"אין שגרה אצל המנמ"ר.ית – הם בחירום כל הזמן"

אילה חכים, עד באחרונה סמנכ"לית מערכות מידע בבנק מזרחי טפחות, הסבירה על כך, וסיפרה מה היא ואנשיה ב-IT של הבנק עשו באירועי החירום האחרונים

אילה חכים, עד באחרונה סמנכ"לית מערכות המידע של בנק מזרחי טפחות.

"בכל רגע נתון ב-48 השנים האחרונות לא ישנתי שינה עמוקה, שבה העיניים והאוזניים שלי היו סגורות. גם כשאנחנו ישנות – אנחנו ערות. בשנים האחרונות עברנו כמה מקרי חירום במדינה, דוגמת מגפת הקורונה, אבל איש לא הכין אותנו לקראת ה-7 באוקטובר. ואז באה המלחמה מול איראן. במצבים שכאלה נכנסים הרבה רכיבי חירום, ואז אנחנו חווים בדיוק מה שחווינו קודם – רק על סטרואידים. תפקידו.ה של המנמ"ר.ית הוא להיות בחירום כל הזמן, בכל דקה. הם לא נמצאים ברגיעה אף פעם", כך אמרה אילה חכים, עד באחרונה סמנכ"לית מערכות המידע של בנק מזרחי טפחות.

חכים דיברה במפגש של WIT – פורום נשים וטכנולוגיה מבית אנשים ומחשבים. המפגש נערך אתמול (א') במשרדי מטריקס בכפר סבא, ונושאו היה "נשים מגינות בעורף ולוחמות בחזית: חדשנות, חוסן והשפעה". את האירוע פתחו גילי שלזינגר, מנכ"לית וואן דיגיטל, ונטלי גבאי, סמנכ"לית האירועים, השיווק והמכירות של אנשים ומחשבים. מוטי גוטמן, מנכ"ל מטריקס, בירך את משתתפות הפורום.

חכים מונתה למנמ"רית מזרחי טפחות ב-2013. היה זה תפקידה היחידי במגזר האזרחי, שאליו היא הגיעה לאחר שפרשה מצה"ל, כשכבר עברה את גיל הפרישה מהצבא. חכים שברה תקרת זכוכית בצה"ל: היא הייתה המפקדת השלישית של לוט"ם, והייתה האישה הראשונה שהגיעה לדרגת תא"ל במערך המחשוב הצה"לי, והשלישית בדרגה זו בצה"ל בכלל. לפני היותה מפקדת לוט"ם, היא שימשה כמפקדת ממר"ם ומפקדת יחידת המחשבים של אגף המודיעין, יחל"ם. באחרונה פרשה חכים, מנכ"לית iteam – זרוע המחשוב של בנק מזרחי טפחות, מתפקידה. היא נותרה לעבוד בבנק פרק זמן קצר נוסף, לטובת משימות מיוחדות ופרויקטים שהוטלו עליה על ידי ההנהלה.

"תפקיד המנמ"ר.ית 'חירומי' בהגדרתו"

לדברי חכים, "תפקיד המנמ"ר.ית 'חירומי' בהגדרתו. הוא.היא לא מצוי.ה ברגיעה, אלא עסוק.ה בכל עת באותן הדילמות: כמה להשקיע בשמירה על יציבות המערכות מול הצורך והרצון לבצע שינויים; איך וכמה להשקיע בביזנס מול מיקוד בתשתיות; ומתי לתעדף את הגנת הסייבר, למול הרצון לחשוף כמה שיותר עולמות תוכן באינטרנט. לכן, תהליך ניהול הסיכונים הוא מרכזי וחשוב בתפקידו.ה. יש לעשותו באופן מושכל ולזכור שיש לנהל את הסיכונים גם מול ההזדמנויות".

"יציבות המערכות שלובה באתגר של זמינות שלהן", ציינה חכים. "זהו היבט קריטי: לכולם – לציבור הלקוחות וכן להנהלה – יש אפס סובלנות לתקלות ולנפילות".

היא אמרה כי "למערכת הבנקאית יש חשיבות בכל זמן, והחשיבות שלה גדלה בעת חירום. מערכת בנקאית-כספית היא חלק מה-DNA של מדינה, היא סמל של השלטון. בנוסף, לרגולטורים יש הרבה דרישות, ויש למלא אחריהן תוך המשך ההקפדה על יציבות המערכות".

מה עשו אנשי ה-IT של בנק מזרחי טפחות באירוע החירום?

"בכל יום", הסבירה חכים, "המנמ"ר נדרש לבחור חמישה-שישה נושאים שהם קריטיים, והדבר נכון עוד יותר בחירום. קוהרנטיות ושידור ברור של מסרים הם החשובים ביותר. לאחר שנכנסנו לאירוע חירום בבנק מזרחי טפחות, אנשיי ואני פעלנו בשני כיוונים: האחד – הכפלת משמרות של כל מי שפועל בעולמות הניטור של הסייבר ושל המערכות התפעוליות. הדבר השני היה להקפיא את השינויים: החלטנו שהמבט קדימה מופנה רק עד השבוע הקרוב". כך, אמרה, "כולם הבינו את המסרים, הפנימו את חשיבות הנושא של יציבות המערכות – זו משימת העל. או אז, כולם נרגעו ולא שאלו שאלות".

עוד היא אמרה כי "ישראל מהווה יעד עקבי למתקפות בסייבר, והמערכת הפיננסית חווה חלק נכבד מהן, מפה ועד להודעה חדשה. לכן נדרשת תשומת לב מוגברת – ויש לתקשר נושא חשוב זה גם פנימה, לעובדים והמשתמשים. התחלנו להגביל הרשאות, במסגרת הגדלת החוסן בסייבר. בנינו שגרות עבודה, שכללו תכנון קדימה בבקרים וסיכומים אחורה בערבים. שיחות אלה שידרו מסר מרגיע מעלה ומטה בארגון, והרוגע חלחל גם מעבר לכך: הארגון שידר רוגע כלפי חוץ".

"אני מקפידה על דוגמה אישית", ציינה חכים. "הייתי מגיעה ראשונה למשרד ויוצאת אחרונה. בחירום, האנשים צריכים אותי, במובנים מסוימים יותר ממה שאני נדרשת להם. סיפקנו כתף תומכת ואוזן קשבת לכל מי שהיה לו.ה קשה. הענקנו מסגרת עבודה גמישה, שבה העובדים הגיעו למשרד כשיכלו, והסברנו את הרציונל לכך. במקביל, העובדים עבדו מרחוק כשהדבר נדרש. המסגרת הזו שמרה על שפיות העובדים, לפי דבריהם".

לסיכום היא אמרה כי "אנחנו בונים את הדור שאחרינו. זו זכות שלנו, וככל שנעשה זאת יותר ויותר טוב – כך ההיי-טק הישראלי ישגשג ויעשה טוב יותר".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה

    לא מכיר אותה אישית. אבל להגיע ראשון ולצאת אחרון זו דוגמה ישראלית רעה מאוד. לא בדקנו יותר טוב. לא זיהינו שעובדים הרבה שעות עושים יותר טעויות. פשוט עבדנו יותר. אז מנמרים יקרים. לעבוד יותר שעות מראה לעובדים הטובים שעבודה טובה חשובה פחות מזמינות גבוהה. וכך מקדמים את העובדים הזמינים ולא העובדים היסודיים.

    1. איציק

      מילים כמו חול ואין מה לאכול. אז מה בדיוק עשיתם? דיברתם דיבורים?

  2. ועד חטל, הסוף

    בקרוב... ועד מנהלי מחלקה בחטיבת הטכנולגיה. שלושה מנהלי מחלקה, אפשר לסגור את הועד.... 1.הסכמה לשינוי מנגנון פיטורים - השמועה אומרת, לפי אחד ממנהלי המחלקה שרץ לוועד שעובד אחד מכל מחלקה בשנה מועמד לפיטורים. 2.תוספת שכר שיקלית ויציאה מנוסחת הצמדה. 3.מעבר ללוד לפי הצעת ההנהלה ללא מענה למי שהדרך מתארכת לו. אחד מהם אפילו מספר שדיבר עם המנכל משה לארי והציע לו להקים ועד מנהלים של מנהלי מחלקות ומדורים ומעבר לחוזים אישיים. אחד אחר מספר שהוא רוצה לקחת מתוספות השכר של 2022 חלק מהכסף ולעשות תיקוני שכר לעובדי איגוד (שנכנסו רק ב2023 בכלל...) השמועה אומרת שההנהלה הראתה לשניים מהם את הסכם הטיוטה שמוכן לחתימה. המנכלית לשעבר מחכה שהועד "הנכון" יבחר ותהיה חתימה עד ה30.9.

אירועים קרובים