מ-MeToo# לרחובות: נשים הפגינו בעד כוח נשי ונגד דונלד טראמפ

הקמפיינים האינטרנטיים נגד אלימות מיניות - MeToo# ו-Times Up - גרמו לרבות, ולתומכיהן, להילחם נגד התופעה ● בהשראתם, יצאו בסוף השבוע יותר ממיליון אמריקניות לרחובות הערים הגדולות, לצעדת נשים שקוראת בעיקר לשינוי מנהיגות במדינה

מפגינות כנגד טראמפ ובעד נשים זו השנה השנייה. תמונת ארכיון: BigStock

יותר ממיליון אמריקניות, ועוד נשים רבות מכל קצוות תבל, השתתפו בסוף השבוע בצעדה הנשית (Women’s March) השנתית השנייה במספר – אירוע שהחל בשנת 2017 כתגובה על השבעתו של דונלד טראמפ.

מאז צעדת הנשים הראשונה, הוכיחו קמפייני MeToo# כנגד תופעת ההטרדות המיניות, ו-Time’s Up, יוזמה למאבק באלימות כנגד נשים שאינן באור הזרקורים, שניתן לגייס את האנרגיה הנשית העצומה בכדי לשנות את המודעות והתודעה העולמית בנושאים מהותיים אלו. יותר מכל, נשים רבות גילו שאפשר לעשות שינוי אמיתי ומיידי במציאות חיינו כאשר מפסיקים לשתוק.

הנושא של זכות הנשים לשמירה על גופן וכבודן העסיק רבים מהנאומים והסיסמאות בצעדה שהתקיימה בניו יורק, שנערכה למעשה במלאת שנה לכהונתו של הנשיא הקונטרוברסלי.

אין בכוונתן לעצור כאן

"כולנו בני אדם ויש לנו זכות לומר, 'ככה אני רוצה שידברו אליי", אמרה השחקנית וופי גולדברג מעל במת האירוע. "'אני לא רוצה שתדברו אליי כאילו שאתם חושבים שאתם יכולים לגעת בי כשאני אומרת שאתם לא יכולים" הבהירה גולדברג לגברים מטרידים, והוסיפה ואמרה שכיום – לאחר החשיפות מצג אינספור נשים אמיצות על ההטרדות התדירות שעברו בחייהן, והתמורות שהחשיפות הניבו – "בתור נשים, אנחנו לא מקבלות את זה יותר. זה כבר לא יקרה".

אירועים מקבילים התרחשו בערים מרכזיות בכל רחבי ארה"ב, למשל בסיאטל, בוושינגטון הבירה ובלאס וגאס. אבל, כמו בשנת 2017, התהלוכות התקיימו למעשה בכל העולם, מבייג'ינג ועד רומא.

תמונה מההפגנה בשבת בניו-יורק. צילום: פטר יאקובליס.

אף שהנתונים אודות מספרי הנוכחים לא תואמים את אלו שנרשמו בשנה שעברה – ההערכה הרשמית של העיר ניו יורק היא כי באירוע נוכחו 120 אלף משתתפים, לעומת יותר מ-400 אלף ב-2017 – הצועדות, והצועדים שבאו לתמוך בהן, הצליחו להנפיק שנה נוספת של האירוע המדובר, ולהוכיח שאין בכוונתן לעצור כאן ולהפסיק לנצל את המומנטום שנוצר.

אג'נדת הנשים ל-2018 – כוח ההצבעה

בדף האירוע של לאס וגאס כתבו המארגנות וקראו לנשים "הצטרפו לצעדת הנשים, לשותפים שלנו, לאמנים ולפעילים בלאס וגאס, נבאדה, ליום השנה שלנו! אלפי נשים, דמויות נשיות ובעלי ברית שלהן יחזרו יחד לחגוג שנה אחת של התנגדות ולהשיק את האג'נדה של הצעדה הנשית המשותפת של 2018: כוח ההצבעה (Power to the Polls). מצעדת הנשים ועד לאמנת הנשים, ראינו עד כמה אנחנו חזקות כשאנחנו מתכנסות יחד, חולקות חלל ומרימות זו את זו. הצטרפו אלינו בלאס וגאס, כשאנחנו מתכוננות לקחת את הכוח הזה לקלפיות".

הצעדה הראשונה אחרי בחירתו של טראמפ, 2017. תמונת ארכיון: BigStock

הצעדה הראשונה אחרי בחירתו של טראמפ, 2017. תמונת ארכיון: BigStock

הדגש על כוחן האלקטורלי של נשים בארה"ב תפס גם חלק נכבד באירועים המקבילים. בתור מסורת שהחלה לאחר ועקב בחירתו לנשיאות של דונלד טראמפ – מי שנתפש בעיניי רבות כגבר שוביניסט ושמרן שמקבע את הנורמות הקלוקלות של היחס לנשים – עושה רושם שהכוונה ברורה, נוכחת ולא מתפרשת. מטרת הנשים הפעם היא להביא לממשל ולכס הנשיאות אשה. מנהיגה עוצמתית, נחושה, לא מתנצלת ואם אפשר גם כהת עור – כמו למשל אופרה וונפרי, מי שכבר מסתמנת כמועמדת לנשיאות בבחירות הבאות. זה המיקוד הפעם וכפי שכבר נוכחנו השנה, כשנשים מחליטות ופועלות הן פשוט בלתי ניתנות לעצירה.

"יש מלחמה שיש לנצח בה"

אשלי ניקולט פרנג'יפאני, הזמרת האמריקנית הידועה יותר בשם הבמה שלה הלסי, נשאה נאום על ניצול מיני של נשים ממש מילדות. היא הקריאה לקהל העצום שנוכח בצעדה בניו יורק שיר שכתבה – הקטע המלא עלה ליוטיוב (YouTube) – ושהסתיים בבית הזה:

"אבל אנחנו לא חופשיות עד שכולנו חופשיות

אז אהבי את השכנה שלך, בבקשה התייחסי אליה בחביבות,

שאלי מה הסיפור שלה ואז שתקי והקשיבי.

שחורה, אסייתית, ענייה, עשירה, טרנס, אחות, מוסלמית, נוצריה

תקשיבי, תקשיבי ואז תצעקי בכל כוח ריאותייך.

תהיי קול לכל אלו שלשונן כבולה

ובעבור האנשים שנאלצו לגדול בגיל צעיר מדי.

יש עבודה שיש לעשות

יש שירים שיש לשיר

אלוהים יודע, יש מלחמה שיש לנצח בה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים