כך מתנהל מחשוב הפריימריז של מפלגת העבודה

בניגוד לליכוד, מפלגת העבודה - וגם מרצ - בחרו למחשב את תהליכי הבחירות המוקדמות, ולעשות זאת באמצעות איניגו ● אמיר זלצר, סמנכ"ל בית התוכנה, מספר על ה-IT שמאחורי בחירת רשימות המועמדים של המפלגות

אחת הקלפיות בפריימריז במפלגת העבודה. צילום: יח"צ

עשרות אלפי מתפקדי מפלגת העבודה יבחרו היום (ב') בפריימריז את מועמדי המפלגה לכנסת. מדובר בלהיות או לחדול עבור חברי הכנסת של המפלגה, שמספר המנדטים שלה בסקרים מצטמק. בניגוד לליכוד, שנטש את הפריימריז מבוססי המחשוב לטובת הדרך הישנה, עם הפתקים והמעטפות (והחשדות שמתבררים בימים אלה לאי סדרים), במפלגת העבודה – ובמרצ, שהבחירות המקדימות בה יתקיימו ביום ה' – הם מתנהלים בצורה ממוחשבת לחלוטין. את ה-IT של התהליך בשתי המפלגות הללו מנהל בית התוכנה איניגו מקיבוץ עין השופט, שהוא גם הבעלים המלא של החברה.

איניגו זכתה במכרז שנערך בין מספר בודד של ספקים ועלות הפרויקט נאמדת במאות אלפי שקלים. בית התוכנה, שמעסיק 12 עובדים, מתמחה בפתרונות תוכנה לבחירות ממוחשבות, וביצע גם את הפריימריז שהתקיימו לראשות מפלגת העבודה בין אבי גבאי, שניצח, לעמיר פרץ. בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים מספר אמיר זלצר, סמנכ"ל איניגו, על מחשוב הבחירות המקדימות בעבודה, לרבות היבטי האבטחה הרגישים שהוא כולל.

זלצר ציין כי "הפריימריז במפלגת העבודה מתבצעים באמצעות 220 עמדות מחשב, שפרושות ב-85 אתרים ברחבי הארץ, שאליהם יגיעו להצביע חברי מפלגת העבודה. תהליך המחשוב מתחיל בספר בוחרים ממוחשב, שמולו מזדהה בעל זכות הבחירה שמגיע לקלפי. לאחר אישור הזיהוי והקלדת הנתונים שלו למחשב, הוא מופנה על ידי אחד הדיילים שלנו לאחת מעמדות המחשב שישנן באותה קלפי. מספר העמדות תלוי בגודל שלה".

האם העובדה שהתהליך מחשובי משמעותה שכל מתפקד יכול להצביע בכל קלפי שהוא רוצה?
"כן, בהחלט. כל חבר מפלגה שיש לו זכות בחירה יכול להצביע בכל מקום בארץ, ללא קשר למקום מגוריו. המחשוב מאפשר לסמן בבסיס הנתונים שאדם מסוים הצביע, כך שהוא לא יכול להצביע פעם נוספת במקום אחר".

מה קורה אחרי שהמתפקד נכנס לקלפי?
"מאחורי הפרגוד הוא יפגוש טאבלט עם מסך שעליו יופיעו שמות המועמדים בצורת קלף – חלק עם תמונות וחלק לא, לפי החלטת מנהלי הבחירות. הבוחר יכול לבחור בין 8 ל-10 שמות, ואין מצב שהוא מסמן פחות או יותר שמות – דבר שעלול לקרות בבחירות ידניות ולהביא לפסילת כל הבחירה. כאן המערכת לא תאפשר לו לסיים את התהליך אם הוא לא בחר מספר מועמדים מסוים, או בחר יותר מדי מועמדים. לאחר שסיים, המידע נשלח לשרתים שלנו".

ואם הבוחר מתחרט?
"אחרי שהוא מקבל על מסך הטאבלט הודעה שהוא סיים את תהליך הבחירה, הבוחר לא יכול להתחרט. זה בדיוק כמו שבבחירות ידניות, לא ניתן להוציא את המעטפה שהבוחר שלשל לתיבת הקלפי לאחר מעשה".

אמיר זלצר, סמנכ"ל איניגו. צילום עצמי

אמיר זלצר, סמנכ"ל איניגו. צילום עצמי

איך אתם מוודאים את חשאיות ההצבעה?
"אף לא אחד מחברי ועדת הקלפי יכול לראות מה הבוחר הצביע. אף על פי שבארץ אין תקינה רשמית בנושא, אנחנו עובדים לפי תקן אירופי מחמיר ביותר בכל מה שקשור לחשאיות בחירות דיגיטליות. לאורך כל התהליך, אף אחד למעט הבוחר לא יודע למי הוא הצביע. יש רק נתונים מצטברים על אחוז ההצבעה ותקינות ההצבעה, שמפוקחת על ידי אנשים שלנו ברמה הטכנולוגית, כדי לזהות חריגים ותו לא".

מהו התהליך במרכז השליטה בגני התערוכה?
"על גבי המסכים שם ניתן לראות לאורך כל יום הבחירות, ולאחריו, נתונים שמוזרמים ממחשבי הקלפיות. בגלל הדיגיטליות, ברמה העקרונית, 12 דקות לאחר סגירת הקלפי האחרונה, יו"ר ועדת הבחירות, שהוא שופט בדימוס, כבר יכול יהיה לקבל תמונת מצב ראשונית על התוצאות. לפי התכנון בתוך שעה כל הציבור יוכל לדעת את תוצאות הבחירות".

על איזו סביבת מחשוב עובדות המערכות?
"מטעמי אבטחה, אני מעדיף לא להיכנס לפרטים. מה שאני יכול לומר הוא שכל המערכות מאובטחות, על פלטפורמות מקבילות, מבוססות ענן, התקשורת מבוססת סלולר ויש גיבויים נדרשים, מה שמבטיח גמישות וצמצום הסכנות של קריסות ותקלות, כמו שהיו בעבר. אנחנו מעסיקים מאות אנשים, ביניהם טכנאים שלנו, שמכירים את המערכות כבר שנים ומסוגלים לתת מענה לכל תקלה שלא תהיה".

מדברים הרבה על חשש מסייבר בהקשר של מערכת הבחירות וניסיון להטות את התוצאות. איזה מענה אתם מציעים לכך?
"שוב, התשובה שלי תחומה במה שאפשר לדבר בנושא – ולטעמי, כמה שפחות. יש לנו כמה מעגלי אבטחה. ברמה הפנימית, אנחנו מבצעים באופן סדיר ביקורות ובדיקות, כולל בדיקות חדירות של המערכת, דיווח על תקלות ותיקון שלהן. הכל שקוף ללקוח, וביצענו פעולות כאלה לקראת הבחירות היום. מעבר לזה, מפלגת העבודה מעסיקה את טריפל סייבר מקבוצת אמנת, שתפקידה לסרוק, לנטר ולמעשה להיות המגן החיצוני על כל המערכות של הפריימריז. היא לא קשורה אלינו ומדווחת ישירות ללקוח".

נכון לעת קיום השיחה הזו, אתה רגוע?
"אני רגוע, כי אני יודע שעשינו את כל מה שניתן כדי להבטיח תהליך בחירות חלק ובטוח. אבל מצד שני, אנחנו לא שאננים, ערניים מאוד, משתמשים בכלים ומערכות שיודעות לזהות אנומליות ויודעים לתת מענה".

מה באשר למחשוב הפריימריז במרצ?
"המעניין הוא שבמרצ יש יותר אתרים (130) ועמדות הצבעה (230) ממפלגת העבודה. התהליך שם יהיה דומה ופרסום התוצאות צפוי להיות באותה המהירות שעליה התחייבנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים