יוטיוב ערכה ניסוי חשאי של שיפור וידיאו עם AI מבלי להודיע ליוצרים
גוגל טוענת שטכנית, התכונה אינה מבוססת על בינה מלאכותית יוצרת, אלא משתמשת ב-"למידת מכונה מסורתית, כדי לספק את איכות הווידיאו הטובה ביותר"
במשך חודשים התלוננו יוטיוברים שמשהו נראה לא תקין בסרטונים האחרונים שהעלו לפלטפורמת הסרטונים. כעת, בעקבות ממצאים מניתוח מעמיק של ערוץ מוזיקה פופולרי, אישרה גוגל שהיא אכן בדקה תכונה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לשפר סרטונים באופן מלאכותי. החברה טוענת, שזה חלק ממאמציה "לספק את איכות הווידיאו הטובה ביותר", אבל מוזר שהיא החלה לעשות זאת מבלי להודיע ליוצרים או להציע להם דרך כלשהי לא להשתתף בניסוי.
כמעט מיד לאחר שהחלה להשיק אותו ב-YouTube Shorts מוקדם יותר השנה, גרם הניסוי של גוגל להרמת גבות. משתמשים דיווחו על ממצאים מוזרים, כמו עיוות שוליים ומעין "מריחה" שמעידה על שינוי שנגרם מבינה מלאכותית. למשל, בהגדלה של תמונה שצולמה עם הסמארטפון מבחינים שהעצמים נראים מחודדים יתר על המידה או נראים כמו ציור שמן – זוהי ההשפעה של עיבוד הווידיאו של גוגל.
לדברי רנה ריצ'י, ראש מחלקת העריכה של יוטיוב, זה לא ממש דומה לתכונות הבינה המלאכותית שגוגל דחסה לכל מוצר אחר. בפוסט ב-X, אמר ריצ'י, שהתכונה אינה מבוססת על בינה מלאכותית יוצרת, אלא משתמשת ב"למידת מכונה מסורתית" כדי להפחית טשטוש ורעש כמו גם חידוד התמונה. למרות שזהו עיבוד ללא שינוי בתמונה – עדיין מדובר בבינה מלאכותית מסוג כלשהו המשמשת לשינוי סרטונים.
היוטיובר רט שול החל לחקור מה קורה לסרטונים שלו לאחר שדן בנושא עם יוצר אחר. הוא השתכנע במהרה שיוטיוב מיישמת עיבוד וידיאו של בינה מלאכותית מבלי להודיע לאף אחד – הוא מכנה זאת "שדרוג", אם כי ריצ'י מגוגל טוען שזו לא טכנולוגיית שדרוג מבחינה טכנית.
בלי קשר לאיך תקראו לזה, גוגל נאלצה לבסוף להודות שהיא משנה סרטונים כחלק מניסוי. לא ברור האם בדיקה זו הופכת לחלק רשמי מתהליך ההעלאה של יוטיוב, וגם לא ידוע אם שיפור בינה מלאכותית יהיה אופציונלי עבור יוצרים.
ייתכן שחלק מהצופים המזדמנים בסופו של דבר יאהבו את הסרטונים המשופרים של גוגל באמצעות בינה מלאכותית, אך יוצרי הסרטונים מוטרדים, כמובן. מלבד השאלה האם הסרטונים המשופרים נראים טוב יותר (אולי), גוגל מבצעת את השינויים הללו מבלי לספר לאיש. החברה אומרת שהיא מעוניינת במשוב מהצופים והיוצרים כדי "לשנות ולשפר" את תכונות השדרוג. עם זאת, החברה צריכה לקבל הסכמה.
כאשר גוגל הכריזה על טלפוני ה-Pixel 10, היא ציינה כי ניתן לבצע שיפורים אוטומטיים של בינה מלאכותית בתמונות. הצוות האמין שחשוב להיות שקופים לגבי זה, ולכן ה-Pixel 10 שילב תיוג C2PA. התמונות שמצלמים במכשיר יכולות להיות מתויגות אוטומטית ככאלה שנערכו באמצעות בינה מלאכותית, כדי לוודא שידוע שהן לא ייצוג מדויק של המציאות. אבל סרטוני יוטיוב? נראה שהחברה פחות מודאגת מזה.
למרות שגוגל לא רוצה להודות בכך, יש תגובת נגד מצד המשתמשים נגד תוכני בינה מלאכותית. אם יש אפילו רמז לכך שיוצר השתמש בבינה מלאכותית – תגיע מיד תגובה, כנראה זועמת, של יוצרים וצופים. על ידי יישום של עריכת בינה מלאכותית (או איך שגוגל תרצה לקרוא לזה), החברה עלולה לחשוף יוצרים לבדיקה בלתי הוגנת ולפוטנציאל של פגיעה במוניטין שלהם בשל שינוי התוכן שאיש לא היה מודע לו בעבר.











תגובות
(0)