למידה מרחוק: שוב שכחו את המורה בבית…

למורים אין מחשב אישי לצרכי למידה מרחוק - האם הם צריכים לקחת מחשב מילדיהם על מנת לקיים את עבודתם? אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, קורא להפסיק את הזלזול בתפקיד של המורה

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: יח"צ

בוויכוח הנוכחי בסוגיית המורים ועולם ההוראה, הטונים עולים במיוחד. ע"ע ה-"קרב" ששודר אתמול (א') בחדשות ערוץ 12, שבו מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, התראיינה ליונית לוי וקרן מרציאנו, שהמטירו עליה שאלות בצורה לא ממש ידידותית, ופרופ' גבי ברבש הצטרף אליהן. ההורים זועמים על המורים, שלא נענים לדרישות של משרד האוצר ללמד גם בחופש הגדול. לזה מצטרף הניסיון הבעייתי שהיה עד כה במשבר הנוכחי בלמידה מרחוק. בקיצור, שוב המורים על הכוונת. אלא שלפני ש-"יורים" על אנשי ההוראה, כדאי לדעת שאין למורים את הכלים המתאימים להמיר בבת אחת את הלמידה הפרונטלית ללמידה מרחוק.

שר החינוך, הרב רפי פרץ, ציין בישיבת הממשלה האחרונה, שהתקיימה ביום ה' ודנה באסטרטגיית היציאה מהמשבר, של-130 אלף תלמידים אין מחשב בבית ושכדי להשלים את הפער נדרשים 50 מיליון שקלים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסכים ואמר: "הזדמנות טובה לתקן את הפער הזה". אבל מה עם המורים?

למי צריך לדאוג קודם?

אני חושב ומאמין שיש לדאוג שלכל ילד בישראל יהיה מחשב בביתו וזו חובתנו המוסרית, אבל קודם לכן, יש לדאוג שלכל מורה בישראל יהיה מחשב אישי מטעם מקום העבודה שלו, בעיקר אם מצפים ממנו ללמד ולעבוד מהבית. הנתונים מצביעים על כך של-80% מהמורים, 130 אלף איש ואישה, אין מחשב אישי לעבודה מהבית, שעה שדורשים מהם לתת פתרונות לשני מיליון תלמידים – ובאופן מידי. לעומת זאת, ל-80% מהתלמידים, 1.6 מיליון ילדים.ות ובני.בנות נוער, יש בבית מחשב ללמידה. כלומר, משרד החינוך מצפה מהמורים, שיש לזכור שכמו ההורים, גם להם יש ילדים, לקיים למידה מקוונת מרחוק עם תלמידיהם, מבלי שניתנים להם הכלים הבסיסיים – מחשבים ומצלמות – כדי לעשות זאת.

האם שר החינוך וחברי הממשלה לא חושבים שיש לצייד את המורים במחשבים אישיים על מנת שיוכלו ללמד מרחוק לפחות 80% משני מיליון התלמידים הספונים בבתיהם? כיצד הם מצפים מהמורות והמורים לקיים את תפקידם? האם המורות והמורים צריכים לקחת מחשב מילדיהם כדי לקיים את עבודתם?

למידה מרחוק זה טוב, אם יש את הכלים המתאימים לכך. אילוסטרציה: BigStock

למידה מרחוק זה טוב, אם יש את הכלים המתאימים לכך. אילוסטרציה: BigStock

זוהי שעתם היפה של המורות והמורים. אנחנו רואים ושומעים הורים רבים, שעד היום לא העריכו מספיק את עובדי ההוראה, מבינים פתאום עד כמה קשה ומתיש תפקיד המורה ועד כמה הוא חשוב כדי לקדם את הילדים שלהם. אם יש משהו חיובי במשבר הקורונה, זה השינוי במודעות לגבי תפקוד המורים ביום יום וההבנה כמה חשוב הוא תפקיד המורה בחיי הילדים שלנו.

אני מקווה שכפי שכולם דואגים בימים אלה לציוד מגן לרופאים, לאחיות ולצוותים הרפואיים – מה שנמצא, כמובן, בסדר עדיפות ראשון, יתחילו לדאוג גם למורות ולמורים, שאמונים על העתיד של הדור הצעיר, לציוד, להכשרה ולתמיכה והערכה ממשיים.

כמו שמקומות עבודה רבים דואגים לצייד את עובדיהם במחשב כדי שיוכלו לעבוד מבתיהם, כך אמורים לדאוג למורים. כשם שלא שולחים חיילים לקרב ללא ציוד לחימה, כך לא שולחים את המורים ללמד מרחוק ללא כלי העבודה הנחוצים.

קרן אתנה שייסדתי, ביחד עם שותפיה – הסתדרות המורים, בנק מסד ומשרד החינוך, העניקה עד היום 25 אלף מחשבים ניידים והכשרה למורים ב-167 רשויות מקומיות, והם נהנים בימי משבר אלה ממיומנות ומכלי עבודה שמסייעים להם מול תלמידיהם הנמצאים בביתם.

תגובות

(24)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לימור

    גם אנחנו קיבלנו מחשבים מהעיריה או משרד החינוך (אין לי מושג מאיפה כי זה היה לפני 9 שנים!). המחשב כבר לא עובד. לא קיבלתי מחשב חדש אלא נאלצתי לרכוש מכספי מאחר ואינני יכולה להתנהל בלעדיו. זאת ועוד מדפסת דיו דפים ועוד ציוד מתכלה הנצרך לעבודתי נרכש מכספי. האם ישנה עבודה נוספת שאתה רוכש ציוד כדי להמשיך חעבוד בה? שלא לדבר על השעות הנוספות שאתה משקיע בבית מעבר לשעוץ העבודה בביהס?

  2. טרוב אבורומי

    המצב מאוד קשה אני מורה שיש לי שתי בנות באוניברסיטה שצריכים מחשבים ללמידה מרחוק ויש לי שני בנים בתיכון שהם גם צריכים מתקשה להתמודד עם למידה מרחוק עם שני מחשבים בבית לחמישה אנשים

  3. מירי הרוש

    לצערי המחשבים של המורים שקיבלנו לפני 15 שנה כבר מזמן מזמן לא טובים שלא לדבר על מעודכנים, עדיין עם ווינדוז ישן נושן בקושי מתחברים לאינטרנט... אז ברור שאם אני כמורה אחכה לא אוכל לעבוד בכלל.... אז קודם כל שידאגו לנו כמורים שנוכל לעבוד בשוטף .

  4. מיטל אסור

    צודקים בהחלט. אני מורה, מחנכת כיתה ב' , אם לחמישה ילדים, ארבעה מהם תלמידים. בביתי מחשב נייח אחד שבקושי עובד, ללא מצלמה ומצפים ממני ללמד מרחוק ושילדיי ילמדו גם. אם ישנו פרוייקט כזה, המחלק מחשב לעובדי הוראה ומעביר אותם קורס כלשהו שיקדם אותם בתחום זה, אשמח מאוד להשתתף בו. בתודה מראש מיטל

  5. עופרה

    בדומה לכל מורה בבית ספרי, רכשתי מחשב מכספי לצרכי עבודה בלבד. אני מלמדת ברחובות, לא קיבלנו אף פעם מחשב. כמו כל דבר שאנו המורות רוכשות להוראה (קישוטי כיתה לתחילת שנה בסכומים 500-1000 ש"ח) מקווה שזה ישתנה ונקבל לפחות מחשב .

  6. זאב שפיר

    דעתי.דעתי שמחשב זה לא חזות הכל וצריך למצוא מינון והרכב יחסים נכון בין למידה משולבת זו. בשביל ללמד מרחוק צריך הכשרה וידע ולמידת טכניקה לאופי לימוד זה.קודם כל למורים,אבל גם לתלמידים.אין דומה חתך גילי אחד למשהו(לגבי חתך תלמידים) גם עמדת המורה חשובה שתיהיה מותקנת כהלכה ולא איזה אילתור פרטאז' כזה כאילו.גם זה דורש משאבים(עמדת שידור סבירה). כך שמה שנלמד/"נלמד" בכאילו נלמד והרוב זה יחסי ציבור ומירוק המצפון המקצועי.יותר מזה,נוצרה אכזבה ניכרת מקרב המשתשים כולם(מורים ותלמידים) כאלה שלא לימדו,גם משום מחסור או אי בקיאות(מורים ותלמידי) וכאלה שהודרו מחמת מחסור וחוסר מקום טכנית או אפשרות טכנית(בית צפוף,צפיפות של אחים ואחיות וכאלה החיים בתנאי מחסור ודלות שלא נכונים לחסוף את מקום ואופי חייהם

  7. רוזלין

    נכון 100%. אני אישית עובדת עם מחשב שנתקע כל רבע שעה שבית הספר נתן לי לפני 7 שנים.מחשב ישן מאוד. מצד אחר איך אני יכולה ללמד ביום אחד כמה שעורים לשכבות שונות. ההכנה לשיעור מרחוק יותר קשה משיעור פרונטלי רגיל.

  8. רוית טיירי

    תודה שאתה מעלה את הנושא. פעמים רבות הרגשתי החמצה על כך שאין לי מחשב נייד. אני מורה ורכזת אנגלית וכל העבודה שלי היא סביב תכנים מהעולם הדיגיטלי. בביהס אמנם יש מחשבים אבל כשאני מגיעה הביתה ו4 ילדים רבים על 2 מחשבים ואני צריכה להתחנן שיתנו לי גם כי הרי אני עובדת בבית שעות רבות בהכנת ובדיקת חומרים, זה ממש לא פשוט. אני ממש אודה לכם אם תוכלו לספק גם לי מחשב נייד.

  9. מיכל ימיני

    מסכימה עם כל מילה. תודה על התמיכה במורים. במיוחד בימים אלה בהם אני וחברי סופגים מהלומות כאילו אנחנו בשדה קרב.

  10. מירב כהן

    יוזמה ברוכה. אצלי המצב הפוך. לי יש מחשב נייד שאוטוטו קורס כתוצאה מהנטל עליו בשל שימוש של מורה ו 4 ילדים 2 בגילאי בגרות ו2 בחטיבת ביניים, מפני שלילדים אין מחשב. הייתי שמחה לקבל לפחות עוד מחשב נייד אחד לצורך שימוש הילדים..

  11. חסין מוחסין

    שלום לכולם אין לי מחשב בבית אני צריך את המחשב כי כל העבודה שלי היום מהמחשב תודה לכם

  12. דוד

    יש צדק מוחלט בנאמר בכתבה , אין ספק ,כל מורה חייב שיהיה לו מחשב ממשרד חינוך זה כלי חיוני ביותר לתפקודו, יחד עם זאת יו״ר הסתדרות המורים מציגה גישה מיליטנטית ומביאה על עצמה אנטיגוניזם מכל הצדדים כך לא מיצגים את ציבור המורים, לא הינו רוצים התנהגות כזו ממורה בכל פעם שהוא לא מסכים עם דעתו של תלמיד , ולכן לא מקובלת גישתה של היו״ר, אולי במקום יציאו לגב ׳ קורס בתקשורת או במו״מ אפקטיבי

  13. רונית לוי

    מסכימה עם כל מילה אלף בית בסיסי זה לצייד את המורים בכלי עבודה וזו גזירה שלא ניתן לעמוד בלמידה מרחוק חובה לספק מחשב אישי לכל מורה

  14. רחל

    כל מילה בסלע. עכשיו בתקופת הקורונה מקווה שההורים והמראיינים למיניהם יעריכו וידעו את עבודת המורים.אני עם וותק של 39 שנים תואר שני מקבלת שכר שמעורר צחוק בעיני השומנים. וביציאתי לפנסיה השכר יותר נמוך. אנו לא צריכים לתרום מימי החופש הגדול גם ככה המשכורת שלנו נמוכה,שיתרמו כל בעלי המשכורות הנפוחות.הגיע זמן שייעלו את משכורות המורים.

  15. נורה מרזוק ותד

    אני מזדהה ומסכימה על כל מה שנאמר בכתבה הזו, מודה מאוד שיש מישהו שסוף סוף חושב על מורים .. אני מורה בבית ספר תיכון , ומלמדת מרחוק כבר שבועיים מחפשת חנות מחשבים ואייפדים/ טאבלטים שנותנת הנחות למורים. כי אין באפשרותי לקנות חדש במחיר יקר.. ופניתי לארגון המורים גם אין מענה.

  16. מיכל

    אז איך מקבלים מחשב נייד באמת? גם אני מורה שנאלצת לעבוד מהבית ללא כלי עבודה - מחשב

  17. אורלי נוריאני

    מסכימה לכל מילה. ללא ספק מחשבים, מצלמות ומקרופונים, לוחות מחיקים מותאמים להוראה מרחוק ועוד אמצעי קצה - ישפרו את איכות ההוראה והלמידה. ההוראה מרחוק - השתפרה פלאים. המצב הכריח אותנו להיות יצירתיים אולם הציוד אינו מתאים למורה במאה ה 21. ברוב הישיבות אני עם הנייד שלי מאחר ורק שם יש לי מצלמה.... לעבוד דרך הנייד זו לא אפשרות הולמת.

  18. אחד שתרם בעבר לקרן אתנה

    מספר הערות, הארות, תובנות ומחשבות שצצו במוחי בעת קריאת הכתבה. ואני רוצה לציין מראש ולהדגיש - "צצו בראשי"! כל אחד מהדברים להלן מחייב בירור, חשיבה והינו בר סטירה (בכל המובנים :-) 1. נאמר בכתבה - " הנתונים מצביעים על כך של-80% מהמורים, 130 אלף איש ואישה, אין מחשב אישי לעבודה מהבית"... אני לא מאמין! ואם זה נכון, כניראה שמורים אלו אינם ברמה מינימלית ללמד. אני משוכנע שלכל 100% מהמורים יש טלפון חכם. מחשב טוב עולה הרבה פחות מטלפון פחות מבינוני... נא לא לבוא עם טיעוני מסכנות. 2. נכתב - "קרן אתנה (פרסומת, פרסומת פרסומת) העניקה עד היום 25 אלף מחשבים ניידים והכשרה למורים". יופי! אבל למה צריך מחשבים ניידים (מורים ותלמידים כאחת)? מחשב רספברי-פאיי, עלותו פחות מ-200 ש"ח. בתוספת מקלדת/עכבר ומצלמת רשת, 350 ש"ח. (ואין ספק שהתארגנות כמו קרן אתנה יכולה לקנות מאות מחשבים כאלו בהנחה ניכרת) ובמחיר של מחשב ניד אחד, סיפקתם פיתרון מעולה ל-10 מורים ו/או תלמידים. וזה כולל תוכנת אופיס פתוחה ועוד עשרות תוכנות בקוד פתוח... אז... אם הכתב/נשיא/מיסד ועוד כמה תארים, רוצה לעשות נכון, שיעשה בתבונה, ולא רק כדי לצאת ידי חובת הפירסום והקידום

  19. ליזט מורד

    צודק בהחלט, גם אני עם מחשב אחד בבית, שלושה ילדים ואני מורה , מאוד קשה לתפקד ככה

  20. איריסמגורי כהן

    מדוייק!!! אכן גם המחשב נקנה מכספי האישי והשימוש בו מונע משאר בני המשפחה כולל ילדי את השימוש במחשב. בנוסף אציין: כששאר עובד המשק שממשיכים עבוד כולל יונית לוי,קרן מרציאנו ביבי וחבריו ייתרמו 9 ימי עבודה, נוכל להמשיך ולדון בסוגייה.

  21. סודקי עאזם

    העניין מאוד אמיתי ולצערי משקף רוב המורים בכלל ובמגזר הערבי בפרט. פניתי בעבר אליכם שכן לצטייד במחשבם אבל משום מה לא יודע לאן נקלעו הדברים. אכן אני מבקש אם להואיל ונקבל את הכלי הבסיסי מכבודכם ואני אודה לכם ממכמוני הלב. מנכ"ל עמותת אני ואתה לקידום החינוך והתרבות. מר סודקי עאזם

  22. חנה

    כל מה שנכתב למעלה נכון. קיבלנו מחשבים לפני יותר מ-10 שנים. המחשבים מזמן בפח האשפה ואנחנו מתמודדים עכשיו עם הלמידה מרחוק ען מחשב ישן שיש לנו בבית..

  23. ישראל פטשניק

    למורים אין מחשבים ומה עם התלמידים להם יש?

  24. יוסי א.

    לא יעלה על הדעת שבמאה ה-21 אין ברשות המורים מחשב אישי - שהרי: כיצד המורים מכינים מבחנים? האם לדעתך בכתב יד על סטנסילים? במכונת כתיבה? כיצד הם מתחברים למערכות Vמחשוב של משרד החינוך? כיצד הם מזינים ציונים במערכות הממוחשבות של בתי הספר? כיצד הם הגישו עבודות בלימודים באוניברסיטאות ובמכללות? ועוד הערה - 25000 מחשבים למעל ל-2.5 מליון תלמידים - זה כאחוז אחד - מצחיק

אירועים קרובים