"נתוני זבל ב-AI ברמת המדינה עלולים לגרום לנזק דרמטי"

"גופי ממשלה וציבור לא יכולים להרשות לעצמם להכניס נתונים לא איכותיים לפרויקטי AI", אמר עמית סיון, מנכ''ל קליק ישראל, וציין ש-"עתיד הצלחת ה-AI יגיע מחדשנות - מבוססת דאטה אמינה, פתוחה ואחראית"

עמית סיון, מנכ"ל קליק ישראל.

"כולם מדברים על AI, אבל בינה מלאכותית היא לא מטרה, אלא אמצעי כדי לעבור ממנה להשפעה עסקית. הרכיב החשוב ביותר בהיערכות לעידן ה-AI הוא הנתונים. הצלחת פרויקטים בתחום תימדד לפי הנתונים: עליהם להיות אמינים, נקיים ומדויקים. המשפט בעולם ה-BI שלפיו 'זבל נכנס – זבל יוצא' תקף וחשוב עוד יותר כיום. ככל ש-'נאכיל' את המערכות והמודלים בנתונים שגויים – כך נקבל תוצאות שגויות בחזרה. ברמת הארגון זה גרוע, ועלול למוטט אותו. ברמת המדינה, שימוש בנתוני 'זבל' עלול להביא להחלטות שגויות, ובעקבות כך לגרום נזק דרמטי. גופי ממשלה וציבור לא יכולים להרשות לעצמם להכניס נתונים לא איכותיים לפרויקטי AI. עתיד הצלחת ה-AI יגיע מחדשנות – מבוססת דאטה אמינה, פתוחה ואחראית", כך אמר עמית סיון, מנכ"ל קליק ישראל.

סיון דיבר בפתח כנס Qlik & AWS Summit for Government. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') במלון ממילא בירושלים, בהשתתפות קרוב ל-200 נציגים מהלקוחות הישראליים של קליק ושותפיה העסקיים. את האירוע פתחה נורית ברקוביץ', מנהלת לקוחות מגזר ציבורי בקליק ישראל.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

בדבריו ציין סיון ש-"בחודש שעבר, קליק הקימה ענן מקומי בישראל, מבוסס תשתית AWS, שמאפשר שירות SaaS מלא, במטרה להאיץ מעבר הלקוחות לענן. הוא כולל מענה מלא להגנת נתונים, יכולות ניתוח חזקות יותר, תגובה מהירה ושילוב AI בכל תהליכי העבודה והניתוח". הוא הוסיף כי "מעבר להשקעה של מיליונים, הקמת הענן המקומי היא הבעת אמון מצד החברה העולמית בישראל ובלקוחות שלנו כאן".

"המגזר הציבורי החל להבשיל לעידן ה-AI"

סיון אמר כי "המגזר הציבורי החל להבשיל לעידן הבינה המלאכותית. 2024 הייתה שנת בדיקת היתכנות של AI בממשלה. השנה, יותר לקוחות ממשלתיים החלו לשלב GenAI בתהליכים העסקיים שלהם".

לדבריו, "הצבנו חזון: לספק AI נגישה לטובת קבלת החלטות מושכלת, והשנה קיימנו את ההבטחה". הוא ציין ש-"נדרשת תוכנית פרטנית, כי השוק זז מהר ואסור לארגונים להיוותר מאחור ולהפסיד במרוץ. הדרך הנוחה, והנכונה, להיכנס לתחום היא על ידי נתונים וניתוח שלהם".

"ארגונים לא מאמינים בדאטה שלהם"

סיון ציטט מחקר של IDC שלפיו ל-89% מהארגונים יש תוכניות ל-AI, אולם רק 26% מהם סומכים על הנתונים שיתמכו בהן. "ארגונים חוששים להכניס נתונים שגויים, נתוני 'זבל'", אמר. "לצערי, ארגונים בעצמם לא מאמינים בדאטה שלהם".

"עוד נתון מצביע על כך שבינה מלאכותית סוכנית היא הדבר הבא", הוסיף סיון. "לא לכל הארגונים יש תכנית לתחום, אבל רק 12% מהם חשים בטוחים בהצלחה, בשל בעיות תשתית או דאטה. יש שאיפה ורצון מטורף לפעול – אבל מעט מאד ביטחון בהצלחה. לכן, חשוב לרוץ קדימה, גם אם לא מבינים עד הסוף מה לעשות – לעבוד עם הדאטה ולא לוותר: בלי דאטה לא תהיה AI".

הוא ציטט את מייק קאפון, מנכ"ל קליק העולמית, שאמר כי "במרוץ ה-AI, ארגון שינצח יהיה זה שישבץ אותה לתוך מערכות עסקיות וייצר ערך ממשי, מוחשי וכלכלי".

סיון מנה עוד אתגרים, מעבר לאיכות הנתונים: "העברת נתונים בזמן אמת; עבודה על פלטפורמה; יעילות משולבת בעלויות סבירות, להצדקת המעבר לענן; ממשקים וקשרים עם הדאטה, ובניית אגמי נתונים. עוד דרושה גישה טבעית, בשפה פשוטה ובלא קוד. כך תתקבל בינה מלאכותית סוכנית עם תובנות ברמה גבוהה והפקת ערך עסקי ממשי".

22 שנות פעילות בישראל

קליק, שהינה ענקית BI שבדית-אמריקנית, פועלת בארץ מאז 2003, וב-2010 קבוצת חילן רכשה את הנציגות המקומית שלה. יש לחברה יותר מ-1,400 לקוחות בישראל. STKI מדרגת את קליק כבר 14 שנים כמובילת שוק ה-BI וניתוח הנתונים בארץ. החברה אף ביצעה כמה רכישות בישראל: ב-2019 היא קנתה את אטיונטי והקימה על בסיסה מרכז מו"פ בארץ, ב-2024 היא רכשה את טאלנד, וקליק ישראל קנתה את הפעילות המקומית, והשנה רכשה קליק חברה ישראלית נוספת – Up Solver.

סיון ציין כי "אנחנו מציעים פלטפורמת דאטה מקצה לקצה, עם גישה רעננה לניתוח נתונים, שרשרת ערך, אנליטיקה מתקדמת, וכן יכולות עבודה בשירות עצמי – ובשפה העברית".

"זכינו ברובד 5 במכרז הענן הממשלתי נימבוס", הוסיף. "בשל המעבר לענן, אתגרי הטיפול בנתונים רק גדלים, כולל בממשלה. יש לממשלה כמויות מידע עצומות, והגופים הממשלתיים רוצים וצריכים תובנות עסקיות, שירות עצמי והנגשת נתונים לאזרחים. אנחנו מציעים למגזר הציבורי פלטפורמת ניתוח נגישה על ענן המחשוב הממשלתי, צריכה גמישה ובכמה סביבות. נלווה את הלקוחות בתהליך ההגירה לענן המקומי – פעולה שתביא, להערכתי, לצמחית הפעילות שלנו ב-2026 בעשרות אחוזים".

אביתר פרץ, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר לדאטה וחדשנות דיגיטלית.

אביתר פרץ, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר לדאטה וחדשנות דיגיטלית. צילום: ניב קנטור

דובר נוסף באירוע היה אביתר פרץ, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר לדאטה וחדשנות דיגיטלית. הוא אמר כי "בשנתיים האחרונות, שהיו מורכבות, נימבוס היה מקום ששמר על שפיותו. נימבוס הוא לא 'סתם' חלום. אנחנו נמצאים במקום שלא האמנו שנגיע אליו בהיקפים: ארגוני ממשלה צורכים בו יותר מ-300 שירותים שונים של מעל 120 ספקיות IT, ביניהן קליק. אנחנו בוחנים הטמעה רוחבית של הפתרון של קליק בממשלה. נמשיך לסייע לארגוני ממשל להפיק יותר ערכים עסקיים, לטובת שיפור השירות לאזרחים ולעסקים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים