אנליטיקה עכשיו

כלי BI נמצאים כיום בכל ארגון ● הם מייצגים את ליבת העשייה של ארגון ממוצע, שפועל באין סוף זירות כאשר הבידול היחידי שיש בין פירמות הוא השירות והרצון לשמר את הלקוח ● כדי לשמר את הלקוח צריך הרבה מאוד מידע מסוגים שונים וממקורות שונים בזמן אמת ● המנהלים צריכים לדעת לנתח אותו ולהפיק ממנו את הערך המוסף הגבוה ביותר, שיוכל לאפשר לנציג השירות להתמודד טוב יותר מול לקוח כועס

כנס ה-BI השנתי שנערך היום (ד') במרכז הכנסים אווניו המחיש שוב שלא נס ליחו של התחום, אלא שהוא הופך אט אט לאחד הדברים הקריטיים ביותר שהמנמ"ר צריך לטפל בו. עם השנים למד המנמ"ר שה-BI הוא ידידו הטוב ביותר ומסייע לו לחדור לקומת ההנהלה הבצורה ולקבל שם מקום של כבוד, כחלק מהצוות המוביל של הארגון.

קחו למשל את בזק בינלאומי, שהוגדרה בכנס כאחד הארגונים שמובילים ביישום BI, או את ישראכרט או ביטוח ישיר. עבור נציגי המכירות ואנשי השירות שלהם ה-BI הוא כמעט סם חיים. ספק אם רבים מהם יודעים את המשמעות הטכנולוגית של ה-BI, אבל כשהם מגיעים בבוקר לעבודה והם פותחים את המחשב, אם המסך הראשי לא מוביל אותם למערכות שמספקות להם מידע חם, אקטואלי, הם מיד יציפו את דסק השירות של אגף מערכות המידע בקריאות שירות. וזה אולי היופי שבנושא זה. ה-BI הוא היישום האופטימאלי שבין הביזנס, העובדים, והמנהלים לבין הטכנולוגיה. או בשפתו הציורית של רונן זרצקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט, "מתודולוגיה לפני טכנולוגיה".

כידוע, ה-BI לא נולד אתמול ולא שלשום. בשנים האחרונות, כמעט לא נותרו חברות עצמאיות שעוסקות ב-BI. בישראל השוק די דינמי, ובשנת 2009 הוא הסתכם ב-130 מיליון דולרים, כאשר חצי מההכנסות מגיעות מפתרונות ויישומים.

במשך שנים רבות חסה תחום ה-BI בצילם של ה-ERP או ה-CRM. כלי ה-BI מספקים את היכולת להפיק דו"חות סטטיסטיים חשובים מאוד, שיסייעו לאפיין את הלקוחות של העסק. לא צריך לזלזל בזה. ה-BI הפך לאחד הממשקים הראשונים שחיברו בין המנכ"ל או נשיא החברה לעולם מערכות המידע. מדובר באוכלוסיה ששימוש במחשב היה רחוק ממנה כמרחק בין מזרח למערב, אבל בתוך כמה שנים לא היה מנהל אחד שהיה מוכן לוותר על מערכת מחוונים מקוונת שהוצבה בלשכתו, עם קוביות בצבעים אדום, ירוק וצהוב. הדינמיות של התחלפות הצבעים הכניסה אדרנלין לא רק ללשכת המנכ"ל אלא לארגון כולו. בזכות מערכות אלו עלתה קרנו של המנמ"ר בקרב חברי ההנהלה והביקוש למוצרי ה-BI הרקיע שחקים.

אבל כמו כל דבר, גם ה-BI הפך מחדשני לסטנדרטי ולמובן מאליו, עד שקרו כמה תהליכים בעולם, ביניהם משברים כלכליים ושינויים טכנולוגיים. הנסיבות יצרו מציאות חדשה: מנהלים רוצים לא רק לקבל את המידע, אלא גם להבין אותו טוב יותר. הם רוצים שהמידע יסייע להם לעשות שני דברים: לממש את האסטרטגיה הארגונית המלאה ולייעל את הארגון. חיסכון וייעול הם הבאזזים החמים ביותר כיום, אחרי המשבר הכלכלי שפקד אותנו.

לרצון הזה של המנהלים קוראים אנליטיקה. אפשר לומר שזה הדבר הבא בעולם ה-BI ומרבית ההרצאות של הדוברים בכנס התייחסו לכך. רז הייפרמן, סמנכ"ל מערכות המידע של ביטוח ישיר, שהיה הדובר הראשי בכנס, הגדיר זאת בצורה חד משמעית: ארגון צריך לבצע פעולות אנליטיות להבנה טובה יותר של המידע והידע הארגוני, לא רק כדי לדעת יותר – אלא כדי לשרת טוב יותר את הלקוח.
שאלת מיליון הדולר בכל ארגון היא לדעת בזמן אמת מה טוב ללקוח, ממה הוא מרוצה, ממה הוא לא מרוצה ואיך אפשר לספק אותו רגע לפני שהוא נוטש. האנליטיקה, היכולת לאסוף מידע מכל מיני מקורות ולהביא אותו בצורה מעובדת כך שכולם יבינו אותו, היא שם המשחק האמיתי, ובזה משקיעים כולם את האנרגיות.

מרבית החברות שהופיעו בכנס השתדלו לשכנע שלהן יש את הפתרון הנכון, והיו גם מרצים שביקשו לחזור לרגע לפרופורציות, כמו שרון הר עוז מחברת מיה מחשבים, המייצגת את סאס (SAS). הר עוז אמרה כי החברות מוציאות מוצרים יפים לשוק, יודעות למכור נהדר ומצליחות לשכנע את הלקוח שאכן הוא קנה כלי BI עם יכולות אנליטיות, גם אם זה לא המצב. לגרסת הר עוז, מרבית הארגונים לא מקבלים כלים אמיתיים של אנליטיקה גם אם זה כלול בתפריט של המוצר. וזה מתחבר למה שאמרה מנחת הכנס ומובילת התכנים שלו, פלורה לוין, כי יש ארגונים רבים, רבים מדי לטעמם של העוסקים בתחום, שעדיין לא נגמלו מהאקסל. אפשר לומר שחלק גדול מהיצרנים כבר השלימו עם העובדה שבדור הזה של משתמשים האקסל עוד ילווה אותנו שנים רבות ועכשיו ממציאים פתרונות שיודעים לשלב בין האקסל לאנליטיקה.

שורה תחתונה: כלי BI נמצאים כיום בכל ארגון. הם מייצגים את ליבת העשייה של ארגון ממוצע, שפועל באין סוף זירות כאשר הבידול היחידי שיש בין פירמות הוא השירות והרצון לשמר את הלקוח. כדי לשמר את הלקוח צריך הרבה מאוד מידע מסוגים שונים וממקורות שונים בזמן אמת. את המידע הזה צורכים בכל יום יותר ויותר אנשים בארגון ומנהלים צריכים לדעת לנתח אותו ולהפיק ממנו את הערך המוסף הגבוה ביותר, שיוכל לאפשר לנציג השירות להתמודד טוב יותר מול לקוח כועס. העוסקים בתחום ה-BI, כמו הדוברים בכנס, עסוקים לא רק במכירת הפתרונות והרישיונות אלא גם ביחסי ציבור כדי להבהיר שה-BI שאתם מכירים זה לא ה-BI שקיים היום, וכדאי לכם מאוד להתעניין וליישם חלקים ממנו. זה לא מסובך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים