"לגעת בתלמידי החינוך המיוחד ולא לאבדם, גם עם הלמידה המתוקשבת"

בבית הספר תפנית בבית שמש לומדים תלמידים שנפלטו ממסגרות חינוך מיוחד אחרות ● אורנה מועלם, המנהלת, מספרת בפודקאסט אנשים ומחשבים כיצד מערכות התקשוב מסייעות לממש את המטרה המרכזית: להציל את בני הנוער ולהיות אתם בכל מקום, גם בעידן הווירטואלי

אורנה מועלם, מנהלת בית הספר תפנית לחינוך מיוחד. צילום פרטי

בית הספר תפנית לחינוך מיוחד בבית שמש הוקם לפני שבע שנים על ידי המנהלת הנוכחית, אורנה מועלם – בעלת ותק של 20 שנה במערכת החינוך, מתוכן שנים רבות במסגרות של חינוך מיוחד. בתפנית לומדים תלמידים מגיל חטיבת הביניים ועד י"ב. מדובר בבני נוער שבית הספר הזה הוא המקום האחרון שבו ניתן להציל אותם ולהחזירם למסלול חיים רגיל.

תפנית מאופיין בתלמידים עם הפרעות קשב ובעיות התנהגות, שנפלטו ממסגרות החינוך המיוחד האחרות. מועלם מספרת בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים שבתחילת הדרך, הצוותים שלה והיא עצמה היו הולכים להביא אותם מהבתים, כי הם לא רצו לבוא לבית הספר, בעיקר מפני שהם איבדו אמון במערכות השונות.

בראיון מרגש, כחלק מסדרת הפודקאסטים לפתיחת שנת הלימודים, מדברת מועלם על ההיערכות של בית הספר לשנה מאתגרת זו, שצריכה לשלב לימודים פיזיים עם למידה מרחוק. "האתגר הוא לא לאבד את התלמידים. במסגרות האלה, לא מקצועות הלימוד הם הדבר החשוב ביותר, אלא הקשר האישי עם כל תלמיד, לגעת בכל ילד וילד. בלי זה, אין סיכוי להצליח", היא אומרת.

יש לציין שתפנית הוא בית ספר רב תחומי, שהתלמידים בו משלבים לימודים עיוניים, לימודי מקצועות והשתלבות בקהילה, שמועלם רואה בה "חלק מרכזי בשילובם בחיים הנורמטיביים ולמעשה, בהצלתם". לכן, מועלם לא מסתירה את גאוותה על כך שארבעה מתוך שישה בוגרי בית הספר מתגייסים בקרוב לצה"ל.

מעבר מהיר ללימוד בזום

הקורונה לא הפתיעה את מועלם ואת צוות המורים שלה. "עם תחילת הסגר התגייסנו כולנו למשימה ללמד בזום", היא מציינת. "מאחר שאנחנו עובדים כבר שנים עם מולטימדיה וכל המורים אצלנו התנסו בזום עוד לפני הקורונה, היה לנו הרבה קל". לדבריה, הלמידה המקוונת נחלה הצלחה בבית הספר תפנית והתלמידים התחברו אליה בקצב שלהם, "עד כדי כך שמורים שלנו קיימו שיעורים ב-22:00".

הטיפול המסור בתלמידים קיבל חיזוק לפני כשנתיים, כאשר בית הספר הצטרף לפרויקט מחשב לכל מורה, שמובילה קרן אתנה. מועלם מספרת כי "למורים זה עוזר מאוד, הם מבצעים בעזרת המחשבים את כל התוכניות האישיות וההתנהגותיות לכל תלמיד, ונעזרים בכלי הלמידה שהאייפדים מציעים. גם לתלמידים זה חשוב – הם הרבה יותר ממוקדים, מבינים מה צריך לעשות, מתחברים לאפליקציות לימוד חינמיות ומאוד מרוצים".

מה באשר לשנת הלימודים הנוכחית? לדברי מועלם, בית הספר ערוך הן ללמידה הפרונטלית והן ללמידה מתוקשבת, מבתי התלמידים והמורים. "נערכנו גם למצב שבו, כמו שמצוין במתווה של משרד החינוך, כל תלמידי החינוך המיוחד מגיעים בכל יום לבית הספר, בלמידה מלאה. אבל נערכנו גם למצב שבו נצטרך לסגור את השערים ולבצע את הלמידה מרחוק. נבצע בחודש הראשון תרגילי היערכות למלחמה בקורונה. יש אתגרים בחשיפת התלמידים והמורים לזום ובהתחברות שלהם למערכת, שאותם למדנו מהפעם הקודמת, ונפעל על מנת לצלוח אותם", היא אומרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים