גבולותיה החדשים של החדשנות
מאות מבכירי ה-IT הישראלי יצאו כמיטב המסורת לסוף שבוע ארוך ששילב בין דיונים מקצועיים להנאה וטיולים ● אחד מרגעי השיא של המפגש, היה הרצאתה של מרי מסליו - אנליסטית בכירה בגרטנר, שהסבירה למנמ"רים היכן למצוא את החדשנות בארגונם
זה כבר הפך למסורת. פעם בשנה, באותו התאריך כמעט, מפנים מאות מנמ"רים ומנכ"לים בכירים את יומנם, ויוצאים לסוף שבוע ארוך באחת ממדינות הים התיכון, כדי לקיים מפגש מקצועי וחברי ובעיקר כדי לדון בנושאים החמים ביותר שעל סדר היום של ענף ה-IT.
המפגש הראשון נערך בחופי סיני, עוד בימים שבהם עוד לא היו "התראות חמות" חדשות לבקרים. בשנים שלאחר מכן התקיימו מפגשי בכירים דומים בקפריסין ובטורקיה. בשנה שעברה נפגשו בכירי ה-IT בעיר ורנה שבבולגריה, והשנה הרחיקו המנמ"רים והמנכ"לים עד לברצלונה היפה שבספרד.
כ-300 מנמ"רים, מנכ"לים ובכירים מחברות ה-IT, לקחו חלק במפגש שהחל ביום ה' וננעל אמש (א') בעיירה לורט דה מר – אחת משורה של עיירות המאכלסות את רצועת החוף קוסטה ברווה, כ-60 ק"מ צפונית לברצלונה, הבירה הרשמית של קטלוניה – קהילה אוטונומית בחלק הצפון-מזרחי של ספרד.
השילוב בין הרצאות, דיונים סביב שולחנות עגולים וטיולים משותפים, הפך כבר מזמן למודל מנצח. את הטיפ המרכזי למשתתפים סיפקה השנה מרי מסליו – אנליסטית בכירה בגרטנר (Gartner) אירופה, שהגיעה במיוחד לכנס. היא הלהיבה את המנמ"רים והמנכ"לים בהרצאה מאלפת שעסקה בין היתר בגבולות החדשים של הערך "חדשנות". האנליסטית הסבירה, כי היא יוצאת מתוך נקודת הנחה, המגובה במחקרים שונים, לפיה כולם מדברים על חדשנות, כולם חושבים שהיא נחוצה – אבל בפועל לא תמצאו את החדשנות בשורה ארוכה של ארגונים. מדוע? כי חדשנות נתפסת כשם נרדף למהפכה. כאשר היא צפה במעגלים שונים של דרגי הנהלה היא נתקלת בגישה שיפוטית מצד בעלי תפקידים שונים, שחיים תחת קוד פעולה שגוי לדעתה: הם מצפים שחדשנות תישא רעיון מהפכני שישנה סדרי עולם או לכל פחות את הארגון שלהם מהקצה אל הקצה.
בהינתן העובדה שמספר הרעיונות שמגלמים מהפכה של ממש הוא קטן מאוד, נוצר מצב שבו החדשנות נעצרת בכניסה למרבית ארגונים אלו על לא עוול בכפה. אנשי דרגי הביניים והמנהלים שמעליהם מפחדים מהחדשנות, בעיקר כי הם לא יודעים איך "לאכול" אותה. לכן, לא קשה לנחש שהחדשנות בתהליכים עסקיים לא מיצתה את עצמה.
גרטנר, אמרה מסליו, קוראת למנמ"רים לקחת את הפיקוד על הובלת החדשנות לארגון ולא לפחד. לדבריה, החדשנות מצויה בשטח – אצל העובדים שעומדים ליד קווי הייצור, אלו שיודעים הכי טוב איך הארגון עובד. על פי גרטנר, הם אלו שגם יודעים בדיוק מה צריך לשפר בארגון. יש להם רעיונות בשפע, וארגונים שידעו להקשיב להם, יראו תוצאות במהרה.
היא ציינה, עם זאת, כי במרבית הארגונים החדשניים בפוטנציה, שומרים העובדים את הרעיונות לעצמם, כי הם פשוט מפחדים. הם יודעים שלערער את מערכת היחסים עם הבוסים הוא עניין שעשוי לעשות יותר נזק מאשר תועלת.
מסליו קוראת למנמ"רים ליטול מיד את היוזמה בטרם מישהו אחר יעשה זאת. נטילת היוזמה, הסבירה, פירושה לחפש את החדשנים, לעודד אותם לייצר רעיונות ולאפשר להם לטפח את החדשנות. בפועל, הכוונה היא לאפשר להם לבצע תהליך או לשנות משהו בארגון – שינוי שיוכיח את עצמו. החדשנות, אמרה, היא הגרעין שממנו נובעים אחר כך התוכניות והביצועים.
לדבריה, BI, מיחשוב ענן ורשתות חברתיות נולדו כולם מרעיונות מקוריים שהועלו על ידי אנשים שמכירים תהליכים מסוימים. פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google), אמרה, הן דוגמאות קלאסיות לחדשנות.
השורה התחתונה: גרטנר העניקה למנמ"רים טיפ חשוב להמשך החיים המקצועיים שלהם. על פי המומחים של חברת המחקר, אם אתם רוצים להמשיך להיות רלבנטיים, וחשוב לכם שהארגון בו אתם עובדים ימשיך להיות בחזית – הפשילו שרוולים וצאו לשמוע את העובדים שלכם. הם הרי אלה שיודעים הכי טוב מה צריך הארגון כדי להיות מספר צעדים לפני המתחרים. בהצלחה.











תגובות
(0)