הענן שיחסל את החובות לספקים
החוב הענק של תעשיית ה-IT לספקי התוכנה, שעשוי על פי גרטנר להגיע לטריליון דולרים בתוך חמש שנים, הוא "חוב טכני" שבמרבית המקרים נוצר על ידי הארגונים במודע ● הספקים, מצידם, נהנים וצוחקים כל הדרך אל הבנק, כאשר הם מגישים ללקוחות את עלויות האיחור ● אחד הפתרונות שיכולים לחלץ את הלקוחות ממצבים אלו הוא מודל ה-SaaS וקרוב משפחתו - מיחשוב הענן
חברת המחקר גרטנר (Gartner) שחררה בתחילת השבוע דו"ח המפרט את החוב של תעשיית ה-IT ומשקף את רשימת השדרוגים שחברות יצטרכו לשלם תמורתם לספקי התוכנה. על פי גרטנר, החוב העולמי של תעשיית ה-IT יסתכם השנה ב-500 מיליארד דולרים ועד 2015 עלול החוב להגיע לטריליון דולרים. אלו הם מספרים מפחידים אפילו במונחים של כלכלה עולמית גלובלית ובהתחשב במיתון שזה עתה יצאנו, הסיכויים שסכומים אלו יגויסו אינם גדולים. אמנם הסיבה הישירה לחוב הענק הזה היא מדיניות הקיצוצים שהנהלות ארגונים השיתו על אגפי ה-IT, אולם היא אינה הסיבה היחידה.
המחקר משתמש במושג מוכר בעולם התוכנה הארגוני: "חוב טכני". המדובר במושג שהוטבע בשנת 1992, ונועד להסביר את תופעת קיצורי דרך, קרי הבטחות לא ממומשות וטעויות בפיתוח ויישום תוכנות ארגוניות. פעמים רבות מגיע ספק לשעת הדד-ליין, אך כדי להימנע ממצבים של אי-עמידה בלוחות הזמנים, הצוותים מוצאים קיצורי דרך כדי לזרז את העלייה לאוויר כדי שתהיה כאן ועכשיו. ה-"מכה המהירה" הזו מובילה בהמשך להוצאות שנגרמות כתוצאה מהנזק. להוצאות אלו קוראים חובות טכניים.
התיאוריה אומרת שאם חברות תדלגנה על שדרוג מעת לעת, הן תוכלנה לכאורה לחסוך כסף, אולם בפועל הן יוצרות חוב טכני, שלא לדבר על סיכוני אבטחה מהותיים שעלולים להיגרם לארגון כתוצאה מאי-עדכון.
דרך אחרת להסתכל על העניין היא כמובן מהזווית של ספקי התוכנה כלפי הלקוחות שלהם. אחרי הכל, הם חיים מהם – וגם אם הארגון יוצר את החוב הטכני, זה עדיין מקור הכנסה לספקים, כך שהם נהנים משני הכיוונים. אבל מאחר והספקים אינם מעוניינים לחכות ללקוחות בפינה ולאפשר להם לבצע טעויות טקטיות.
אבל יש גם דרך אחרת: כאן נכנס לתמונה מודל ה-SaaS. בטרם יישום תוכנה ארגונית, חייב כל ארגון לקחת בחשבון את המודל הזה, שהוא קרוב משפחה מדרגה ראשונה של מיחשוב הענן. ה-SaaS מספק סוגים שונים של אפליקציות שמממנות את שוק התוכנה העולמי, ויתכן שיצור גם תקדים בכל מה שקשור לחוב הטכני. באמצעות שימוש נרחב יותר ב-SaaS, אפשר יהיה לבצע שדרוגים בזמן אמת מבלי ליצור חובות טכניים. במקביל, העלויות הרבה יותר נמוכות.
יכול מאוד להיות שנתגלה כאן יתרון נוסף במעבר למודל הענן – שחרור הארגון מחובות טכניים עתידיים. חומר למחשבה.











תגובות
(0)