ד"ר רונית אשכנזי, עמל: "הטכנולוגיה צריכה להכשיר את התלמיד למאה ה-21"

"משרד החינוך צריך להתוות את תוכנית הלימודים לשימוש במחשב", אמרה ד"ר אשכנזי, סמנכ"לית לפדגוגיה ברשת מוסדות החינוך ● לדבריה, "יש התחלות של עשייה עם איים של חדשנות, אבל זה נתקע" ● ד"ר סמדר בר-טל, מכון מופ"ת: "חשוב לתת מענה, טכנולוגי ובכלל, למורה וצריך לאפשר לו ליזום"

"על מערכת החינוך להכין את התלמיד למאה ה-21 בעזרת הטכנולוגיה. אי אפשר לעשות את זה בזיג זג", כך אמרה ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית לפדגוגיה בקבוצת עמל.

ד"ר אשכנזי דיברה בפאנל שנערך במסגרת כנס EduTech2013, בנושא תיקשוב בחינוך, שדן בשאלה כיצד תיראה כיתת העתיד. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באחרונה במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות אנשי חינוך ותיקשוב. את הפאנל הנחה אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, ונושאו היה הכיוון אליו פונות תוכניות התיקשוב במגזר הציבורי.

"תפקידו של משרד החינוך הוא להעביר את נושא השימוש במיחשוב בראייה מערכתית", אמרה ד"ר אשכנזי. "עליו להתוות את תוכניות הלימודים".

ד"ר סמדר בר-טל, ראש מדור סביבות הוראה ולמידה מקוונות במכון מופ"ת. צילום: ניב קנטור"יש לנושא משאבים", אמרה ד"ר אשכנזי. "לצערי, יש התחלות של עשייה כבר כמה שנים, אבל איכשהו זה נתקע".

לדבריה, "בהרבה מקומות יש איים של חדשנות, עם עשייה חדשנית – אבל זה לא מספיק. משרד החינוך חייב לתת את ההיבט המערכתי, וזה צריך לבוא לידי ביטוי בתזמון, במענה לשאלות איך הופכים את הפדגוגיה למשהו מהותי, איך משנים ברמה מהותית. אם הוא יעשה כך, רק ייטב לכל המערכת".

היא הוסיפה כי "הטכנולוגיה מזמנת לנו את האפשרות להפוך את התלמיד לאקטיבי. נפלא שילדים משתפים מידע, מצלמים, עושים דברים נהדרים. הטכנולוגיה מאפשרת לתלמיד לייצר את המידע של עצמו".

ד"ר אשכנזי ציינה כי "כיתת העתיד לא תהיה כיתה רגילה, אלא כזו המותאמת לכל תלמיד".

ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים המוניציפליים במרכז השלטון המקומי. צילום: ניב קנטור"משרד החינוך צריך להוביל במקום להיות לבד"
ד"ר סמדר בר-טל, ראש מדור סביבות הוראה ולמידה מקוונות במכון מופ"ת, אמרה כי "חשוב לתת מענה, טכנולוגי ובכלל, למורה וצריך לאפשר לו ליזום – ולא שיקבל הכתבות. הפעילות צריכה להיות יזומה".

לדבריה, "כיתת העתיד צריכה להיות מקום נוח, חם ותומך – טוב יותר מאשר היום".

ד"ר עדי קפליוק, מנמ"ר עיריית גבעתיים ויו"ר פורום המנמ"רים המוניציפליים במרכז השלטון המקומי, אמר כי "משרד החינוך צריך להוביל במקום להיות לבד. אנחנו בעד שיתופי פעולה ופועלים על מנת להדק שיתופי פעולה שכאלה".

לדבריו, "הלוח והגיר ייעלמו והאתגרים הגדולים הם להתמודד עם כמות הידע ולדעת ללמד את התלמידים ולכוון אותם כיצד לפעול בכל מדיום".

שרון גרינברג מהמרכז למו"פ ברשת אורט. צילום: ניב קנטור"הטכנולוגיה לא מייצרת כלום, היא משתנה"
שרון גרינברג
מהמרכז למו"פ ברשת אורט אמר כי "תפקידו של משרד החינוך מאוד רחב. הוא צריך לנסח רגולציה, לקבוע מהם הסטנדרטים של כל תוכניות הלימודים ולאפשר לכולם לעבוד על פיהם".

הוא הוסיף כי "המורה הוא שעושה את הלוח לחכם. בלעדיו זה בלתי אפשרי, הגורם האנושי משחק כאן תפקיד חשוב מאוד".

לדבריו, "הטכנולוגיה לא מייצרת כלום, היא משתנה. מה שכן, נדרש להיעזר בה על מנת לכוון בסופו של דבר את התלמידים והמורים להפיק ממנה את המיטב".

רונית נחמיה, מפקחת תיקשוב ארצית במשרד החינוך, אמרה כי "אנחנו אלה שמייצרים את מדיניות המשרד ואנחנו רוצים להתאים את המערכת שלנו למאה ה-21".

רונית נחמיה, מפקחת תיקשוב ארצית במשרד החינוך. צילום: ניב קנטורהיא ציינה כי "אני רואה קבוצות תלמידים שיושבים על הכיסא או על הרצפה, כי ככה הם לומדים. לעומת זאת, למידת העתיד תהיה בכיתה משותפת, בה יהיו אמצעי קצה לקבוצת תלמידים שמייצרים תוצר שקשור לעניין שלהם. התוצר יהיה אחרי שהם למדו תחום כלשהו, כמו היסטוריה או גיאוגרפיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים