית. רק 9% נותרו לעבוד בגישת מפל המים.

המעניין הוא שככל שיישום האג'ייל מעמיק, כך עולה אחוז החברות שמבינות שהאג'ייל ברמת צוותי הפיתוח אינו מספיק. אם רוצים להפיק את המירב מהגישה ולשפר את המהירות והאג'יליות, נדרש שצוותי ה-Scrum יתרכזו באמת בעבודת הפיתוח. כדי שזה יקרה נדרשת מעטפת ניהול טקטית (TMG) המטפלת בניהול הפרויקטים, המוצרים והלקוחות. זו הקבוצה שיודעת לתעדף את הדרישות המגיעות מכלל הפרויקטים והלקוחות, לסנכרן בין הצוותים, לתת מענה לשינויים הנדרשים מהלקוחות ולספק סטטוס עדכני לכל בעלי העניין, כולל ההנהלה והלקוחות. ארגונים הבינו שללא השכבה הזו, הם לא יצליחו להפיק מהאג'ייל את המהירות והיכולת להגיב במהירות, ואנחנו רואים יותר ויותר ארגונים שמקימים אותה.

כלים ארגוניים פשוטים – ארגונים מבינים שגם התהליכים האג'יליים הפשוטים דורשים כלים. שני הכללים המובילים בבחירת הכלי הם פשטות, שתאפשר לאנשים לעבוד כמעט ללא הדרכה, ושיתופיות מידע לכל שכבות הארגון. הכלים המורכבים והעשירים בפונקציונליות הולכים ויורדים, ובמקומם אנחנו רואים כניסה מסיבית של כלים שפויים, ובראשם JIRA לרמת הצוותים ו-Smartsheet לשכבת הניהול הטקטית. מגמות דומות קורות בעולם כולו.

מנהלי מוצר הופכים גם למנהלי פרויקטים – שכבת מנהלי המוצר הולכת וגדלה בארגונים, והיא נדרשת גם לנהל את התעדוף אל מול דרישות השוק והלקוחות ולהבין את ההתקדמות של צוותי הפיתוח. זה דורש מהם יכולות וחשיבה של ניהול פרויקטים, על מנת לראות את התקדמות מפת הדרכים, לדווח על ההתקדמות להנהלה, לנתח סיכונים ועוד.

מנהלי הפרויקטים וה-PMO עדיין כאן – בעולם שרץ מהר ובארגונים שפועלים בצורה מבוזרת, תפקיד ה-PMO הופך להיות קריטי. לפעמים הוא הגורם היחיד שיודע לצייר את התמונה המלאה. תפקיד מנהל הפרויקטים עובר שינוי – הוא פחות מנהל את הפעילות היומיומית, אך בחלק ניכר מהארגונים, בעיקר אלה שעובדים מול לקוחות (ולא רק מפתחים מוצר גנרי לשוק), נדרשת פונקציית מנהלי הפרויקטים לסנכרון כל הפעילויות כולל המעטפת מסביב לפיתוח – הדרכות, תמיכה וכדומה. זה בוודאי נכון לניהול פרויקטים מורכבים וגדולים (גם אם הפיתוח מבוצע בצורה אג'ילית).

אירועים קרובים