"היעד: שהלוחם יקבל את המידע בטלפון, כמו באזרחות"

תא"ל עומר דגן, מפקד יחידת לוטם, פירט בוועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים על פעילות היחידה בשדות השונים ועל המשך המאמצים של צה"ל להפוך לדיגיטלי

תא"ל עומר דגן, מפקד לוטם.

"במסגרת המאמץ רב השנים שלנו להפיכת צה"ל לארגון דיגיטלי אנחנו פועלים בשני ממדים: העולם המבצעי והעולם תומך הלחימה. בתחום המנהלתי, אנחנו פועלים לשינוי משאבי האנוש והלוגיסטיקה, כך שהם יותאמו לעידן הדיגיטל, ממשתמש הקצה ועד לאפליקציה. מה שחשוב הוא התאמת התהליך וההנגשה שלו לכמה שיותר חיילים בטלפון, למשל בגלל צורך לתיאום ביקור של חייל במרפאה. כך גם בעולם המבצעי: גם שם אנחנו מממשים את אותם עקרונות, של התאמת תהליכים לעידן החדש. זה בא לידי ביטוי, למשל, במבצע שומר החומות, אז דייקנו משמעותית את ההתראות על נפילות טילים לאזרחים.יות", כך אמר תא"ל עומר דגן, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר.

תא"ל דגן דיבר במליאה המרכזית של ועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים, שהתקיימה אתמול (א') באולם האירועים לאגו בראשון לציון. באירוע השתתפו מאות מנמ"רים ומנכ"לים מובילים במשק, ואת המליאה הנחה פלי הנמר, יזם ונשיא אנשים ומחשבים.

"צה"ל – כבר לא גן נעול בפני ה-ICT האזרחי"

לדברי תא"ל דגן, "צה"ל שינה את יחסו לתעשיית ה-ICT האזרחית: בעבר, במשך שנים, היינו סגורים, כמו גן נעול, ועסקנו רבות בפיתוחים פנימיים. כיום, התקשוב הצבאי מהווה חלק מהתעשייה. שיתופי הפעולה שלנו עם גופים שונים במגזרים האזרחי והביטחוני העמיקו, אנחנו מקצרים בשל כך זמני הגעה לשוק של מוצרים ושירותים, והמפתחים נהנים מהקרבה לאקו-סיסטם".

הוא פירט על פעולות לוטם בכמה פנים של עולמות ה-IT. "בעולם הרישות והתקשורת", אמר תא"ל דגן, "אנחנו פועלים בכמה טווחים. בעולם הסלולר הנייד, במבצע האחרון עלינו לאוויר עם רשת סלולר ניידת. זה עניין משמעותי, חווינו עליה אדירה ברוחבי פס ברשת. אנחנו מצויים בתחילתו של תהליך: התחלנו עם רשת סגורה, כיום היא היברידית ונמשיך לבנות רשת היברידית, לטובת הדור החמישי. נשדרג את הרשת שלנו, הפרוסה לאורכה ולרוחבה של המדינה, לטובת רשת סיבים אופטיים".

"בעולם הענן", הוסיף, "אנחנו שותפים אמיצים למכרז נימבוס של הענן הציבורי הממשלתי ומצויים באמצעו של מהלך הגירת כלל היישומים הלא מבצעיים, תומכי הלחימה – לשם. אנחנו עושים זאת בתהליך מדורג. הענן המבצעי עבר טבילת אש ראשונה בשומר החומות, והוא ממשיך להתפתח".

"הצבא שאל שני מושגים מהעלם המחשוב: מחשוב ערפל – סוג של קצה, המכונה עננון – ומחשוב ללוחמים שהם משתמשי הקצה, המכונה ננו-עננון", אמר תא"ל דגן. לדבריו, "בנינו ארכיטקטורה שלמה, שבמסגרתה נקבע מה מעובד בקצה ומה מעובד בדטה סנטרים. אנחנו מתקדמים בפיתוח ובפריסה של הענן המבצעי לקצה. בשבוע שעבר הענן המבצעי של צה"ל זכה בפרס החדשנות של רד-האט, מתוך 150 מתמודדים".

עין הנ"ץ

לדברי מפקד לוטם, "מהפכת המידע לא פוסחת עלינו. לצד בניית התשתיות אנחנו עוסקים רבות בהפקת מידע וידע מהנתונים הרבים שנמצאים ברשותנו במערכות השונות. המטרה היא שהנתונים ומערכות ה-IT יסייעו לצבא גם, למשל, בהגנה לאורך הגבולות בים וביבשה, בבחירת מטרות לתקיפה, בביצוע מתקפות מהירות ומדויקות יותר, בבניית מערכות שו"ב המסייעות למפקדים ועוד. מהפכת המידע מסייעת רבות גם במערכות תומכות הלחימה, בכל מיני היבטים של גיוס ושיבוץ החיילים לשירות".

הוא הסביר כי "מהפכת המידע באה אצלנו לידי ביטוי בעין הנ"ץ – בריכת נתונים ענקית שהקמנו, שבה נאגר המידע. אחת המטרות שלה היא הבטחת זמינות למשתמשים. אנחנו אוספים מידע לאורך זמן, חוזים תקלות מוקדם יותר, וכך מצמצמים את משך ההשבתה ואת היקף התקלות".

תא"ל דגן דיבר גם על מרכז המצוינות בתחום הבינה המלאכותית שצה"ל הקים יחד עם מפא"ת שבמשרד הביטחון. "המרכז עוסק בפיתוח פתרונות AI ולמידת מכונה במטרה לייצר ערך לצבא בעולמות הלחימה והתומך לחימה", אמר.

לסיכום ציין הדובר ש-"עם כל הכבוד לטכנולוגיה, האתגר האמיתי שלנו הוא בשימור אנשי מקצוע איכותיים, תוך טיפול באוכלוסיות 'פריפריאליות', דוגמת נשים וחרדים, ובעלי אוטיזם ברמות נמוכות. כך, למשל, באגף התקשוב משרתים ששה קצינים בדרגת אלוף משנה, מתוכם – שלוש הן נשים. צה"ל מבסס את הפלטפורמה הדיגיטלית שלו, מרחיב את היכולות שלה והופך לארגון דיגיטלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים