גרטנר: "החוב העולמי" בתחום המיחשוב הגיע ל-500 מיליארד דולרים; עשוי לעלות לטריליון
כדי לשדרג את כל היישומים לגרסאות העדכניות, נדרשים התאגידים לבצע רשימה ארוכה של משימות תחזוקה, ובכלל זה שדרוג של ציוד חומרה ורכישה של חבילות תוכנה מתקדמות ● את העלות הכוללת של המשימות שנדחו מגדירה גרטנר כ-"חוב המיחשוב" ולדברי אנדי קייט, סגן נשיא ועמית בחברת גרטנר, "הבעיה הסמויה מן העין מחריפה מדי שנה, ועם כל שנה שחולפת קשה יותר להתמודד עמה"
כדי לשדרג את כל היישומים לגרסאות העדכניות, נדרשים התאגידים לבצע רשימה ארוכה של משימות תחזוקה, ובכלל זה שדרוג של ציוד חומרה ורכישה של חבילות תוכנה מתקדמות. את העלות הכוללת של המשימות שנדחו מגדירה חברת גרטנר (Gartner) כ-"חוב המיחשוב".
בתום עשור שנים של קיצוצים בתקציבי המיחשוב, יסתכם בשנת 2010 החוב העולמי בתחום המיחשוב ב- 500 מיליארד דולרים – על פי דוח שפרסמה חברת המחקר גרטנר. עד שנת 2015 עלול החוב להגיע לטריליון דולרים, מזהירה החברה. "הבעיה הסמויה מן העין מחריפה מדי שנה, ועם כל שנה שחולפת קשה יותר להתמודד עמה", על פי אנדי קייט, סגן נשיא ועמית בחברת גרטנר.
כאשר מנהלי מיחשוב נאלצים להסתפק בתקציב מקוצץ בהשוואה לשנים קודמות, הם נוטים להפנות את התקציב לפעילות שוטפת ולדחות פרויקטים פחות בוערים. דחיית המשימות בשנה או שנתיים אינה מסכנת בהכרח את החברה, אך אם מנהלי המיחשוב לא מנהלים מעקב אחר מצאי היישומים או בודקים את מערך היישומים באופן קבוע, עלולה להתפתח פצצת זמן.
"בעקבות הקיצוצים בתקציב נפגעו בעיקר משימות התחזוקה – שדרוגים שנועדו לעדכן את מערך היישומים ולהבטיח תמיכה מלאה", ציין קייט. החלטה מודעת שלא לשדרג את היישומים יוצרת חוב פוטנציאלי, שבשלב מסוים יהיה צורך להתמודד עמו. מלבד זאת, השקעה בפרויקטים חדשים להוספת תפקודים מבלי לשדרג יישומים ישנים מגדילה את החוב, משום שמחלקות המיחשוב חייבות להשלים את הליך השדרוג מבלי לפגוע בתפקודים החדשים.
שנים ארוכות של דחיית שדרוגים, בעקבות המיתון הכלכלי, פגעו פגיעה קשה במחזורי התחזוקה, דבר שמגביר מאוד את הסיכונים העסקיים, במיוחד בתחומים שבהם פיתחו הארגונים תלות מוחלטת ביישומים מסוימים, דוגמת דואר אלקטרוני, תוכנות לניהול כספים ואפילו מערכת הטלפונים.
המערכות ממשיכות אמנם לפעול, והעובדים ממשיכים לבצע את עבודתם, אך המצב של היישומים עצמם אינו אופטימלי אם לא מעדכנים אותם באופן קבוע, לא מתקינים את כל טלאי האבטחה ולא משדרגים לגרסאות מתקדמות שכוללות תפקודים נוספים. במשך הזמן עלולה המערכת להתיישן או להתקלקל, וההשלכות עלולות להיות קשות.
קייט מודה אמנם כי "חוב המיחשוב" לא ישולם אף פעם במלואו, אפילו במצב כלכלי איתן, משום שבמחלקות המיחשוב חייבים לפעול לפי סדר עדיפויות ומשום כך חלק מהיישומים משודרגים וחלק מהיישומים 'מוזנחים'. אולם, לדברי קייט, "היקף הבעיה גדול מאי פעם".











תגובות
(0)