קורס מקוון חדש ביד ושם: גורל היהודים בבלקן ובצפון אפריקה

הקורס החדש, "גורלן של קהילות יהודיות בתקופת השואה" מאגד בתוכו את המחקר ההיסטורי העדכני והמקיף ביותר אודות הקהילות היהודיות במדינות אלו ● מהתוצאות החיוביות של הקורונה: גידול של 1.5 בנרשמים לקורסים אונליין של יד ושם

יד ושם, ירושלים. צילום: יד ושם

ב-11 במרס 1943 החל השלב הראשון בהשמדת יהודי מקדוניה, אז נשלחו אל מחנה ההשמדה טרבלינקה. ארבעה ימים לאחר מכן יצאה רכבת הגירוש הראשונה, ועליה 2,800 יהודים, מסלוניקי שביוון אל מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. באותם ימים גם יהודי תוניסיה שבצפון אפריקה סבלו מהכיבוש הגרמני, שכלל עבודות כפייה, מחנות עבודה, החרמת רכוש והפצצות. קורס מקוון חדש של יד ושם מציע לציבור לגלות עוד על אודות שלוש קהילות יהודיות גדולות ומפוארות – יהדות יוגוסלביה, יהדות יוון ויהדות צפון אפריקה.

יד ושם חקר שנים רבות את מלחמת העולם השנייה, השואה והרדיפות במדינות הבלקן ובצפון אפריקה, גבה עדויות ופיתח תוכניות לימוד וסרטי עדות בנושא. הקורס החדש, "גורלן של קהילות יהודיות בתקופת השואה" מאגד בתוכו את המחקר ההיסטורי העדכני והמקיף ביותר אודות הקהילות היהודיות במדינות אלו. הקורס של יד ושם הינו מקוון ובלא תשלום, ופתוח לציבור באתר קמפוס – המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית.

הקורס, הכולל שבעה שיעורים, פורס את סיפורן של שלוש קהילות – יהדות יוגוסלביה, יהדות יוון ויהדות צפון אפריקה, לפני, במהלך ואחרי השואה. הקורס מחולק לשלוש חטיבות, כשכל חטיבה עוסקת בקהילה ספציפית ומשרטטת את גורל היהודים בה באותן שנים והשפעת המלחמה על חייה. הקורס כולל הרצאות וידיאו של חוקרים מובילים בתחום, בהם פרופ' חיים סעדון, פרופ' ירון צור, ד"ר דינה ציון בן קטן, ד"ר אליעזר פאפו, פרופ' שמואל רפאל, פרופ' איל ג'יניאו וכן מומחי יד ושם -פרופ' דן מיכמן וד"ר יעל אורביטו-נידם.

שלה אלטרץ, ילידת מקדוניה, זוכרת היטב את שחוותה בגיל תשע: "דחסו אותנו לרכבת. מי שלא היה יכול לעלות – דחפו אותו. אמא החזיקה לי את היד חזק כדי שנוכל לעלות יחד", תיארה אלטרץ בעדות המוצגת בקורס, "זה היה השוֹק הראשון שלי. כל כך נבהלתי… בחוץ היה קר, אבל כשנכנסנו לתוך הקרונות לא היה אוויר. התחיל להיות חם. לא היה חלון, אפילו פתח קטן לאוויר לא היה, והצפיפות הייתה נוראה".

עדותה של אלטרץ, לצד עדויות נוספות, הרצאות המומחים, שימוש בחומרי ארכיון, מסמכים, מפות וקטעי קריאה יספקו תשובות לשאלות רבות, בהן כיצד חיו יהודים בקהילותיהם לפני הכיבוש, כיצד התמודדו עם  הגזירות, הגירוש והרצח, וכיצד השפיעו מהלכי מלחמת העולם השנייה על היהודים באזורי הכיבוש השונים.

"הקורס הזה שופך אור על חייהם וגורלם של יהודי מדינות הבלקן וצפון אפריקה", אמרה ד"ר נעמה שי"ק, מנהלת מחלקת פיתוח למידה מקוונת בבית הספר הבין-לאומי להוראת השואה של יד ושם, "ומשרטט תמונה מלאה ומקיפה, ככל שניתן, על הקהילות האלה – תולדותיהן, גורלן והייחודיות שלהן".

קמפוס, המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, מאפשר ללומדים ללמוד בזמן, במקום ובקצב שלהם ומציע לקהל הרחב עשרות קורסים דיגיטליים במגוון נושאים, שפותחו על ידי אוניברסיטאות ומכללות בישראל, משרד החינוך ומשרדי ממשלה נוספים. בדיקת נתוני הקורסים אונליין של יד ושם מעלה, כי בהשוואת השנה לשנה הקודמת חלה עלייה של פי 1.5 במספר המתעניינים והנרשמים בארץ ובעולם לקורסים השונים. "ימי הקורונה הביאו עימם אתגרים מורכבים בכל הקשור להוראת השואה" אמרה ד"ר שי"ק. "אתגרים אלה חייבו אותנו לפעול בתוך מציאות חדשה. בהתאם לכך פיתחנו מגוון רחב של חומרי לימוד והוראה בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, שמותאמים ללמידה מרחוק ומשלבים כלי הוראה דיגיטליים. אלה מתאימים לשיעור, או ללמידה עצמאית של התלמיד – בקצב אישי בהתאם ליכולותיו, ויוצרים עניין ורצון ללמוד גם לאחר השיעור בזום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים